Vaatkramp?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Marleen1979, 21 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Vanaf het begin van het borstvoeden heb ik problemen gehad. In het begin heel veel pijn, vooral bij het aanleggen (TSR) en tepelkloven. Daarna werd het iets beter maar ik ben nooit pijnvrij geweest.De pijn in ht begin blijft (tranen in mijn ogen soms) en ik heb vooral vlak na het voeden steekjes in mijn borsten. Een beetje een tintelende pijn. Ook wanneer ik buiten ben heb ik sneller last (in de kou). Ik heb snel last van kramp in mijn voeten en ook tintelende vingers bij temperatuurverschil. Ik gebruik medicijnen voor astma. Mijn tepels zijn ook erg gevoelig.

Zou dit nu vaatkramp kunnen zijn of duidt het toch meer op een aanlegprobleem of spruw? (ik zie geen verschijnselen in de mond van mijn zoontje). En welke behandeling zou je adviseren?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Marleen,

Au, als ik je mail lees voel ik het al.
    Ik kan niet met zekerheid zeggen (a.d.v. de info uit je mail) dat het aanleggen nu 100% goed gaat. Hoe gaat het met de kloofjes?

Omdat je aangeeft dat de klachten erger worden bij kou en dat je bekend bent met krampen denk ik ook aan vaatkramp. Het heeft zelfd een naam: Het syndroom van Raynaud.

Op de site van BV.com wordt er uitleg over gegeven.

http://www.borstvoeding.com/problemen/p ... rsten.html

Bij de moeders die wij zelf met deze klachten in de praktijk hebben gehad waren het gebruik van warmte direct voor en na het voeden een uitkomst. Warm houden van je borst. Wij hebben goede ervaringen met wollen zoogkompressen.

Succes

Ilse

3. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Kloofjes heb ik alleen de eerste week na de geboorte Roel gehad. Daarna niet meer.

Dus het kan best zijn dat het vaatkramp is? Ook las ik ergens dat een aanvulling van calcium en magnesium erg goed zou zijn bij vaatkramp. Is dat zo? En kan ik dat dan nemen?

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo MArleen,

Ik denk dat het aanleggen dan wel goed zit.

Ik weet dat vit B6 gebruikt wordt.
    De Ca en Mg ga ik voor je nazoeken. Kom ik op terug.

Ilse

5. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Toevallig nog iets gevonden over Ca en Mg?

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Nee, nog niets gevonden.

Ik heb dit weekend een samenzijn met andere lactatiekundigen, dan zal ik het in de groep gooien. Zodra ik wat weet hoor je meer

Ilse

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Marleen,

Ik heb het weekend navraag gedaan, Ik ga een publicatie ontvangen waarin ze schrijven over het hoe en wat bij het syndroom van Raynaud. Daarin zou ook iets staan over Mg en Ca.

Ik kan je dus nog niet direct helpen maar het gaat komen. Zodra ik het heb stuur ik je een kopie door!

Ilse

8. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Oke, bedankt!

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Nou, daar komt het dan.

Ik stuur je prive even de tekst uit een nieuwsbrief die een collega LK voor hun reagio over dit onderwerp heeft opgesteld.

Inderdaad komt de behandeling met Ca en Mg hier ook in voor.
    Ik zou zeggen lees het eens door en start de behandeling. Ik zou graag je beloop horen. Dan kan ik er ook mensen mee van dienst zijn.

Groet,

Ilse

Deel Deze Pagina