Hallo, Omdat i kvandaag 39 weken zwanger ben en de baby nog niet is ingedaald, heeft de vk een echo gemaakt om te kijken of er een medische oorzaak voor is. Gelukkig was dit niet het geval. Ze heeft aan de hand van het bovenbeen gemeten hoe zwaar de baby nu is en dat was 3500 gram. Het leek me een dikkertje maar ze zei dat dit heel gemiddeld was omdat de baby nu niet zoveel meer zou groeien. Hoeveel kan een baby nog groeien in een week of maximaal 3 weken? Ik ben nl benieuwd hoe groot die ongeveer zal zijn bij de geboorte? Iemand ervaring daarmee?
das echt een ideale baby, helemaal niet groot hoor.. perfect gemiddeld noemen ze dat.. ja of je twee weken overtijd gaat lopen kan niemand zeggen maar meestal valt dat wel mee... zeker als ie nu nog niet heel groot is..
En metingen moet je nooit helemaal 100% nemen... Bij ons zeiden ze met 36 weken dat het hoofdje van ons zoontje de maat zou hebben van een baby van 29 weken! Wij helemaal ik paniek.. bleek later helemaal niet zo te zijn.. Ze schatten het, ze kunnen het nooit helemaal precies weten..
3500 gram is niet te groot voor een zwangerschapsduur van 39 weken. Alleen die metingen zijn niet 100% nauwkeurig! Ik heb bij 40 weken een groeiecho gehad en volgens die echo zou mijn kindje ruim 8 pond zijn. Een week later (bij 41 weken) is mijn kindje geboren en hij was net geen 7 pond! Ik zou me dus maar niet te druk maken...
3500 gram is ontzettend gemiddeld volgens mij.. Vroeger (de vorige generatie) was het gemiddelde zo'n 3 kilo, maar tegenwoordig al 3,4 kilo. Erg veel zal het nu ook niet meer groeien. Ik dacht dat ze tot de 38-40 weken nog door groeiden met zo'n 100-200 gram per week. En daarna misschien 50 per week. De placenta werkt namelijk minder goed naar het eind toe. Genoeg om de baby van voedingsstoffen te voorzien, maar niet meer genoeg om zo hard te groeien.