Ik word gezien als zeurouder...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door shampoo, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    De laatste tijd heb ik niet meer zo'n fijn gevoel bij ons KDV. Mijn dochter gaat hier op maandag en donderdag naar toe. Er gebeuren veel dingetjes die ik niet fijn vind. Haar schaamlipjes zijn helemaal rood als ik haar thuis krijg, haar halve gezicht zit onder aangekoekt snot als ik haar op kom halen, loopt vaak met een poepluier als ik haar op kom halen en van de week met 25 gr. in de volle zon, buitenspelen zonder in te smeren. En zo nog een aantal dingen.
    Nu heb ik van al deze dingen iets gezegd tegen de leidsters. Helemaal niet lelijk of boos, maar gewoon vriendelijk of ze er op willen letten.
    Nu ging ik haar gisteren ophalen en toen merkte ik aan de leidsters dat ze een beetje in een hoekje zaten te smoezen en toen vroegen er 2 een beetje gemeen lacherig waarom mijn dochter als enige het speelgoed niet op wilde ruimen. Deed ik dat thuis wel? Want alle kindjes in haar groep doen dat immers. Ook gaf één van de leidsters aan dat mijn dochter niet goed luistert.

Nu gaat het me niet over het opruimen of luisteren, maar over de manier hoe het gisteren ging. Het was heel duidelijk een soort "wraakactie" misschien naar aanleiding van mijn "gezeur". Ik voel me hier heel vervelend bij want ik wil gewoon het beste voor mijn kind. Misschien moet ik ook wel minder "zeuren", maar ik vind het moeilijk als ik mijn meisje met pijnlijke schaamlipjes thuis krijg of zie dat ze in de brandende zon loopt.
    Ik ben bang dat ze mij als een zeurouder zien en dit straks gaan projecteren op mijn kind. Dat ze haar minder aandacht geven oid.

Zit er zelfs al aan te denken om een ander KDV te zoeken in Rotterdam, maar wil ook mijn dochter niet weghalen uit haar vertrouwde omgeving.

Groetjes shampoo

2. misa

misa Niet meer actief

Ooh wat vervelend zeg. Ik vind het logisch dat je daar op vriendelijke manier wat van zegt. Misschien kun je een gesprek aangaan en dan aangeven wat je gevoel is: dus ook dat je het gevoel hebt dat ze vinden dat je zeurt. Gaat het niet beter, dan kan ik me indenken dat je je kindje naar een ander kdv brengt. Het zijn immers geen gekke dingen die je vraagt!
    Volg je gevoel!

3. mroos

mroos Niet meer actief

Hoihoi,

Wat vervelend zeg!
    Bij welk kdv zit je kindje? Of in welke buurt woon je?(zit zelf ook in R'dam en werk op een aantal kdv's..) Misschien kan ik je wat tips geven!

Verder is het niet mijn ervaring dat kinderen van 'zeurouders' (=absoluut niet waar jij om zeurt imo) minder aandacht krijgen..

Zijn andere ouders wel tevreden?

4. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben daar wel heel bang voor...

Ik weet niet hoe andere ouders erover denken aangezien ik nooit andere ouders van het kdv spreek. Er is 1 collega die haar zoontje ook op dit kdv heeft zitten en zij is wel tevreden. Maar heeft ook over de verzorging wel wat puntjes. Haar zoontje had nog poep aan zijn billen toen hij thuis kwam, maar zij zegt hier niets over.

Wijk en naam kdv wil ik graag privé houden ;) Maar bedankt dat je zo mee wilt denken, lief!

5. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ik vind echt niet dat je zeurt. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat kinderen goed verzorgd worden. Ik duld ook rode billen of schaamlipjes, niet-ingesmeerd in de zon en ga zo maar door. Dat aangekoekte snot wil ik ze dan nog vergeven :p Ik weet zelf wat het is om de hele dag met de snotlap rond te lopen. Laat staan als je dat bij 10 kindjes de hele dag moet doen. Maar de rest hoort in mijn ogen bij verzorging. Mijn dochter heeft een lastige gezichtshuid. Ik geef richtlijnen mee voor de verzorging hierover nog nooit een onvertogen reactie op ontvangen van het KDV. Zo heb ik ook al een paar keer aangegeven dat ik het trappetje (twee tredes) erg onveilig vind. De jongste kindjes in de groep zijn nb pas een jaar. Ik heb mijn dochter die wel trappen kan lopen daar zelfs al 2 keer vanaf zien donderen. Ik begrijp wel dat ze boel niet vanwege mijn opmerking gaan verbouwen maar ik vind wel dat dingen aangegeven mogen worden. En laatst had mijn dochter een rode plek op de arm. Heb ik netjes gevraagd hoe dat gekomen is. Heb ik ook netjes antwoord op gehad. Maar zou toch te gek zijn als je we niks meer mogen vragen of netjes aangeven. We laten allemaal onze dierbaarste "bezitten" daar achter en we mogen er ook nog diep voor in de buidel tasten dus ja dan verwacht ik wel dat de kinderen op zijn minst verzorgd worden. Daarnaast vind ik, als het klopt dat jij het alleen maar vriendelijk hebt aangegeven, een hoogst onvolwassen en bovenal onprofessionele reactie van de leidsters. Ik zou er zelf wel een gesprek over aangaan als dit zo zou blijven.

6. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben vaak te lief ipv bozig, dus heb het echt op een vriendelijke manier gezegd/ gevraagd. ;)
    Ik kijk het inderdaad nog een tijdje aan en anders vraag ik een gesprek aan. Het is alleen vervelend dat dit soort dingen puur gebaseerd zijn op gevoel en dat ik geen feiten heb van dit gedrag van gisteren.

7. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb wel ervaring met zeurouders;), maar nog nooit meegemaakt dat het geprojecteerd wordt op de kids. Wel op de ouders zoals jij dat nu uitlegde over die vragen die ze jou stelden. Das echt om jou een beetje te jennen en heeft niks met je dochter van doen hoor.

Ik heb al vaker gehoord, ach arm kind met zulke zeurouders;) Het is zo'n leuk kind.

Maar ik vind niet echt dat je zeurt hoor, aangekoekt snot zou ik dan weer niet zo'n ramp vinden, maar insmeren is heel belangrijk.

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Je bent echt geen zeur hoor, denk dat iedere ouder hier over klaagt. Ze horen gewoon goed voor je kindje te zorgen, punt uit! Jij betaald hiervoor meer dan genoeg en moet je kind met een goed gevoel achter laten.

Als die leidsters weer een opmerking maken op zo' n sneaky manier zou ik gewoon rechtstreeks aan hun doorgeven dat je graag een gesprek wilt met hun leidinggevende omdat je gevoel hierover niet goed is. En dat is je goed recht om dat te doen.

Wat belachelijk eigenlijk hoe ze reageren. Ik vind dat jij als (klagende) ouder gewoon serieus genomen moet worden. Vind het nog knap dat je zo lief hebt gereageerd naar die reactie's van hun.

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Oeiiiii, wat onprofessioneel en ontzettend onvolwassen.... Zo, dat zouden ze bij mij niet hoeven te proberen :x maar gelukkig is dat bij mijn kdv totaal niet aan de orde. Je gaat dan toch de dialoog aan, of ben ik nou gek?

On topic: de dingen die TS beschrijft vind ik basiszaken die in orde dienen te zijn. Idd, die snotneus, a la, alhoewel bij ons kdv de kindjes nog even een doekie over het gezicht krijgen voor ik met ze over straat ga. Maar nog NOOIT een vuile luier gehad, nog NOOIT rode schaamlipjes en er wordt ALTIJD ingesmeerd in de zon.
    En eerlijk gezegd, jij bent een klant die een dienst afneemt en nog wel voor je kindje, je dierbaren, dus al zou je wél boos hebben gereageerd, dan nog dienen zij zich professioneel te gedragen naar zowel jou als naar je kindje en moeten beloven dat ze erop zullen letten in het vervolg oid.

Ik werk zelf ook in een vorm van dienstverlening, ze zien me al aankomen dat ik me zo onprofessioneel ga gedragen in het veld, ik zou op staande voet ontslagen worden en terecht! (oef, word hier echt heel boos van...)

10. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik denk dat ik zelfs gewoon een ander KDV zou zoeken. Ik zou die strijd niet aan willen gaan. Als ik mijn dochter op ga halen is ze schoon, haar haartjes zijn lekker met lotion gekamd en ze heeft een lekkere vette toet van de vaseline omdat ze een vrij droog koppie heeft. Verder heeft ze altijd een schone luier, tenzij ze net in het laatste half uur gepoept heeft en dan staan de dames er ook op om haar zelf nog even een schone luier aan te doen.

Daarnaast hebben ze speelplekken in de schaduw en dan nog worden ze ingesmeerd.
    Ik wordt ook altijd even gewaarschuwd als ze in de zandbak heeft gezeten ivm zand wat er nog uit allerlei kieren en spleten van kleding kan komen zetten.

Misschien ben ik wat kdv betreft verwend, maar ik breng met een gerust hart mijn dochter(s) weg omdat ik weet dat ze nog beter verzorgd worden dan ik zelf zou doen. Dus als je niet denkt de boel te kunnen veranderen, zou ik een ander kdv zoeken. Succes in ieder geval!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt nog eens een gesprek aangaan met de baas van het kdv? Misschien kan de locatiemanager/eigenaar hier was in betekenen. Of misschien via de ouderraad, zeker het insmeren is ook iets voor de andere kinderen.

Op ons KDV is er ook wel eens iets, maar dat is altijd wel uit te praten.
    Ons jochie had met de kdv luiers soms last van uitslag. Maar dan gaf ik gewoon mijn eigen luiers mee. En een poepbroek werd nog verschoont als ik die ontdekte bij het ophalen.
    Alleen bij invalsters en in vakanties wil het wel wat rommeliger zijn, dan wordt er wel eens iets "vergeten". Maar als je het meldt, dan wordt er normaal op gereageerd.
    Ik geloof wel dat ze me een (over) bezorgde moeder vind, met een jochie dat echt ideaal is ;)

12. misa

misa Niet meer actief

Eens met chantal!

Ik werk ook op een kdv en kom natuurlijk ook wel 'zeurouders' tegen. En dan heb ik het niet over de dingen die jij benoemd hoor! Maar daar laat ik niets van merken en ik probeer mij altijd te bedenken dat het voor hen wel belangrijk is. Het is hun kind en ze betalen ervoor! Natuurlijk moet je wel een beetje vertrouwen hebben, want anders is het niet te doen. :)
    Maar dit wordt dan ook echt niet op de kinderen geprojecteerd hoor. De kindjes kunnen er niets aan doen en kunnen wel heel leuk en lief zijn! ;)

Misschien zou je juist iets minder vriendelijk moeten zijn, want misschien voelen ze je onzeker/vriendelijkheid wel en spelen ze daar op in. Wat heel onprofessioneel en erg onvolwassen is.
    Ik zou er zeker over praten of anders misschien zelfs wel een ander kdv zoeken als je geen beter gevoel meer krijgt.

Blijf maar denken: jij bent de baas over je kind!

13. Rozelief

Rozelief Niet meer actief

#13 Rozelief, 4 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2011
    Ongelooflijk, wat verschrikkelijk kinderachtig & onprofessioneel :x.
    Ik vind het juist heel goed van je dat je je hebt laten horen! Dit heeft niets met zeuren te maken, maar alles met wat je toch minimaal mag verwachten van een kdv. Als zij deze mening niet met jou delen, dan lijkt mij de keus makkelijk gemaakt om een andere plek voor je dochtertje te zoeken. Heel vervelend voor jou en je dochter, maar dit kan echt niet. En stel dat ze jou inderdaad een zeurmoeder vinden, en ze gaan dit projecteren op jouw dochter? Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar zo te lezen zijn ze nogal kinderachtig ingesteld, dus ik kan me het indenken.

Echt een rot situatie, ik voel helemaal met je mee hoor! Ik hoop dat je tot een goede oplossing kan komen, sterkte!!

14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.316
    2.599
    113
    inderdaad insmeren en goed smeren tegen rode bilen en poepbroekenh verschonen hoort bij de basisverzorging. trecht dat je dawar iets over zegt.
    Zou een gesprek met het hoofd aangaan dat je er een rotgevoel bij hebt

15. Bri

Bri Niet meer actief

Blijf je zelf als volwassene opstellen en benader de leidsters ook op die manier. Ga het gesprek dus nogmaals met henzelf aan. Sta erboven, als zij op een beetje kinderachtige manier op jou gaan reageren. Als dit echt overduidelijk wordt, spreek hen dan ook daar rechtstreeks op aan. Pas als je merkt dat er geen enkele verbetering in zit (zowel in de verzorging van je dochter, als in de manier waarop de leidsters met jou als ouder omgaan), lijkt me dat het moment om met de leiding te gaan praten.

Niet ingesmeerd buiten spelen in de zon? Dat kan écht niet, in mijn ogen. Als ze rondloopt in een poepluier, zeg dat dan daar ter plekke. Vraag of ze het niet gemerkt hebben, dat ze gepoept heeft. En als je ziet dat het al een beetje ingedroogd is, zeg dan dat je niet denkt dat dit er nét in zit, maar dat ze er blijkbaar al een tijdje mee rondloopt. "Blijkbaar stinkt de poep van mijn dochter niet erg, zouden jullie wat vaker willen checken of ze gepoept heeft?"
    Het hoeft geen kwade wil of onverschilligheid te zijn, maar help ze wel om beter te worden in hun vak. Iedere professional zou dat toch moeten willen. Zonder feedback kun je niet leren! Geef ze die feedback dus.

@tulip: dank voor je eerlijkheid. ik schrik eerlijk gezegd ook wel een beetje van de manier waarop je dat opschrijft.
    Je zegt niet dat jij zo over ouders praat, maar ik begrijp eruit dat je collega's dat wel doen. Zeg je daar dan ook wat van? Wordt er zo over ouders gesproken als er kinderen bij zijn?

16. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik vind helemaal niet dat je zeurt, ik zou zulke dingen ook gewoon aangeven, en opzich is die snotneus dan niet zo erg, (weet hoe erg mijn dochter er een hekel aan heeft om dat te poetsen) dan is het moord en brand dus dat doe ik dan zelf thuis wel.
    Ze even het heus wel het snot eraf maar echt poetsen hoeft niet.

Maar goed hier had ze laatst zelfs een staartje bij haar ingedaan, terwijl ik dat eigenlijk nooit doe, dat vind ik dus helemaal super dat ze dan zo ff met haar bezig zijn.

Ik heb hier een keertje gehad dat ze thuis was gekomen met enorme open billen en zelfs bij haar vagina (schaamlippen) was het helemaal open tot bloedens aan toe, dat hadden we nog nooit mee gemaakt, ze schreeuwde het uit tijdens het verschonen echt zo zielig, toen was ik dus wel ff flink pissed (ook omdat het toen al vreemd verliep toen mijn man haar ophaalde) en de (inval) leidster er niks over had gezegd.

Dus heb de andere dag opgebeld naar de vaste leidster om verhaal te halen en die heeft die andere leidster opgebeld en die heeft mij daarna gebeld en haar verhaal gedaan en toen was uitgepraat en klaar.

maar moet zeggen dat ik het liefste de vaste leidsters heb dat voelt toch het beste haha

17. misa

misa Niet meer actief

Ik herken dat ook wel een beetje hoor. De één doet dat meer dan de ander. Maar het is wel je werk, dus daar zul je soms wat over moeten uiten. Het kan niet dat je het altijd met iedereen goed kunt vinden. Alleen de manier waarop en tegen wie is natuurlijk wel belangrijk!
    Zo heeft iedereen in zijn vak wel eens dingen die je kwijt moet. :)

18. Bri

Bri Niet meer actief

@jois: dat klopt. Ik werk zelf in zakelijke dienstverlening en natuurlijk hebben wij allemaal wel iets te mopperen op onze opdrachtgevers, of medewerkers bij die opdrachtgever. Maar zodra iemand daar te ver in gaat (niet meer respectvol in mijn ogen) dan zeg ik daar wel wat van.
    Je gaat zo iemand, hoe vervelend je hem/haar ook vindt, niet expres zitten jennen, we zitten toch niet op het schoolplein?

Het maakt dus veel uit hoe het precies gezegd wordt en waar en wanneer. Als een leidster in bijzijn van mijn kind iets vervelends zou zeggen over een ouder (hoeft niet eens over mij te zijn) of een collega of hun leiding, dan vind ik dat niet kunnen. Ze horen alles, begrijpen meer dan je denkt en gaan het napraten.
    Maar ik weet dus niet of dat het geval is, dat er vervelende dingen over ouders worden gezegd waar kinderen bij zijn. Vandaar dat ik mij dat afvroeg.

19. tulip

tulip Niet meer actief

het zijn vooral ervaringen uit het verleden. Op het kdv waar ik nu werk zijn zulke dingen gelukkig niet zo aan de orde. Maar dat werd vooral onder elkaar gezegd en niet waar de kindjes bij zijn, dat waren ook baby's trouwens.

Ik vind ook niet dat ts hierin een zeurouder is, maar je hebt ze er wel bij hoor. Wij vragen bv aan de ouders om extra kleding in de mandjes van de kinderen te doen. Wanneer de kindjes naar bed gaan worden de kleertjes die ze aan hebben ook in het mandje gedaan. Dan kan het natuurlijk wel eens gebeuren dat we per ongeluk een reservetruitje aantrekken i.p.v. het truitje dat ze eigenlijk aan hadden, nou er zijn echt ouders die daar over gaan flippen. Dat vind ik wel echt zeuren.

20. misa

misa Niet meer actief

@Bri: Eens hoor! Gebeurt dat bij mij op de groep, dan is dat zéker niet tegen de ouders zelf hoor. Daar moet je altijd netjes tegen blijven vind ik (andersom ook). En mocht er wat gezegd worden waar de kinderen bij zijn, dan is dat wel zo verkapt. Want ik vind dat ook niet kunnen hoor. :)

Deel Deze Pagina