Lieve allemaal, Ik vroeg mij af.. zijn er gezinnen waar er 2 of meer kindjes zijn geboren met een mutatie op een gen? In mei ben ik bevallen van een kindje met een mutatie op een gen. Complete pech noemen ze het en een herhalingskans als bij ieder ander. Ter aanvulling; ons zoontje is na een maand overleden. Nu ben ik weer zwanger en staat ons een spannende tijd te wachten. We zijn blij, met gepaste terughouding. We zijn wel positief ingesteld, maar durven nog niet te hopen op een gezonde baby. Iemand? (Al hoop ik natuurlijk dat niemand zoiets twee keer meemaakt!) Liefs van mij
Meid wat een vreselijk heftige en verdrietige voorgeschiedenis heb jij!! Ik wil je even een hart onder de riem stoppen. Ik ben met 17 weken van ons eerste zoontje bevallen. Wij kwamen er tijdens een extra echo achter dat hij een skelet afwijking had, waardoor hij tijdens of vlak na de geboorte zou overlijden. Dat bleek ook een spontane genmutatie te zijn. Hierna hebben wij een gezond zoontje mogen krijgen en zoals het er nu naar uit ziet ga ik over 1.5 week bevallen van een gezonde meid. Zwanger zijn en een kindje krijgen zal nooit meer onbezorgd kunnen zijn. En ik wil je dan ook onwijs veel succes, sterkte en rust toe wensen de komende maanden.
Als jullie zij getest en de kans is klein zou ik ervan uit durven gaan dat er niets aan de hand is. Onze dochter heeft ook een chromosoomafwijking en ook dat was vette pech. Bij ons niets gevonden en nu zwanger vaneen gezond kindje (voor zover ze kunnen zien uiteraard maar dochter was al afwijkend in mijn buik)
Bedankt voor jullie reacties. Mijn eerste zoontje is ook met een chromosomenafwijking geboren, was toen 5 maanden zwanger. Heb nog wel gezonde dochters gekregen... vandaar de grote angst! Ik kan het niet echt van me afzetten... dinsdag een spannende dag met de nekplooimeting. Daar ging het de vorige keer mis...
Snap heel goed dat je het niet van je af kan zetten! Dat kon/kan ik ook niet. Het enige dat een beetje hielp was afleiding en yoga.
Het lijkt me dat het erg aan de mutatie ligt. Sommige afwijkingen zijn erfelijk voor alle kindjes die je krijgt, sommige erfelijk per geslacht en sommige niet. Dan heb je nog drager vs dat het tot uiting komt. Ik gok dat als ze het hebben over "dikke pech" je bij je zoontje een nieterfelijke variant had en dat de kans op herhaling minimaal is. Succes bij de nekplooimeting en hopelijk is het deze keer goed.