Ik heb een vraag. Mijn dochter is nu 3.5 weken oud. Sinds een paar dagen moet ik haar om de twee uur voeden. Dit begint erg vermoeiend te worden. 's nachts komt ze om de 2.5 uur. Is dit normaal of is er iets aan de hand. En als ik haar voedt dan duurt het ong 30 minuten. Alvast bedankt voor je reactie.
Hallo, aan de hand van je gegevens kan ik niet direct zeggen of er iets aan de hand is. Hoe is haar gewicht? Bij geboorte en nu? Hoe is de BV op gang gekomen, liep het altijd goed of waren er al veel obstakels? Hoe verlopen die 30 min. Drinkt ze duidelijk, dat wil zeggen zie je een overgang in zuigritme (van snel korte zuigbewegingen naar grote teugen, of blijft het oppervlakkig zuigen en valt ze daarna in slaap.) Als je antwoorden voor me hebt kan ik je misschien nog wat op weg helpen. Ilse
Bedankt voor je reactie en hulp. Mijn dochter is in 4 weken tijd 1100 gram gegroeid. Ze woog bij haar geboorte 3125 gram. Vanaf het big ging het drinken goed. Als ze drinkt moet ze na een aantal keer zuigen pauzeren. Na het plaatsen van mijn bericht heeft er wel een wijziging plaatsgevonden. Ze wil nog steeds vaak drinken, maar de ochtenden zijn het ergst. Als zij rond 2.00/3.00 heeft gedronken dan is ze rond 5.15 weer wakker en dan wil ze om het uur tot 2 uur drinken. Vaak is dan huilerig. Ik weet me echt geen raad meer. Ook kan ze alleen maar huilend in slaap vallen. Dit huilen duurt meestal 15 tot 20 minuten en dit na iedere voeding. Ik hoop dat je mij verder kunt helpen. Groet, Leila
HOi Leila, Bedankt voor je aanvullingen. Als ik naar je gewichten kijk en naar het drinkgedrag wat je beschrijft dan denk ik dat je veel melk hebt. Omdat ik zo naar school moet geef ik je vast 2 linkjes waar je veel info kunt vinden. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (kijk onder brochures en download het thema Te veel melk) Of kijk op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Te veel melk Om toch al een begin te kunnen maken is het goed dat je probeert om zelf het toeschietreflex op te wekken (met de hand of met een kolf of door even aan te leggen en dan weer los te halen) je laat dan de eerste stroom weglopen. Pas als de melk niet meer spuit leg je haar aan. Je zult zien dat de voedingen rustiger verlopen en ze langer kan drinken. Belangrijker is dat ze meer aan de vettere melk toekomt (niet omdat ze daarop moet groeien) maar de verhouding melkvet/suikers geeft iets aan over de snelheid van verteren. Hoemeer vet hoe beter/zwaarder de vertering. Dus als ze meer vettere melk drinkt zal de tijd tussen de voedingen toenemen. Als ze rustiger drinkt zal ze minder last hebben van lucht en van lucht in de darmen. De lucht in de darmen wordt bij kindjes die relatief veel melk krijgen vaak veroorzaakt door relatief veel voormelk. Daarin zitten in verhouding meer melksuikers. Die gaan in de darmen vergisten en geven gas......krampjes...... Hopelijk kan je hier al wat mee, als je nog vragen hebt dan kom ik ze wel weer tegen. Succes Ilse