Oma als gastouder?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door kindje, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kindje

kindje Lid

31 jul 2008
    44
    0
    0
    Hoi allemaal,

Mijn moeder gaat waarschijnlijk 1 of 2 dagen per week voor ons kindje zorgen als wij gaan werken. Nu lees ik overal over de regelingen via gastouderbureau's voor oppassende oma's wat voordeliger zou kunnen zijn voor haar en voor ons?

Wat zijn jullie ervaringen? Beter via het gastouderbureau of gewoon zelf regelen? Als we het via een gastouderbureau willen doen wat komt daar dan allemaal bij kijken? Zijn er ook addertjes onder het gras?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!!!

2. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hoi,

Ik wilde dit ook gaan doen, mijn moeder past 1x in de week op, maar ik zie ervan af, van dat gastouderbedrijf. De oma moet namelijk een ehbo cursus volgen, het huis moet helemaal kindvriendelijk zijn (komt inspectie) Ik weet niet of dit bij elke bedrijf is, maar bij wie ik wilde wel. Je moet het zelf betalen aan dat bedrijf (bruto + nog administratiekosten ofzo p.m.) en dan betalen zij de oma netto uit (bedrijf wil er ook wat aan verdienen natuurlijk) en krijg je (ligt aan je inkomen) 95% (in mijn geval) terug van de belasting en je moeder mag 300euro per jaar belastingvrij aan jou schenken. Mijn moeder doet het met alle liefde en ze zei dat ze het gratis voor mij wilt doen (ben alleenstaande moeder) ze zei"af een toe een bloemetje vind ik genoeg":D

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.573
    113
    de regels voor gastouders via de officiele weg gaan veranderen per 1 januari. Gastouders moeten minimaal op niveau twee geschoold zijn ( oa ehbo cursus) of kunnen aantonen genoeg ervaring te hebben via een toets.

Dit omdat de overheid een vergoeding voor opvang geeft maar er moet wel een bepaalde kwaliteitsstandaard tegenover zijn.
    Net zoals op KDV-en.
    Er is ook misbruik van de regelingen gemaakt en op deze manier wordt dit teruggedrongen. ( bijv oma wordt betaald, ouders krijgen geld van de belastingdienst en vervolgens geeft oma het geld ook nog weer terug aan ouders)
    In jou geval als je moeder niet allerlei toestanden over hoop wil halen zou ik het gewoon onderling regelen.

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Moet je het niet perse regelen via een bureau? Anders krijg je toch geen geld van de belasting? Althans dat zij ons bureau.

Wij gaan ermee stoppen per januari. Wij betalen nu 100 euro per maand aan dat bureau (tweeling),en ik geloof dat mijn moeder per januari ook minder per uur krijgt. En dan ind nog die extra cursussen. Mijn moeder wou dat liever ook niet meer doen. Wij gaan straks die 100 euro die we al betalen aan dat bureau aan mijn ma geven en dat geld gaat ze dan weer op sparen voor onze jongens.

Ik zou je er even goed in verdiepen want volgens mij gaat er best wel wat veranderen.

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik wou het ook gaan doen. Mijn moeder gaat waarschijnlijk 1 dag oppassen. Nou je moet aan best veel regels voldoen. En mijn moeder zou maar 95 euro in de maand krijgen. Ik vind dat gewoon te weinig voor al dat werk wat je erin stopt.
    Gelukkig wil ze het ook gratis doen

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik vond het werk wel meevallen. Gastouderburo regelt alles voor je (in mijn geval www.omavanroodkapje.nl). De oma moet wel een ehbo cursus gaan volgen maar voor nivo 2 kan je ook een gesprek krijgen om te kijken of je nivo 2 dmv levenservaring hebt gekregen. Mijn moeder krijgt de ehbo voor kinderen betaald en vind het juist leuk om te doen.
    En je huis hoeft niet veilig te zijn, die vrouw komt langs met een vragenlijstje en als ze "risicos" ziet brengt ze die in kaart en vraagt aan de ouders of ze die acceptabel vinden. Zo ja, niks aan de hand. Valt wel mee hoor...

7. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik geef mijn moeder maandelijks zelf wel geld. Veeeel makkelijker als ik het zo lees!

Ze past dan 24 uur per week op.

Hoeveel geven jullie je moeder/schoonmoeder per maand?

Deel Deze Pagina