Randprematuur kindje, tepelhoedje en tijden tussen voedingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Muis87, 7 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muis87

Muis87 Bekend lid

20 jan 2014
    824
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is een paar weken geleden met 36+4 geboren en was duidelijk een randprematuur in zijn gedrag. Veel startproblemen met drinken en op temperatuur blijven. Inmiddels is hij bijna 3 weken oud en dus ruim 39 weken. Drinken gaat nu goed, sinds gisteren zelfs de meeste voedingen aan beide kanten. Langzaam begint hij nu ook in gewicht aan te komen, nog niet hard, maar hij komt er wel. Vandaag ook voor het eerst meer dan 3 kilo (3075) op de weegschaal.

Nu loop ik echter tegen twee dingen aan. Iedere lactatiedeskundige/kraamhulp/verloskundige die ik heb gesproken lijkt het tepelhoedje dat ik gebruik wel te verketteren. Ik ben er mee begonnen omdat ik in de stuwingsdagen flinke overproductie had (kon een zesling voeden zo veel) en de melk spoot zo hard uit mijn borsten dat hij onmogelijk kon drinken. Met dat tepelhoedje werd de harde straal melk opgevangen en kon hij wel drinken. Nu is de productie inmiddels goed op hem afgestemd en spuit het niet meer uit mijn borsten, maar hij wil niet meer zonder tepelhoedje drinken. Ik probeer voor en na een voeding of hij aan wil happen zonder tepelhoedje, maar op een boos en gefrustreerd kind na bereik ik er helemaal niets mee. Met tepelhoedje hapt hij vrij snel goed aan en drinkt dan ook goed. Aan de vorm van mijn tepel kan het niet liggen, mooier kon niet volgens de lactatiedeskundige en de kraamzorg. Op advies van de lactactiedeskundige van het ziekenhuis blijf ik proberen zonder tepelhoedje, want met zou hij nooit voldoende achtermelk drinken en zou mijn productie terug gaan lopen. Echter het lukt echt niet om zonder te drinken. Hij drinkt mijn borsten met tepelhoedje wel goed leeg en aan zijn luiers te zien krijgt hij ook echt voldoende achtermelk. Dus vraag ik me af of het echt zo veel kwaad kan om altijd met tepelhoedje te blijven voeden. Kind is er in ieder geval erg tevreden mee en lijkt het er goed op te doen.

Tweede vraag die ik had was over de tijden tussen de voedingen in de nacht in. Nu laten we 2 keer maximaal 4 uur tussen 2 voedingen in 's nachts. Daarbuiten niet langer dan 3 uur. Echter nu moeten we hem in de nacht vaak met veel moeite wakker maken voor de voeding. Hij wil langer slapen, maar mag dat nog niet van ons. Nu dacht ik zelf dat als hij de 40 weken voorbij zou zijn (dat is vanaf aanstaande donderdag) en boven de 3 kilo en goed drinkt dat we er bij 1 nachtvoeding 5 uur tussen gingen laten. Zou dit al te vroeg voor hem zijn of kan 5 uur vanaf dat moment best al wel?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Over je tweede vraag: vanaf 40 weken en bij goede groei kan dat inderdaad. Gewoon uitproberen en zien wat er gebeurt. Bij het minste dat je denkt dat er minder productie is terug naar wekken en over 2 weken nog eens proberen.

Dan: tepelhoedje: er zijn inderdaad mensen die zeggen: zo gauw mogelijk van het hoedje af, er zijn ook mensen die zeggen: die hoed is best goed.
    Wat belangrijk is om te weten:
    - het is mogelijk dat je minder stimuleert en dus op de lange duur minder melk hebt voor je kindje. Dan moet je straks achter de feiten aan en alles op alles zetten om voldoende voor je kindje te hebben. Dat zou zonde zijn na wat jullie nu al bereikt hebben! Dus ik zou zeggen: zolang je voedt met hoed even 1 x per dag nakolven. Laatste druppels eruit, met de hand of met een kolf. (met de hand is vaak net zo snel)
    - Bied ook beide borsten aan bij voorkeur, wederom om productie goed op peil te houden. (ook wanneer je niet met hoedje voedt)
    - Alle kinderen gaan uiteindelijk van het hoedje af. Even kijken naar hoe melkstroom nu gaat. Probeer het een minuut: wil het niet, dan over naar hoedje. Volgende keer weer. Maak er geen ding van. Blijf gewoon proberen. OF over een week weer.
    - verzeker je ervan dat je kindje voldoende groeit: nu het de leeftijd van 40 weken bereikt mag je er van uit gaan dat gezonde op tijd geboren baby's hun groei op peil hebben. Dit kan ook met hoedje bereikt worden, dus wanneer je kindje net aan groeit, ga je de interventies die je anders zonder hoedje zou doen nu met hoedje inzetten. (beide borsten voeden, effectief laten drinken, wissel voeden waar nodig, borstcompressie en nakolven)
    - ik heb het over nakolven, maar ik bedoel na het voeden even met de hand stimuleren en laatste druppels/straaltjes tevoorschijn kolven, of 1 x daags langer kolven (met kolf of hand) zolang als nodig voor effectieve groei en om zeker te zijn van goede productie op lange termijn.
    Je kindje is al een paar weken oud, maar vergeet niet dat je nog in de eerste weken van afstemmen zit. Houd vanaf nu gewoon 4-6 weken aan om productie goed te krijgen en houden!

Veel succes, het gaat vast goed met jullie met jullie hoedje! Verder gewoon je eigen weg gaan, als je maar let op productie en groei!

Deel Deze Pagina