melk in koelkast bewaren, klontjes?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fafje, 6 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

Hai

ik bewaar meestal mn melk in de koelkast...heb gelezen dat dit zo'n 3 dgn goed is...

maar melk van eergister ziet er uit met allemala klontjes, is dit wel goed?...en als het niet meer goed is ruik je dat dan meteen..dus als het nog koud is?..

van de week deed ik namelijk 2 bakjes bij elkaar en na het opwarmen rook ik diep in de fles, en rook licht zuur...heb het weggegooid...

Nu heb ik dus iets van 70 cc van eergisteravond...en 50 van gister avond..ben nou bang dit bij elkaar te gooien...:$

of mag je alleen maar van de zelfde dag bij elkaar gooien???

2. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Als je schoon gewerkt hebt is dat echt nog goed hoor! Bv ziet er soms na een paar dagen koelkast echt vreemd uit, kan ook gek ruiken.

3. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    melk mag je tm de 5e dag gebruiken. De klontje is vet wat boven gaat drijven, is niet erg dat verdwijnd met opwarmen. Je kunt ook best melk van een paar dagen bijelkaar gooien, als de temperatuur maar hetzelfde is (geen warm bij koud bijv.). De houdbaarheid telt dan vanaf de oudste melk zeg maar.
    Heb je ook wel eens aan je verse moedermelk geroken? Kan ook lichtzurig ruiken . Moedermelk kan best veel hebben (als je schoon werkt idd). Als het echt bedorven is zal je kindje het zelf wel weigeren.
    veel info kun je vinden op www.borstvoeding.com

4. fafje

fafje Niet meer actief

oh echt ik vind het altijd zo zoet ruiken...dus als het niet meer goed is weigert je kindje...?? dus ik kan het altijd proberen?

ja want het rook echt licht zuur...maar toen het koud wa snog normaal...pas toen het verwarmd was ...

en die klontjes zijn dus ook normaal..

ja ik dacht eerst ook 5 dgn...maar doe altijd max 3...dan is het zeker goed...

5. fafje

fafje Niet meer actief

ruik je meteen of je melk niet meer goed is ( als je het in de koelkast hebt bewaard)...

maakt het dan niet uit als het warm is en het dan (licht) zuur ruikt? of is het dan gewoon niet meer goed...

heb melk van donderdag avond gekolfd...is het morgen nog goed???????...als ik het bij andere melk gooi, verpest ik het dan niet als het alsnog niet goed lbijkt te zijn?...of Zal ik het apart verwarmen?

6. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Je zou het uit de koelkast al moeten kunnen ruiken. Ikzelf ruik het niet, vind de melk nl. zo wie zo al stinken ;)

Ja de melk van donderdagavond kun je uiterlijk tot dinsdagavond gebruiken.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.469
    113
    Niet schrikken dan als je eens een keer ingevroren melk opwarmt, want dat kan stinken naar k*ts! Dat is heel normaal en heeft te maken met bepaalde enzymen. Dat melk zuur ruikt wil helemaal niet zeggen dat het niet meer goed is hoor, zonde om het weg te gooien. Als je hygienisch hebt gewerkt is het makkelijk 3 dagen houdbaar in de koelkast. Als je de flesjes en kolf regelmatig steriliseert zelfs 5 dagen (sommigen zeggen zelfs acht dagen).

Als je kindje het nog drinkt en je hebt je aan bovenstaande gehouden, dan is de melk nog wel goed hoor.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.254
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik durf melk geen 5 dagen te bewaren in de koelkast. Als ik weet dat ik het binnen 3 dagen nodig heb, doe ik het wel. Anders gaat het in de vriezer. Persoonlijk neem ik er liever geen risico mee, maar dat is mijn eigenwijzigheid. (Als ze zeggen dat het 5 dagen kan, zit ik met 3 dagen zeker goed.)
    Als je melk mengt, moet je voor de houdbaarheid inderdaad uitgaan van de oudste melk.

9. fafje

fafje Niet meer actief

dit heb ik dus nog nooit gedaan..

en vanmiddag had ik dus melk van do avond...rook helemaal goed...warmde ik het op...rook het zuur...heb het weggeooid:$...
    wat een gek iets dan eigenlijk...koud ruitk het vers en warm ruitk het zuur?!!

nou ik heb nu melk staan van gisteravond...dit kan dus uiterlijk tot zaterdag avond?...
    en als ik het wil invriezen kan ik het beter direct na kolven invriezen toch?...

bedankt allemaal voor jullie antwoorden

10. fafje

fafje Niet meer actief

het kan dus nooit zijn dat je kindje zure melk drinkt en vervolgesn er ziek van wordt...?..dan had het kindje het dus al geweigerd?

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Zonde dat je het hebt weggegooid hoor... borstvoeding blijft namelijk best lang houdbaar in de koelkast maar gaat er wel raar uitzien/raar ruiken. Ik vind het lijken of franse schimmelkaas qua geur :D Maar tygo heeft er toch echt heerlijk van gesmuld en is niet ziek geworden. Ik heb ook altijd begrepen dat kindjes het flesje weigeren als de melk niet meer goed is.

12. fafje

fafje Niet meer actief

thanks manuela...

nou fijn om te weten...wel gek want ik vind t altidj zo zoet ruiken of naar koemelk...en valt me pas op dat het zuur ruikt na 3 dgn ofzo...strange :s

ja vond het ook zo zonde...twijfelde heel erg, maar had toen nog geen antwoor dhier op het forum...
    ik warm t altijd op in ene bakje met kokend water...en toen ik het flesje open draaide, maakte het zo'n sissend geluid...netals als bepaald drinekn uit een pak niet emer goed is...vandaar dat ik twijfelde

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.469
    113
    Dat sissende geluid is ook niet erg hoor en ja in de regel drinkt je kindje het niet meer als het goed is. Schrik dus niet als het stinkt, want dat is echt normaal.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.469
    113
    O en invriezen van de melk kan gebeuren binnen 24 uur na het kolven. Dat is wel handig als je kleine beetjes hebt gekolft, die kun je namelijk allemaal (mits op dezelfde temp) samen invriezen.

Dan kun je het 3-6 maanden bewaren in de vriezer.

15. fafje

fafje Niet meer actief

ja soms kolf ik 90 cc...en dan twijfel ik of ik het zal invriezen..maar dan dnek ik weer...bewaar t maar in de koelkast mss kan papa een flesje gven en dan daarna bij mij aan de borst...
    maar dan loopt weer nie zo of ik ben lui en dnek doe maar gewoon helemaal bij mij ahah

Deel Deze Pagina