Hey dames! Ik ben wel een beetje vroeg, maar zit er toch al over na te denken hoe we de kinderopvang tzt moeten gaan regelen. Situatie: vriendlief werkt fulltime, parttime is helaas geen mogelijkheid. Is elke dag tussen 16:45 en 17:45 thuis. Ik werk 24 uur verdeeld over 7 dagen in de week, 24 uur per dag. Krijg mijn rooster per maand en is elke week anders. Voorbeeldrooster: week 1 di. dagdienst tot 16:00 wo. en do. avonddienst 16:00 tot 00:00 week 2 ma. dagdienst tot 18:00, za. 14:00 tot 22:00, zo. dagdienst tot 18:00 week 3 di. 16:00 tot 00:00, do en vr dagdienst to 16:00 Zoals je ziet is het echt heel onregelmatig. Het is bij ons niet mogelijk vaste dagen of tijdens te werken. Je kunt wel 3 dagdelen in de week aanvraag waarop je zeker níet wordt ingepland. Stel nu dat ik bv maandag de hele dag vrij vraag, en de dinsdag tot 16:00 uur. Dan hou je dus nog 3,5 dag over waarop ik, doordeweeks, wel zou kunnen moeten werken, maar vantevoren nooit weet of ik wel of niet daadwerkelijk wordt ingepland. Het lijkt mij nogal zonde om voor 4 dagen kinderopvang op een kinderdagverblijf te betalen terwijl ik in de praktijk soms maar 1 dag opvang nodig heb (als ik in het weekend werk hoef ik nog maar 1 dag doordeweeks, en als dat een avonddienst is gaat het dus alleen om de tijd tussen 15:30 tot 17:30). In principe zouden de oma's om de beurt misschien wel 1 dag kunnen oppassen, hou je nog 3 dagen over. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gastouder kan misschien ook maar ik weet niet of die wel zo flexibel zijn dat ik per maand kan aangeven wanneer ik wel of niet opvang nodig heb? En betaal je dan ook hele dagen, of kun je een go per uur betalen, dat je alleen betaalt voor de uren die je ook echt daadwerkelijk gebruikt?? En ik vind een kinderdagverblijf eigenlijk leuker omdat ik het heel belangrijk vind dat mijn kindje goed leert delen en samen spelen en dergelijke, ik zou het jammer vinden als mijn kind het enige oppaskindje bij een go is, dan is ie alsnog elke dag alleen terwijl ik het vroeger op het kinderdagverblijf juist zo leuk vond dat je altijd heel veel vriendjes en vriendinnetjes om je heen hebt Sorry voor het lange verhaal
Als ik je verhaal lees zou ik zeggen ga voor een GO. De meeste gastouders zijn flexibel. En over het algemeen betaal je er per uur. Dus de uren die je afneemt. Of je kindje daar alleen is, ligt er aan hoe druk de GO het heeft. Ik zou het persoonlijk fijner vinden als een gastouder maar 2a3 kindje heeft. Zo krijgt je eigen kindje ook een aandacht.
Ik zou ook voor een gastouder gaan. Ik werk ook onregelmatig en we hebben nu anderhalf jaar bijna creche. We gaan eind van dit jaar verhuizen dus we willen nu niet overstappen op gastouder. Maar ik had uitgerekend en het zou ons ongeveer 1500 euro schelen. En dan komt er in de zomer nog een kindje bij... dus nog meer geld. kinderdagverblijf is idd erg leuk, merk ik ook aan mijn dochter, maar ik vind enkele duizenden euro's ook wel weer veel geld. En gewoon overleggen met de gastouder of het een probleem is dat je het een maand van te voren aangeeft. Of flexibele creche kijken of dat er in de buurt is.. Succes!
Hier een heel flexibele go. Ik werk net zo of misschien nog wel onregelmatiger dan jij. Gastouder werkt voor ons heel goed en is ook nog eens een stuk voordeliger dan een kinderdagverblijf omdat je daar altijd dagdelen betaald ipv per uur.
Wij hebben ook een flexibele gastouder.. Ideaal. Ik heb ook een wisselend rooster en deze krijg ik ook zo'n 4 weken van tevoren. Zodra ik mijn rooster heb stuur ik het ook door naar haar. Werkt prima (ik heb wel vaste dagen alleen verschillende tijden)
Steeds meer kinderdagverblijven worden flexibeler door de enorme terugloop en misschien kan je zo de dagen aangegeven? Wij moeten voor de 1e van de maand de gewenste dagen voor de maand erop aangeven. Vooraf hebben we een schatting moeten maken van het aantal uren omdat we iets moeten ivm de belastingdienst en de teruggave. Maar die uren worden netjes bijgehouden en verrekend.
Wij betalen alleen per uur met een minimale afname van 3 uur per dag. Maar dat is logisch want het moet voor hun wel rendabel zijn en voor het kind heeft minder dan 3 uur per dag geen zin. Dus de ene keer heb ik vroege dienst en brengt mijn vriend haar om 8.30 en haal ik haar om 16.45 op en de andere keer brengt en haalt hij haar als ik avonddienst heb. Want toen het middagslaapje er goed in zat moest ik haar thuis wakker houden want dan moest ik haar voor mijn dienst brengen en dan was het drama. Maar dat komt meestal maar 1x per maand voor.
er zijn ook flexibele kinderdagverblijven. Ik werk ook ( erg ) onregelmatig en heb nu 4 dagdelen kinderdagverblijf die ik flexibel over de week in kan zetten.. en ik kan binnen twee weken ruilen, dus deze week gaat ze bv dinsdagmiddag, donderdag de hele dag en vrijdag de ochtend volgende week maandag de hele dag dinsdag de middag en donderdag de middag. En zo is het iedere week anders. Is op het kinderdagverblijf geen enkel probleem. Vraag het ongeveer een maand van te voren aan de dagen die ik nodig heb. De kinderdagverblijf zitten tegenwoordig te springen om kindjes, dus ik zou het gewoon eens overleggen wat er mogelijk is. Meestal kan er veel ze zijn al lang blij dat er kindjes komen. Gastouder is natuurlijk ook een optie maar goed dat zeggen degene voor me ook
Mijn kinderen zijn altijd naar een gastouder gegaan en vanaf 2 jaar naar een peuterspeelzaal. Z was de opvang voor mijn kinderen god geregeld en speelden ze ook twee keer per week in grotere groep voor de sociale contacten en het voorschoolse leren...
Ik werk in de kinderopvang En ook bij een kinderdagverblijf kun je flexibele dagen krijgen. Wij hebben genoeg ouders met geen vast rooster en hun geven gewoon per week aan wat hun kind wel of niet komt. Ik persoonlijk ben niet zo'n voorstander van gastouders. Op een kinderdagverblijf leren kinderen toch meer vind ik School geeft ook aan dat ze echt merken als een kind 4 is of dat het altijd naar de kinderopvang is geweest en dus veel met andere kinderen heeft gespeeld of bij een gastouder of thuis. maar dat zijn de ervaringen bij ons, natuurlijk is ook ieder kind anders
Dit is dus ook een goede optie inderdaad de sociale contacten en regeltjes leren met veel andere kinderen zijn oooh zo belangrijk voor jonge kinderen....
Bedankt voor de reacties weer meiden! We zullen eens kijken wat er mogelijk is op de kinderdagverblijven hier in de buurt. Stiekem gaat daar mijn voorkeur toch wel naar uit, vanwege de vele andere kindertjes en het 'schoolse'. Is het zo dat je dan ook echt alleen maar de dagdelen zou betalen dat je kind komt? Of dat je alsnog wel alle dagdelen moet betalen en dan per week doorgeeft of ie wel of niet komt? Want dan lost dat helaas nog niks op. Het gaat mij er juist om dat ik niet meer dagdelen betaal dan ik gebruik. Peuterspeelzaal gaat voor ons niet werken denk ik want ik heb nooit alleen de ochtenden opvang nodig. Bij ons is het óf hele dagen, óf tussen 15.00 en 18.00. Maar voor 'erbij' is de peuterspeelzaal wel leuk inderdaad, gewoon als extraatje naast de gastouders zeg maar. Wel fijn om te lezen dat de meeste gastouders dus gewoon per uur berekenen en dat je per maand je uren kunt aangeven.
Het ligt denk ik aan de kinderdagverblijf bij ons waren ze helemaal niet flexibel en er was een kinderdagverblijf flexibel maar die zat helemaal aan de andere kant van de stad. Ik werk in de zorg dus super onregelmatig maar met een dagdienst moet ik ook al om half 7 van huis dus voor ons is een gastouder de beste optie!! En super super tevreden over! En genoeg andere kindjes daar om mee te spelen, ze is nooit alleen.
wij hebben flexibele opvang en geven een week van te voren door wanneet ze komt en betalen alleen daarvoor. mocht ik bijv op een opvang dag ziek worden, bel ik gewoon af en betaal ik ook niet.
oja, as maandag gaat ze bijv. maar van 11 tot max 3 omdat ik examen heb. betaal dan ook nier voor een volle dag hoor, alleen voor die uren dat ze er is!
Mijn man werkt ook onregelmatig (zorg) en wij hebben ook gekozen voor een flexibel kinderdagverblijf. We hebben daar een minimale afname van 2 dagen per week, terwijl we verwachten dat onze zoon er 2,5 a 3 dagen per week zal zijn. Dit om te voorkomen dat we teveel betalen. Achteraf worden eventuele extra uren verrekend. Maar het nadeel van ons kinderdagverblijf is wel dat je dus in de vakantieperiodes en ziekte ook de 2 dagen betaald.