Volgt iemand dit onderwerp een beetje? Ik vind het goed dat Nederland als staat zijn/haar excuus heeft aangeboden. Maar alle eisen die er vooraf en nu achteraf liggen kan ik maar met moeite volgen. Waarom moet zwarte piet verboden worden? Die is immers toch al zodanig opnieuw vormgegeven dat het veel beter binnen het plaatje van het verhaal past. Waarom zouden alle nazaten 40.000 euro moeten krijgen als compensatie voor leed dat mensen 180 Jaar geleden is aangedaan. En behalve dat al veel verder terug gaan dan 200 jaar. Denk aan het romeinse rijk. Maar ook hedendaagse uitbuiting. Ik zou het ook niet logisch vinden als ik geld van Duitsland moet krijgen omdat mijn joodse deel van de familie het nogal voor de kiezen heeft gekregen. Ook alle corona steun zou kwijtgescholden moeten worden. Binnen het excuus voor iets wat vele decennia geleden is gebeurd. Ik probeer het echt te begrijpen vanaf de andere kant. Maar mn hersenen kronkelen gewoon niet mee richting begrip voor die eisende partijen. Excuus zou toch intrinsiek moeten komen van een dader (die in dit geval al lang dood is) het slachtoffer (dat inmiddels ook al decennialang onder de grond ligt) zou hier toch niet de bepalende eisende hand in moeten hebben? Je kan het accepteren of niet. Ik krijg de indruk dat het vooral om heel veel geld gaat wat men nu denkt te kunnen krijgen. Ik weet dat NL een rijk land is. Maar dit is echt absurd toch? Kan iemand mijn eens uitleggen waarom deze eisen wel legitiem zouden kunnen zijn?
Ik kan mij erg vinden in jouw gedachtegang. Ik voel persoonlijk ook vrij weinig bij de excuses. Maar netjes dat de Nederlandse staat dit aanbied aan de mensen die er nog verdriet om hebben. Ik snap alleen niet zo goed, waarom is dit nog zo’n issue onder de huidige generaties. Het is inderdaad al 160/180 jaar geleden. Ik heb niet eens een idee wie mijn voorouders toen waren.
Je zult vast verbaasd zijn, maar ik ben het helemaal met je eens. Ik kan het voor mijzelf ook niet helder krijgen
Ik kan me wel vinden in je gedachtengang. Ik vind het wel goed dat er excuses vanuit de staat gekomen zijn. Jammer dat de aanloop ernaartoe wat rommelig en onstuimig verlopen is. Maar herstelbetalingen aan nazaten... Wie is dan een nazaat? Ik heb zelf ook negroïde en zambo voorouders die als tot slaaf gemaakten op een plantage op Curaçao zijn uitgebuit in de 17e eeuw. Maar ik ben zelf hartstikke blank met rood haar. Ben ik dan een nazaat of niet? Waar ligt die grens? En wie bepaalt dat en hoe? Het lijkt mij maar ingewikkeld en eigenlijk gewoon niet te doen. Dat staat nog los van de vraag of het überhaupt wenselijk is. Wat ik ook krom vind is dat deze excuses nu komen, maar ondertussen is er gewoon evengoed een soort slavernij gaande in bijv de kledingindustrie in landen als China en Bangladesh enzo. Ik vind het hypocriet om na zulke excuses geen stappen te nemen om daar verbetering in te brengen.
Ik vind het ook maar lastig om te begrijpen. Ik snap dat je als staat wilt aangeven dat je land dit nooit had mogen doen en dat je er alles aan doet om het in de toekomst te voorkomen. Maar blijkbaar wordt er erg veel waarde gehecht aan het woord 'excuses'. Het heeft blijkbaar een bepaalde status. Maar waarom is dat voor de huidige bevolking nog zo belangrijk? Heeft het te maken dat in hun cultuur voorouders veel belangrijker zijn dan in de Nederlandse cultuur? Wat merken de bewoners van de overzeese gebieden nu nog van het feit dat hun voorouders ergens anders vandaan komen. Welke nadelen ondervinden ze hiervan? Niet verwijtend bedoeld, maar wel de vragen die ik heb. Voor de afstammelingen in Nederland vind ik het nog complexer om het te begrijpen. Eerste gedachte van mij is dat zij juist vanwege die slavernij juist mooie kansen hebben gehad. Het praat de slavernij niet goed, maar zonder slavernij zag hun toekomst er in ieder geval heel anders uit dan nu. Dat heb ik ook nog nergens teruggehoord. Ik weet niet of racisme het gevolg is van slavernij. Je ziet nl racisme niet alleen maar gericht tegen Surinamers en Antillianen, maar tegen alle niet-Westersen. Kortom, ik merk dat ik behoefte heb aan antwoorden om dit volledig te kunnen begrijpen
Ik luister vaak naar de podcast van Maarten van Rossem. Hij stelt dat nu actief zorgen dat bestaande slavernij en rascisme aanpakken veel belangrijker is dan excuses En toen Suriname zelfstandig werd mocht iedereen naar Nederland komen die dat wilde en er is enorm geïnvesteerd in de economie door Nederland. Niet lang er na pleegde Bouterse een coupe en als dieptepunt de Decembermoorden ( kan ik me als een van eerste nieuwsberichten als kind nog goed herinneren Later werd hij ook verdacht van drugshandel en veroordeeld maar wordt hij toch als president gekozen Lekker zooitje hebben ze er van gemaakt.. Suriname moet ook eens lang in de spiegel kijken ipv alle schuld bij Nederland neer te leggen. Wat ik wel geleerd heb van de slavernij discussie om niet meer het woord slaaf te gebruiken maar slaaf gemaakte. Daarmee besef ik des te meer dat ze mensen zijn en geen ondergeschikt wezen.
Wat voor mij niet helemaal helder is, is van wie Nederland excuses aan moet bieden. Is dat voorstel uit de kamer gekomen of is die roep vanuit diverse instanties gekomen? Wanneer het uit de kamer is gekomen zal het ook aangekaart zijn door externe instanties of personen neem ik aan? Misschien doe ik daarmee een ongefundeerde aanname maar ik heb dat begin ergens gemist. Ik begrijp niet helemaal waarom de huidige regering - die dus niets met dat verleden te maken heeft - excuses moet aanbieden voor iets wat al lang verleden tijd is (tenminste, wanneer je strikt kijkt naar de slavenhandel zoveel jaar geleden en niet allerlei huidige slavernij-like taferelen er bij gaat pakken in andere landen). Is het een actueel onderwerp? Nee, in mijn ogen dus niet. Zijn er actuele misstanden? Jazeker, maar pak die dan aan en bied daar als zittende regering je excuses voor aan en bied daarvoor eventueel compensatie. Het Parool schrijft: Diverse belangengroepen vinden excuses alleen bij lange na niet genoeg en willen meer concrete actie, bijvoorbeeld in de vorm van compensatie voor nazaten van tot slaaf gemaakten. Dat vind ik belachelijk. Geld krijgen voor iets wat je betovergrootouders is overkomen? Zo kan ik ook in mijn verleden gaan duiken en zeggen dat ik geld wil want... Ik vraag me af waar het dan gaat eindigen omdat mensen in bijvoorbeeld rechtszaken dit als precedent gaan aanvoeren. Nederland heeft overigens de staatsschuld van de eilanden ook overgenomen, pratende over compensatie, en aangezien de BES-eilanden 'bijzondere gemeenten' zijn (eigen keuze) onder de Nederlandse kroon, en de ABC-eilanden zelfsturende landen zijn, tevens onder het Nederlands koninkrijk, zal ook daar nog steeds financiële steun naar toe gaan. Uit berichten over bijvoorbeeld de coronasteun lees ik dat er 127 miljoen euro die kant op is gegaan. (wat ik overigens niet meer dan billijk vindt wanneer landen onder onze troon vallen). Dát ons land een grote rol had in het slavernijverleden staat buiten kijf. Nederland had een grote vloot die mede ook daarvoor gebruikt werd. Dan lijkt het me ook logisch dat ons land een groter aandeel had in de slavenhandel - hetzij als transporteur, hetzij als handelaars die hun kans zagen geld te verdienen - dan een land dat niet aan zee ligt bijvoorbeeld. Nederland is echter niet begonnen met de slavenhandel, dit was al lang gaande voordat Nederland er een aandeel in kreeg, kijk maar naar de Romeinen bijvoorbeeld - een beschaving die ver vooruit liep op die van ons en destijds ook veelvuldig handelde in slaven. Het is niet alleen uit de middeleeuwen maar gebeurde ver voor onze jaartelling al. Moeten de Italianen dan ook excuses gaan maken voor iets wat hun verre voorouders 600 voor Christus deden? Ik heb het idee dat het einde een beetje zoek is in de hedendaagse maatschappij. Verder uit Het Parool: De helft van de Nederlanders vindt een nationaal sorry overbodig, waarbij het sentiment meespeelt dat de Nederlander van nu part noch deel had aan de mensonterende praktijken van voorvaderen. Lange tijd was dat ook de opvatting van Rutte zelf, gaf de premier gisteren toe. “Te lang dacht ik eigenlijk dat het slavernijverleden geschiedenis is die achter ons ligt. Ik had het mis. Eeuwen van onderdrukking en uitbuiting werken door. In racisme, in uitsluiting, in sociale ongelijkheid,” zei de premier, die na afloop voor de camera’s geëmotioneerd leek. ... De wrange nasmaak van de aanloop blijft voorlopig wel hangen, omdat het kabinet vasthield aan 19 december. Dat voedt bij sommige organisaties het sentiment dat ‘de witte man’ nog steeds bepaalt. Die laatste zin vind ik dan weer typerend. Waarom mag er vanuit de gekleurde lagen van de bevolking wel geklaagd worden over de 'witte man' en anders om niet over de 'gekleurde man'? Ik vind dat juist een dergelijke instelling het probleem van beide kanten in stand houdt, wanneer er telkens de nadruk ligt op dat we 'anders' zijn. Ik blijf van mening dat we allemaal als mens geboren zijn en als mens behandeld moeten worden, maar dat gezeur en die zwart/witte kijk (vast ook een uitdrukking uit ons verleden) moet eens een keer ophouden. Hoe meer de nadruk komt te liggen op diversiteit, hoe meer je dit probleem aanwakkert en excuses van onze premier voor het handelen van de Nederlandse staat in het verre verleden gaan daar niks aan veranderen, net zo min als een compensatie aan de nazaten.
Inderdaad het bepalen wie en hoe is wel een dingetje. Persoonlijk zou ik er wel voor zijn als er vanuit de overheid een soort fonds werd opgericht om te onderwijzen over slavernij en te werken aan preventie?
Ik vind dat we over het algemeen genomen doorslaan in het hele discriminatie/racisme gebeuren hier in NL. Vandaag op het werk nog een gesprek over gehad. Negerzoenen, jodekoeken, zigeunersaus, blanke Vla... what ever. Je kan zo langzamerhand niks meer zeggen. Elk woord op een weegschaal. Vind de kerst-reclames ook zo vreselijk politiek correct op het moment. Met een homo stel en een gender neutraal kindje. Serieus, ik heb er een broertje dood aan. Ieder mag z'n mening hebben hoor, maar ik zet ze af. Iedereen mag er zijn van mij, of je nou rood, blauw, groen of geel bent, op tuinhekje valt of met de paarse giraf uit Artis slaapt. Als je maar gelukkig bent. Maar moet dat allemaal zo breed uitgemeten vraag ik me af. Van mij niet. Denk dat je, door het zo'n podium te geven alleen maar meer "bijzonder " maakt.
Eens met alle bovenstaande. Wat een onzin allemaal, voor mij wordt het steeds duidelijker dat mensen gewoon geld willen zien. Er is een vinger gegeven en nu wordt gelijk de hele hand geëist. Ik word ook zo ontzettend moe van al die mensen die zo graag in een slachtofferrol kruipen. Nergens mag je meer een grap over maken en ieder woord moet op een weegschaal worden gelegd anders is er weer iemand “gekwetst”. Echt, wat een gelul hee allemaal tegenwoordig, ik probeer al zo min mogelijk het nieuws omdat ik me continu erger aan dit soort dingen. Ok, het is midden in de nacht en ik kan niet slapen dus ben deze reactie extra geïrriteerd aan het schrijven ..
Wel lekker helder zo midden in de nacht . Ik ben het wel volledig met je eens! Al dat gezeur om wat er is gebeurd en al jaren geleden js. Net of zij er dan zelf last van hebben gehad. Als iedereen zich nou wat minder van alles aan zou trekken, zou het er een stuk gezelliger uit zien in de wereld
Wat toen met die pieten discussie naar boven kwam was dat er zoiets bestaat als erfverdriet (ik geloof dat ze het zo noemde) iets waar in de oerhollandse cultuur weinig plek voor is of wat ons vreemd is. Voor mij is dat een ver van mijn bed show. Toch vind ik het wel gepast/ goed dat de Nederlandse staat er nu aandacht aan besteed. Maar men mag het wel breder trekken. Ook nu is het aan de orde van de dag. Hoe vaak ik hier niet topics voorbij heb zien komen met stapels kleren van de primark omdat het zo lekker goedkoop was. Elke 2 jaar een nieuwe telefoon met allemaal lastig te vinden metalen erin die door kinderen uit mijnen worden gehaald. Ik wil niet weten hoeveel vrouwen er een verlovingsring dragen met een diamant erin die niet onder prettige omstandigheden is opgegraven. Er is in de wereld weinig veranderd. Maar we vinden het heel normaal om kleding te kopen die afkomstig is van kinderarbeid, we draaien ons hoofd er voor weg en denk er verder niet aan. Of denk aan chcolade, koffie, thee enz enz… En het is ook lastig. Ik ga ook niet bij elk ding googelen om te zien of het wel op een eerlijke manier verkregen is. Maar onze consumptie maatschappij kent nog steeds een enorm hoge prijs. Voor mensen in de productielanden maar ook voor de natuur.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Verder sta ik ook achter een excuses voor het verleden maar zou het fijn vinden als we er daadwerkelijk van leren en bovenstaande dus ook de wereld uit geholpen wordt
Hier heb je een heel goed punt. Het is verschrikkelijk wat er vroeger is gebeurd, maar blijkbaar niet erg genoeg, want het gebeurd nog steeds! Oeigoeren, kinderen en nog genoeg andere groepen die volledig worden uitgebuit. Laten we daar geld in steken, om dat op te lossen. Ondanks alles kan niemand op de wereld dit blijkbaar veranderen. Dat vind ik frustrerend. Ik probeer wel echt meer bewust te zijn, maar trap er soms toch weer in. Het zou mooi zijn als duurzaamheid en diversity makkelijker kan worden getraceerd.
Toen was er ook een heel andere tijdsgeest. We kunnen nu niet meer voorstellen hoe het toen allemaal kon gebeuren. Maar over 150 jaar zal de mensheid waarschijnlijk ook met verschrikking terugkijken op de periode nu. Dus volgens mij is het veel belangrijker om te erkennen dat wat toen gebeurd is, nooit meer mag gebeuren. En wat hierboven ook terecht genoemd is: doe dan ook iets aan de moderne slavernij. Zelfs in NL komt het voor, bijv in de prostitutie. En in de EU in Italie in de tomatenteelt. Enige verschil is dat in veel gevallen mensen niet actief geronseld zijn, maar de mensen hebben alleen in die situatie geen andere keuze. En daar wordt misbruik van gemaakt.