Gisteren heb ik met mijn ouders gepraat over ons voedingsschema. Nou ja schema Danian krijgt om de 4 uur voeding 4 flessen soms 5 als hij dat wil, maar doordat hij 's ochtends verschillend wakker wordt en dus de 1e fles steeds op een andere tijd krijgt wisselen de tijden heel erg op een dag. Ook als hij slaapt maak ik hem niet wakker alleen als het 5 en een half uur na de vorige voeding is. Mijn ouders zeiden dat het misschien beter voor hem zou zijn als hij op vaste tijden eten krijgt, want dan krijgt hij een vast ritme. Dat hebben ze bij mij ook gedaan en dat ging goed. Hun deden dan 6.00 uur, 10.00 uur, 14.00 uur, 18.00 uur en 22.00 uur. Danian krijgt meestal de 1e fles tussen 6.00 uur en 7.00 uur, dus zie het niet zitten om hem wakker te gaan maken. Overdag net zo. Soms is hij lang wakker voor de voeding en slaapt hij eerst nog voor de volgende voeding, omdat hij anders te moe is, maar dan komt de fles zo een uur later uit. Ik heb meer zo iets dat ik hem voed als hij zelf komt. De laatste voeding van 22.00 uur hadden wij er ook af gehaald, omdat we hem wakker moesten maken, dus ik had met het CB al afgesproken als hij dan toch komt dan kon ik die 5e voeding gewoon geven en anders niet. Wat vinden jullie beter? Op vaste tijden voeden of op verzoek?
Persoonlijk ben ik voor vaste tijden hoewel dit niet altijd gaat natuurlijk. Ik zou dan 7-11-15-19 uur doen want 18 uur de laatste fles is dat niet vroeg? Zo weten zowel jullie als ouders en jullie kind waar jullie aan toe zijn en dit is te regelen met flesvoeding. Daarbij straks met bijvoeden is dit ook makkelijker in de schema toe te passen. Maar vooral op je eigen gevoel af blijven gaan hoor! Groetjes
Ik ben begonnen op verzoek maar Liam kwam later niet meer zelf voor de fles,, er kom wel 6 uur tussen zitten,, Gelijk op schema en vaste tijden en gaat nu super! ze hebben oowk meer regelmaat waardoor ze weten waar ze aan toe zijn Liefsz 8)
Ja 18.00 uur vind ik ook erg vroeg voor de laatste fles. 7.00 uur voor de eerste fles lukt ook niet altijd.
hier ook een schema, soms iets afwijken natuurlijk, maar max 4.5 uur tussen en minimaal 3 uur. Maar begin wel elke dag om 7 uur flesje, zoveel mogelijk hetzelfde ritme kwa fles, dan weet beebje dat en weet je zelf ook beetje waar je aan toe bent.
Heb Danian om 6.15 uur de fles gegeven toen weer slapen tot 7.45 uur. Om 10.00 uur 2e fles, maar was eigenlijk te moe viel steeds in slaap. Nu heeft hij tot 11.00 uur geslapen. Om 14.00 zou hij dan weer zijn fles moeten of eventueel 13.30 uur, maar dan is hij weer zo moe. Hoe pak ik dit aan?
In het begin heb ik vooral gevoed op verzoek, totdat Jasmine er zelf een beetje een ritme in kreeg. Sinds vorige week zitten we nu op 8-12-16-20. Dit kan altijd wel een half uurtje vroeger/later zijn. Tussen door krijgt ze ook nog fruit (10.30) en groente (18.00).
Op zich is wat je nu doet, op verzoek voeden veel beter voor je kind. Je leert je kind dan namelijk te eten als het honger heeft en niet om tegen heug en meug toch te eten. Dus als jullie je er allebei goed bij voelen, gewoon zo blijven doen, de meeste kinderen komen uiteindelijk toch wel op vrij vaste tijden uit. Strikt op tijd voeren is echt iets van vroeger. Op zich niet slecht hoor (al is op verzoek beter), en voor sommige mensen geeft het houvast die ze nodig hebben. Maar het hoeft niet. Kies vooral iets wat bij jou en je kind past.
Mijn man en ik hebben een beetje een schema gemaakt, maar wel met speling van 45 minuten. Dit is het geworden: 6.30 uur/7.00 uur: 1e fles 180+6 weer naar bed. 8.00 uur/8.30 uur weer wakker en aankleden. 10.00 uur/10.30 uur:weer naar bed 10.45 uur/11.30 uur:2e fles 180+6 12.45 uur/13.15 uur:weer naar bed 14.45 uur/15.30 uur:3e fles 180+6 tussen 17.00 uur en 18.00 uur slaapt hij meestal nog 30 tot 45 minuten. 19.00 uur/19.30 uur:4e fles 180+6+1 eetlepel rijstebloem Alleen 5e fles als hij er voor komt, maar meestal is dit niet het geval. Hij slaapt dus minimaal 3 kwartier en max 2 en een half uur. Er zit minimaal 4 uur tussen de voedingen. We doen het nu voor de 3e dag en het gaat goed.
hai wij doen de combinatie van de 2 dwz eerste flesje smorgens is als hij zelf wakker wordt, maar we laten hem noooit langer slapen dan 09.00 u (flesje van 180) dan is de volgende fles 4 uur later, dus rond 13u als hij eerder komt mag hij drinken, maar niet voor 12.30u later doen we niet volgende flesje is dan rond 17u, deze geven we wel steeds op tijd laatste flesje is dan rond 21u, soms rond 22u het laatste flesje varieert vaak tss die tijden omdat hij rond 20u vaak al aan zijn nacht begint en dan laten we hem slapen tot rond 22u, dan na flesje onmiddelijk opnieuw in bed werkt heel goed hier wij proberen ook een beetje in te spelen op wat hij wil, aangezien hij nu pas 3maand en een half is en soms al op 4 flesjes zit, dus als hij tssnin nog eens komt dan houden we daar rekening mee xxx
Hoi, hier ook een soort van combinatie, afhankelijk hoe laat de eerste fles valt. Dan om de 4 uur een fles (speling van een kwartier) Abel is 3 maanden en is overdag iedere keer ongeveer 1,5u wakker, dan slaapt hij ongeveer 2 a 2,5 uur. De ochtend en middag slaapt hij meestal goed, de namiddag wat minder. Rond 18;45 een fles en dan gaat om 20:00 de nacht in, met onderbreking van de fles van 23:00. Hij slaapt nog niet echt lang door, half zes, zes uur. x Esther
Meestal is ze dan zelf al wakker, maar niet nega honger, dusniet huilen ofzo, blijkt ookwel uit hoveel ze drinkt, bied 189/6 an en e drinkt maar rond de 130 Ik doe er daarna niet terug naar bed, gaan dan uist aankleden etc, omdat we daarna kindje smoeten weg brengen naar kdv en dan wij naar werk. Op vrije dagen hanteren wij dit ook, zodat ze dat ritme heeft. Soms blijft ze wel langer slapen, maar dan maak ik der uiterlijk 7.30 wakker, anders klopt haar ritme niet meer en is ze de hele dag uit der doen. dus bij ons; 7-11-15-19-23 met halfuur schommeltijd
Ik begin toch weer een beetje te twijfelen. Het schema gaat op zich wel goed, maar het gaat tegen mijn gevoel in dat ik hem moet wakker maken voor de fles. Vanmorgen kwam hij om 6.45 uur fles gegeven en weer in bed gelegd. Om 8.30 uur wakker gemaakt, omdat het anders moeilijk wordt om hem nog te laten slapen voor de 2e fles(anders is hij te moe) Had hem om 10.20 uur weer naar bed gebracht en hij moest om 11.30 uur eigenlijk weer drinken, maar heb hem laten liggen. Nu werd hij zelf om iets over half 12 wakker en krijgt hij zo de fles. Nu komt het schema iets later uit 20.00 uur of ik moet hem eerder de fles gaan geven dan is het ook 19.30 uur. Vind het zo moeilijk.
Ik heb altijd gevoed op verzoek (fv). Na een aantal weken kom je vanzelf in een ritme en dat ging hier automatisch over in regelmaat, ook toen de bijvoeding erbij kwam. Ben hier altijd heel erg tevreden over geweest: ik hoefde Charlotte nooit wakker te maken en áls dat al een keer moest omdat ik weg moest of zo, dronk ze niet omdat ze te slaperig was. Ik zie geen probleem met voeden op verzoek, het is meestal de (sorry) oudere generatie die hiermee niet bekend is, en het daarom niet zo goed vindt....had ik zelf ook met mijn eigen moeder en die zag na een tijdje dat mijn manier ook werkte en toen was ze overtuigd. Succes!
Ik doe het ook op verzoek....zolang ze maar aan voldoende voeding komen op een dag is het goed hoor. Oke, soms is het lastig dat ik niet precies weet hoe laat die komt. Maar aan de hand van de eerste fles smorgens,kan ik vaak de rest van de dag wel voorspellen...
Vandaag ga ik het aan Danian overlaten. Vanmorgen om 6.30 uur heeft hij de eerste fles gehad. Normaal maak ik hem om 8.00 uur wakker zodat hij na 2 uur wakker te zijn nog kan slapen voor de fles, maar nu dacht ik ik laat hem is zelf komen. Om 9.10 uur ben ik gaan douchen en toen ik klaar was hoorde ik hem. Ga om 10.30 uur de 2e fles geven en dan zien we wel hoe de dag loopt. Alleen als we straks met bijvoeding beginnen zal er toch een schema in moeten komen. Probeer het eerst zo en dan hoop ik dat er vanzelf een schema komt
Misschien een beetje dom van me, maar ik vind iets moeilijk; Ik gaf altijd bv, maar dit lukt echt niet en kolven gaat ook niet helemaal lekker (zacht uitgedrukt...). Dus nu ga ik afbouwen. Maar kijkend naar het gewicht van de kleine, hij zit tussen de 4 en 5 kg in, dus zou hij 5 voedingen van 150/5 mogen. Maar hij me de bv dronk hij altijd 7 flesjes leeg van ongeveer 100 - 120 ml. Heb hem net zijn eerste flesje kunstvoeding gegeven, hij dronk 125 ml op. Maar ik denk dat hij niet genoeg heeft aan 5 flesjes. Maar hij mag er toch niet meer? Hoe kan ik dan voeden op verzoek? Dan zit hij om 19.00 uur al aan zijn max. Hoe moet ik dat dan doen? Want met 6 flessen van 90/3 heeft hij ook niet genoeg, dan zit er te weinig in de fles en is eigenlijk nog een voeding te weinig. Of mag ik hem wel meer geven dan die 5 flessen? Hij zit dan nog onder de liter, dat is toch de max. van de dag? Lastig hoor. Ik hoop dat een van jullie me kan helpen! O