Oma als oppas en afspraken

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Ann Lee, 17 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier heeft oma 3,5 jaar opgepast.. (E past nu na school ook op maar dat is gewoon bij ons thuis en dus toch wel net anders dan een hele dag)
    De regels van ons uit... Niet te veel snoepen, onze regelmaat aanhouden en veilig.

Natuurlijk gaat er weleens iets niet zoals wij dat willen...
    Zo hebben wij oma ooit verboden nog koekjes met een suikerlaag erop te geven aan onze dochter van denk een jaar oud.
    Het argument dat wij er ook groot mee zijn geworden is dan simpel weerlegt met "wij willen dat ze zolang mogelijk geen extra onnodige suiker uit... Koop maar gewoon biscuitjes ofzo"
    Nouja, dat werden Dora koekjes (argh!!) vieze smakelijke dingen.. Maar inderdaad zonder suiker.
    Oma blij want speciale kinderkoekjes.. Kind blij want cool plaatje..
    En paps en mams mogen zich troosten dat er in ieder geval niet zo veel suiker in zit. Ondanks dat we dat thuis dus structureel niet kopen.
    (Net als K3 hagelslag bijvoorbeeld..)

Voor in de auto konden ze van een collega een autostoeltje overnemen... Of wij wisten of het een goed merk was.
    Ja prima!
    Mee met oma in de mini? In dat koekblik? Gebeurd niet.
    In de gewone auto, geen enkel probleem.

Ik zou voor jezelf proberen te kijken wat je echt niet vind kunnen.. En dat dan ook uitspreken.
    En waar je eventueel concessies zou kunnen doen... (Bijv ik vind het geen prettig idee maar als jullie heel voorzichtig fietsen met een goed stoeltje.. Doe dan maar)

Zo vind ik nu.. Met oppas op woensdagmiddag het absoluut niet kunnen dat ze poffertjes eten bij de Hema als lunch.
    (Oa omdat ik op een zeker moment niet eens meer in de buurt van de Hema kon komen zonder gezeur dat ze perse poffertjes moest. En dan ook geen genoegen met "nee" nemen.)
    Poffertjes eten prima.. Maar niet op woensdag als lunch.
    En ook niet 's middags poffers of patat en 's avonds uiteten.
    Maar inmiddels wel al paar keer met opa en oma naar de Efteling geweest waar ze dan 's middags soep at en 's avonds in het pannenkoekenhuis.

Maar ik vind met 25 graden bij Ikea naar de ballenbak ook serieus te gek voor woorden..
    Maar oma vindt het leuk, kind vindt het leuk... En behalve dat ik zou zeggen.. Pak een speeltuin buiten. Is er eigenlijk natuurlijk niet echt iets heel ergs aan de hand.

Zo moet je voor jezelf bepalen wat je wel/niet vind kunnen.
    En ja, dat zal heus eens botsen met opa en oma..
    Maar buiten dat het handig is.. Is het natuurlijk ook gewoon leuk.
    En opa en oma zijn geen exacte kopie van jullie.. (Dat hebben kinderen vaak ook feilloos door.. Haalt ze bij oma de kast leeg en van jou mag het niet.. Snappen ze dat best)
    Maar ze moeten natuurlijk zeker met een vaste oppasdag gewoon wel rekening houden met wat jullie wel/niet willen qua opvoeding.

Wij hebben er ooit een boek over gekocht.. Met oa de verschillen tussen vroeger en nu...
    En "regels" om het voor iedereen leuk te houden en geen ruzie te gaan maken.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Kort en krachtig, zo denk ik er ook over.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik vind het onzin dat mensen zeggen dat je maar dankbaar moet zijn dat ze oppassen en dus maar tevreden moet zijn. Oma past hier op omdat ze dat zelf heel graag wil en zeker niet omdat wij willen besparen op opvang.
    Van te voren hebben wij duidelijke afspraken gemaakt over wat wij wel en niet belangrijk vinden. En ik verwacht dat oma dat respecteerd. Die afspraken gaan met name in begin over voeding en slapen, later ook over consequent zijn en straf.
    Mocht er toch iets voorvallen waar wij niet blij mee zijn dan geven we dat gewoon aan. Dat is toch geen probleem? Vind dat je als volwassen mensen over dit soort zaken moet kunnen praten.
    Bedenk je inderdaad wel wat je echt belangrijk vind en wat niet. Dus niet op alle slakken zout leggen en soms ook slikken (dat moet op het KDV ook)

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    #24 Jo79, 19 apr 2013
    Laatst bewerkt: 19 apr 2013
    Inderdaad. Je kunt ook niet verwachten dat ze alleen nog maar thuis blijven zitten, maar wel een gulden middenweg zoeken, meebetalen aan een veilig autostoeltje/fietsstoeltje bijv.
    Mijn ouders passen soms ook op en hebben daarvoor ook een fietsstoeltje gekocht, hebben ze niet gevraagd volgens mij, maar die kopen ook geen gammel ding.
    Met een van de opa's laten we ze ook niet in de auto rijden, die rijdt als een gek, maar daar heb je zelf ook wat over te zeggen.
    Als het teveel ergernissen zijn en jullie er onderling niet uitkomen, kun je beter een andere vorm van kinderopvang zoeken. Succes!

5. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Regels over ritme, voeding en slapen vind ik heel belangrijk, maar ik vind ook dat opa en oma gewoon opa en oma mogen zijn. Ze mogen onze zoon best wel wat (met mate natuurlijk) verwennen. Gevaarlijke situaties (lees; dingen uit keukenkasten pakken enzovoort) moeten ze natuurlijk vermijden, maar in zowel schoon- als moeders geval hoef ik me daar zeker niet druk over te maken.
    Wat betreft het aanschaffen van allerlei dingen; dat is toch juist lief? Laat ze lekker gaan fietsen met je zoon, vallen kan hij overal..
    Ik zou proberen het een beetje los te laten en jouw regels betreffende slaaptijden, veiligheid en voeding duidelijk bespreekbaar maken. Succes ermee! :)

6. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Dat snap ik echt niet. Hier pasten de oma's eerder af en toe wel op, als er een kind ziek was of als ik een dagje extra werkte. Mijn moeder had zelf een campingbedje en speelgoed, de kinderstoel en het autostoeltje hebben wij gekocht. Schoonmoeder heeft helemaal niks gekocht voor onze kinderen. Daar hebben wij dus alles voor gekocht. Niet meer dan normaal lijkt me, het zijn toch onze kinderen?! Als je het niet zelf wil betalen heb je ook niet zoveel te eisen lijkt me.

Inmiddels werk ik niet meer. Mede omdat ik niet meer wil dat ze naar sm gaan. Die vervoerde namelijk ons kind zonder zitje en zonder gordel, terwijl haar andere kleinkind op óns zitje en wel in de gordel zat. Dat hoorden we weken later van ons kind zelf dus ze had het geheim willen houden. Tsja, dan is het einde oefening. Mocht ik wel weer gaan werken dan alleen nog een kinderdagverblijf of bso, en bij ziekte blijf ik of man wel thuis.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

he-le-maal mee eens!

8. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Dit meen je niet?!:$:( Wat erg zeg. Dit kon zelfs vroeger in hun tijd niet.

Het lijkt me inderdaad zolang de veiligheid van je kindje niet in het geding komt, er heel veel kan en bespreekbaar is. Bovengenoemde lijkt me een exces.

9. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier voor de volle 100% mee eens. Bij ons zijn het de oma's waarbij we het oppasdagje niet mogen afpakken, or else.;) We willen haar op den duur wel naar een gastouder brengen maar meer omdat ze dan met andere kindjes in aanraking komt. Voorlopig zitten we nog niet aan de oppasdagen van de oma's, die vinden het nog veel te leuk.:D

10. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    #30 Corry1985, 28 mei 2013
    Laatst bewerkt: 28 mei 2013
    :D;)

11. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    Toch ben ik met al die verhalen niet helemaal eens hoor. Dus omdat je ouders/ schoonouders voor niet veel geld oppassen mogen ze maar doen en laten met je kind wat ze willen, ECHT NIET!
    Mijn moeder gaf mijn dochter soms 5 koekjes per dag, dat kan toch niet? Noem maar iets.
    Bespreekbaar maken, op een niet negatieve manier jou wensen naar voren brengen. Hun willen niets anders dan behalve hun kleinkind ook zijn ouders tevreden stellen. Daar doen ze het ook voor.

12. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    #32 Firstbaby, 29 mei 2013
    Laatst bewerkt: 29 mei 2013
    Ik vind eerlijk gezegd dat je overdrijft. Wel willen dat zij twee dagen op je kind past en straks twee kinderen, maar de wat mindere kanten eraan niet willen accepteren. Op die twee dagen is zij verantwoordelijk voor jou kind als jij op je werk bent en als zij zich op de fiets wil verplaatsen moet jouw kind mee. Ik vind wel dat ze het had moeten benoemen, maar dat ze het niet heeft gevraagd vind ik geen ramp.

Je moet je eens realiseren wat kinderopvang kost voor twee kinderen twee dagen. En geloof me over de kinderopvang ga je straks meer klagen dan over je schoonmoeder. Ze geven daar soms ook je kind chocoladepasta op brood terwijl hij dat nog nooit heeft gehad, of de verkeerde melk etc. Ga je daar dan ook boos op worden?

Ik zou bepaalde dingen slikken en je niet zoveel van aantrekken zoals dat van het fietsstoeltje. Toen mijn schoonma oppaste vond ik het soms ook lastig en als mijn zoontje dan mama tegen haar zei omdat dat het enige woord was dat hij kende.. of als ze een halve dag met hem ging winkelen. Vond ik wat minder, maar ik wist dat hij heerlijk sliep in zijn wagen, dus ben ik daar niet eens op in gegaan omdat het zelden voor kwam.

Wat ik wel van belang vind is eet en slaapritme van je kind. Corrigeren van gedrag zoals het leeghalen van kastjes. Hier zou ik met je schoonma het gesprek aangaan samen met je man. Ik zou jouw man zelfs vragen het woord te voeren. Althans ik maakte mijn irritaties aan mijn man kenbaar en hij mocht het grotendeels zeggen hoor en ik vulde dan aan, maar bij mij ging het alleen over dat ik wilde dat hij thuis en bij haar 1 opvoeding/ritme kreeg

Deel Deze Pagina