Dierenarts kosten/behandeling

Discussie in 'De lounge' gestart door Debaky, 17 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wauw!

Onze kat is al aardig op leeftijd ( +- 14 jaar ) en is doof, dement en geniet eigenlijk gewoon lekker van zijn opa daagjes om het zo maar even te noemen ;)

Echter is hij de afgelopen maand erg afgevallen, ziet er ook erg mager uit maar hij eet en drinkt gewoon goed, gaat ook gewoon nog op de katten wc en oogt in die zin dus niet echt ziek. Vandaag zijn we toch even langs de dierenarts gegaan omdat dat enorm afvallen mij toch niet lekker zat. Ik wist dat het veel geld koste maar ik sla nu echt stijl achterover en ik begin te twijfelen wat ik moet doen.

Toen wij er vanmorgen waren zijn we tien minuten binnen geweest, in die tien minuten heeft ze hem volledig onderzocht, bloed afgenomen en wat vocht toegediend. Zijn hartje deed het nog gewoon goed wat dus voor de DA een teken was dat het niet aan de schildklier lag. Ze kon 1 niertje niet vinden maar dat was verklaarbaar want hij heeft altijd 1 kleiner niertje gehad en heeft ook blaasgruis. Anyway, na deze tien minuten konden we dus al € 153 euro afrekenen. Afgesproken dat we deze middag de resultaten al zouden horen en we dus morgen ochtend weer terug moeten voor de verdere uitleg.

Werden we vanmiddag gebeld of de DA nog meer bloed onderzoeken mocht doen omdat ze hadden ontdekt dat de leverwaarde wat te hoog was en ze dus meer wilde doen. Er zou dan morgen weer 54 euro moeten worden afgerekend excl consult, oke prima doe maar. Alles voor je beestje toch? Nog geen uur later belde ze weer op dat ze toch nog meer onderzoeken wilde doen en nu specifiek toch voor de schildklier, het bedrag zou nu dus morgen komen op 84 euro. Uuuuh oke, nou ja doen dan maar. Maar nu zat ik daarnet op de voetbal en toen belde ze dus weer, of we zijn urine wilde opvangen want daar wilde ze dan toch ook wel weer onderzoeken mee doen. De prijs van een urine onderzoek ligt tussen de 20/25 euro ( afhankelijk van wat ze dus precies gaan onderzoeken ) nou is dat op zich geen heftig bedrag maar we zitten met het probleem dat onze kat geen kattenbak in huis heeft. Door zijn dementie en doofheid hebben wij een plekje in de tuin gecreëerd waar hij zijn behoefte kan doen. Hij gaat namelijk echt de tuin niet uit en op een bak vertikte hij het om zijn behoefte te doen. Maar op die manier kan ik dus geen urine opvangen. Ik kreeg twee keuzes, of ik kwam bij hun een zak speciaal grind halen of een soort papier snippers die niets opnemen?? of hij zou dan morgen een dag moeten worden opgenomen net zo lang tot hij zijn behoefte doet. Alleen de opname kost dus ook weer 47 euro en dan reken ik er dus niet bij dat ze hem extra vocht toedienen zodat hij sneller zal gaan plassen.

Het ritje naar de DA is voor het beestje al zo enorm stressvol, hij ligt sinds vanmorgen al de hele dag te slapen naast mij en wijkt niet van mijn zijde af. Het is sowieso al een erg stress gevoelig beestje.

Waar ik nu dus mee zit is, moet ik al die onderzoeken verder laten doen? Er is niks geks gevonden, zijn organen zijn goed, hij eet en drinkt gewoon nog, hij heeft geen last van zijn blaasgruis, hij doet zijn behoefte nog gewoon hij is alleen oud en wat magerder. Moet ik het dat beestje wel aan doen om hem morgen weer allemaal onderzoeken te laten ondergaan en zelfs op te laten nemen? Nou vallen de kosten op zich mee als je het vergelijkt met wat we soms kwijt waren als zijn blaasgruis opspeelde maar ik weet het niet, ik vind eigenlijk dat ik het beestje maar gewoon met rust moet laten en hem lekker laten genieten op zijn manier van zijn oude daagjes.

Wat zouden jullie doen?

Sorry voor het lange en misschien warrige verhaal.

2. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Tjaa moeilijk als je kijkr dat sommige katten ook 18 worden..

Maar je zegt hij is doof en dement.. hoeveel stress kan hij overleven met dat dagje opnemen etc...
    Ik persoonlijk zou hem lekker met rust laten en zodra je merkt dat hij pijn oid krijgt zou ik hem zijn rust gunnen...

Maar goed je moet doen wat je gevoel je ingeeft

3. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ik had geluisterd naar mijn gevoel, als je gevoel zegt dat je gerustgesteld bent zou ik het niet doen.. Vertrouw je het toch niet dan wel doen..
    Stress kan een hoop doen met die beestjes en zeker op die leeftijd!

Succes!

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Stress kan inderdaad een hele hoop doen met zo'n beestje. Hij zat vanmorgen echt trillend in zijn reismandje toen we weer terug gingen. Ik voel mij dan zo schuldig terwijl ik het juist zo goed bedoeld naar hem toe. Hij was zo gestrest dat hij geen kick gegeven heeft tijdens het bloed onderzoek en het toedienen van het vocht. En geloof mij, ik ging bijna van mijn stokkie na het zien van de naald die er in ging brrrrr.

Vind het moeilijk. Mijn man zegt dat we hem gewoon met rust moeten laten en ik ben het daar wel mee eens op zich maar toch twijfel ik, wil gewoon dat hij op een plezierige manier nog kan genieten van zijn laatste daagjes.

@Diaantje88 Als ik mij dat afvraag dan denk ik niet dat hij het overleefd door de stress, als ik zie wat het al met hem doet als hij in zijn reismandje naar de DA moet dan denk ik dat het alleen maar heftiger is als hij in zo'n hokje moet wachten tot hij geplast heeft. En weet niet hoe dat bij katten zitten maar misschien houd hij het onbewust wel op door de stress, mag hij er straks nog slapen ook :(

MOeilijk Moeilijk

5. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Kijk ook een beetje naar zijn leeftijd hij is geen 5 jaar wie weet is hij gewoon eerder op... als je zegt hij zelf heeft nergens last van laat hem lekker genieten van zijn oude dag... straks is alles goed en dan is dat beestje helemaal van slag en jij bent 300 euro lichter

6. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier ben ik het mee eens.

Je geeft aan dat hij behoorlijk gestresst is na een paar minuten DA bezoek.

Vraag jezelf af wat je hiermee wilt bereiken? Op een gegeven moment houdt het natuurlijk ergens een keer op, en wanneer dat is is per dier verschillend. Alleen jullie kunnen dat bepalen.

7. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Ik was laatst stukken minder kwijt voor al die onderzoeken (180€).. en de uitslagen kwam gewoon via de telefoon ipv nog een consult. Naja anyways

Eet die echt nog goed? Heb je dat een beetje in de gaten? En oude katten zijn vaak mager. Anyways wat anderen ook zeggen: ik zou het niet doen. Absoluut niet vanwege het geld maar wel vanwege de stress die je kat kennelijk ondervind. En je merkt niet dat hij pijn heeft toch?? Verder niks behalve dat hij is afgevallen?

8. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Wat een ontzettende lastige situatie zeg. Vooral omdat je kat al 14 jaar is. Ik moest eerlijk gezegd gelijk aan wormen of een paraciet denken is daar niet op gecontroleerd ? Ook omdat hij buiten komt en de Waardes eigenlijk goed waren behalve de lever.
    Ik vind het eerlijk gezegd wel raar dat ze jou 3 keer op gaan bellen om steeds maar weer tevreden of ze meer dingen mogen testen, ik vind dat een beetje raar. Toen onze 2 katten ontzettend ziek waren en niemand wist waardoor het kwam hebben ze gewoon een lijst afgewerkt. We waren wel 1000 euro kwijt maar 1 van onze 2 katten heeft dan ook 5 dagen een sonde gehad en verbleef daar dus ook.
    Onze katten waren ander halve kilo afgevallen en het was uiteindelijk giardia.

Ik denk dat dat het per persoon verschild, als jij het idee hebt dat het hem teveel stres opleverd en het in dat geval niet waard is moet je het niet doen. Aan de andere kant zou ik persoonlijk alles willen uitsluiten en er waarschijnlijk wel voor kiezen. Uiteindelijk is de keuze die je maakt altijd goed. Jij kent je beestje het beste!

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Al vind ik 14 jaar echt wel een mooie leeftijd.

Vind jouw dierenarts overigens erg duur. Wij zijn laatst met onze kat geweest omdat hij ook leek af te vallen en helemaal niet zo actief was als dat we gewend zijn. Die bleek blaasontsteking en gruis te hebben. Hij is helemaal onderzocht, nieren en hartje zijn gecontroleerd, urine is uitgebreid gecheked, antibiotica ingespoten gekregen, en een antibantibioticakuurtje meegekregen..totaal 89 euro.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    @Diaantje88 Dat is inderdaad ook iets wat ik in mijn achterhoofd heb, zijn leeftijd. Maar daarom dacht ik in eerste instantie er juist goed aan te doen om hem te laten onderzoeken.Kijk ik ben geen dierenarts maar zoals ik hem nu zie heeft hij geen pijn ofzo. Het is meer dat mij een beetje angstig maakte dat hij ineens zoveel afviel.

@1BB Ja hij eet en drinkt echt nog heel goed. We vullen zijn bakje altijd in de ochtend tijdens het ontbijten en dan aan het einde van de avond doen we altijd nog een klein beetje erbij want dan is het op. Dus zeg dat hij 1,5 bakje ( net iets minder ) eet op een dag, dat eet hij zijn hele leven al dus dat is niet iets geks voor zijn doen zeg maar. En hij krijgt ook geen extra kattensnoepjes ofzo omdat hij blaasgruis heeft en dus puur en alleen dat speciale dieet voer mag. Het ziet er inderdaad niet naar uit dat hij pijn heeft.

@Ysabella Het is inderdaad precies zoals jij zegt. Aan de ene kant wil ik alles uitsluiten zodat hij nog beter kan genieten van zijn laatste daagjes zeg maar, maar aan de andere kant is het erg stressvol voor het beestje en vind ik het zo sneu. Maar het is gewoon al 14 jaar je huismaatje en daar wil je gewoon het beste voor. Klinkt misschien wat overdreven voor sommige maar het is gewoon een super lief beestje.

Dankjulliewel allemaal voor de adviezen.

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    @jessy77 Ze is ook erg prijzig inderdaad. Ze doen hier alle onderzoeken met gouden instrumenten ;) Nee grapje, de prijzen zijn echt overdreven hoog hier maar de andere DA die hier nog in dit gehucht zit staat niet echt goed aangeschreven, ik betaal dan liever wat meer zodat ik zeker weet dat de zorg goed is dan dat ik naar iemand ga die geen passie heeft voor dit beroep.

12. Bailief

Bailief Niet meer actief

Als ik kijk naar hoeveel stress een dierenarts bezoek mijn katten kost, dan zou ik het hierbij laten als ik jou was. Er zijn nu al veel onderzoeken gedaan waar nauwelijks wat uitkomt. Ik zou daar genoegen mee nemen en de kat lekker zijn gang laten gaan.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Waar maak je uit op dat hij dement is?

Oudere katten zijn erg gevoelig voor schildklier problemen. Als je hier niets mee doet, kunnen ze behoorlijk snel achteruit gaan en zich heel beroerd voelen.. Houdt er rekening mee dat een kat met schildklierproblemen heel goed eet, zelfs meer gaat eten.. Een kat van 14 jaar, die buiten doofheid, verder gezond is en zijn dingetje doet, zou ik zeker nog laten onderzoeken hoor..

Zelf 1 van mijn dametjes vorig jaar in laten slapen met 18 jaar. Haar zusje is still going strong en loopt hier nog heerlijk rond met haar 19 jaar. Doof en hierdoor wat gedesoriënteerd en denk wel licht dementerend, maar verder heel gezond. Haar zou ik ook zeker nog een kans geven mocht ze ziek/minder fit worden.. Juist omdat ze nog zo sterk is..

14. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Als zijn schildklier, nierwaarde ed gewoon goed zijn, zou ik dat urine onderzoek lekker laten zitten.
    Heeft ook totaal geen zin om eerst vocht toe te dienen en dan urine af te nemen, heb je afwijkende waarden.
    Als er wel iets geks uit bloedonderzoek komt waarbij het wel echt nuttig is om urine te laten onderzoeken, zou ik dat laten doen.
    Maar dan erheen, urine steriel aan laten prikken en kat weer lekker mee naar huis (leg dan voor de zekerheid niets in de reismand, als hij dan daarin plast, kunnen ze dat testen ;)

15. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Ik snap ook niet dat de schildklier gelijk is meegenomen in het onderzoek, als die vergroot is kunnen ze dat voelen. En ook in het bloed zien.

16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Op basis van je verhaal zeg ik; laat hem lekker met rust. Zo te lezen heb je niet het idee dat hij pijn heeft en mocht je dat later wel merken kan je altijd nog naar de DA.

Onze kat is inmiddels 11 en is ook smaller dan enkele jaren geleden, maar daar is niets mis mee. Springt, rent, vangt muizen (legt ze bij de deur) eet/drinkt en doet z'n behoefte dagelijks.

Het smaller worden kan natuurlijk ook gewoon bij de ouderdom horen van een kat.

miss C vindt dit leuk.
  17. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    ik zou hem exht niet een hele dag laten opnemen daar krijgt hij echt veel stress van ik zou miss nog een keer bloed laten afnemen en het wel proberen miss om urine op te vangen (ik heb het wel eens met een lepel gedaan lukte wel)

maar als alles goed is zou ik me niet zo druk maken mijn kat is ook een stuk magerder geworden de laatste tijd ook laten onderzoeken maar niks aan de hand die van mij moet helemaal onder narcose iedere keer om onderzocht te worden vind dat ook niks hij raakt ook erg gestresst

ik weet niet waar je woont maar miss zit er een ranzijn(tuincentrum) in de buurt die hebben ook een dierenarts veel goedkoper als de reguliere dierenartsen

18. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Wow jouw dierenarts wil vast graag op vakantie :eek:

Voor de senioren check betaalde ik hier 165. dat was incl. gewone checkup en bloedafname voor de nieren, lever, schildklier, suikerziekte, urine opvangen en bekijken.
    Hier bleek de schildklier veel te hard te werken, dus nu krijgt poes al 3 jaar 2x per dag een pilletje (+- 27 euro per 6 weken) Na 8 weken weer bloedafname a 65 euro om te kijken of de dosering goed is en daarna iedere 6 maanden. Of eerder als ze weer klachten krijgt.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    @loetje Dat maak ik op uit zijn gedrag en is tevens ook een jaar geleden bevestigd door de DA.

@AngelSterre Niet normaal he die prijzen. Ben nou ook benieuwd of ik dit consult van deze ochtend ook weer moet betalen. Als er niets aan de hand zou zijn zou ze dat ook wel door de telefoon kunnen zeggen toch? Maar goed, we zullen zo wel zien.

@Emama Wij hebben hier wel een tuincentrum zitten maar kom daar eigenlijk nooit, geen idee of daar een Dierenarts bij in zit. Zal het eens gaan navragen, bedankt voor de tip.

Wat betreft de schildklier, als het goed is heeft ze dat gisteren ook getest met het bloed wat ze heeft opgenomen. Ze zou bellen als de onderzoeken niet goed zouden zijn, heb ze niet gehoord dus ga er vanuit dat de waardes dan gewoon prima zijn. Ze hadden alleen gebeld om te zeggen dat de leverwaardes wat hoger waren maar verder niets.

Ik ga zometeen naar de DA om de onderzoeken af te rekenen die ze tot nu toe hebben gedaan en heb met mijn man afgesproken dat we het daarbij laten. We houden hem gewoon goed in de gaten en laten hem lekker genieten van zijn laatste daagjes.

Dankjewel voor jullie adviezen.

20. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Denk dat dat een verstandige keuze is, mocht de kat verder achteruit gaan kun je altijd nog een keertje gaan.
    Wij hadden een beetje hetzelfde verhaal met de kat bij mijn moeder, is 16 en viel ook ontzettend af maar uit de dierenarts bezoekjes kwam weinig, ze lijkt geen pijn te hebben en doet het verder prima.

Deel Deze Pagina