Bij Lasse is een hartruisje geconstateerd door het buro. Nu weet ik dat het overgrote deel van hartruisjes onschuldig blijkt maar...... Ik was natuurlijk aan het surfen en vond een stuk over dat bij een gaatje in het hart de eerste kenmerken waren dat het drinken heel moeilijk ging. Nou, toen schrok ik want Lasse deed over 60cc ongeveer 3 kwartier tot een uur. Hij viel steeds in slaap en was snel aan het ademen. Echt moe. Ik heb dat opgelost door een grote speen op de fles te doen zodat het hem minder inspanning kost. Wie heeft ook zoiets meegemaakt? Kun je beter een ECG laten maken of een echo. Ik moet vrijdag naar de huisarts voor een 2e beoordeling en wil graag beetje voorbereid zijn. Maak me toch best beetje zorgen.
Geen ervarig mee maar mijn dochter heeft wel een ernstig hartprobleem. Uit mijn ervaring zou ik zeggen dat je beter een ecg en een echo kan doen. Wss doen ze dit zowieso wel. Ik hoor echter wel vaak dat het cb wel vaker een ruisje constateert en dat het helemaal niet zo is. Ik hoop voor jullie dat dit dus ook zo is! Ook weet ik dat mocht het hartruisje er wel echt zijn, dat dit niet veel problemen hoeft te geven. In elk geval sterkte en hopelijk heb je snel duidelijkheid. Chantal
Bij Eefje hadden ze ook een hartruisje gehoord op het CB. Ben ook naar de huisarts geweest voor de tweede beoordeling. De huisarts hoorde het ook. Ze is toen doorgetsuurd naar het ziekenhuis en heeft de arts ook weer een controle gedaan. 2 weken later moest ze toen terug komen voor een echo. Vindt het wel allemaal een beetje omslachtig dat eerst 3 mensen het moeten beoordelen of ze daadwerkelijk iets horen en daarna pas een echo krijg. Het bleek uiteindelijk een vertakking van de longslagader te zijn die nog niet volgroeid is. Dit is normaal bij baby's en het kan een jaar duren totdat dit volgroeid is. Eefje dronk ook eerst niet goed, maar heb ook een speen met extra gaatjes gebruikt. Viel toen ook in slaap, omdat ze te hard moest werken om iets naar binnen te krijgen. Nu drinkt ze heel goed en drinkt nu tussen de 150cc en 180cc zonder moeite. Ademhalen doet ze wel goed. Het kan ook zijn dat het bloed wat harder stroomt en dan lijkt het ook op een hartruisje. Kenmerk is ook als het ernstig zou zijn dat bijvoorbeeld de voetjes of lipjes blauw worden. Veel sterkte ermee ! Ik weet hoe zenuwslopend het is als je moet afwachten.
O ja, en bij mijn vrienden en familie in de omgeving erover gehad en het blijkt dat bij heel veel baby's een hartruisje op het CB wordt geconstateerd. Bij iedereen komt dit wel bekend voor. Op het CB hadden ze gezegd dat het ongeveer 70% van de baby's wordt geconstateerd en er uiteindelijk niets aan de hand is.
hey mijn zus heeft ook een hartruis. bij haar was het onschuldig. maar als je je zorgen maakt, dan ga je gewoon naar de huisarts of de kinderarts. al was het voor je eigen gemoedsrust.
Kenmerken zijn niet blauwe lipjes of voetjes Corrievan. Maar het zijn hele koude voetjes niet warm te krijgen en zweethoofdje en sneller en oppervlakkig ademen en snelle hartslag.(Blauwe lipjes krijgen ze wanneer het zo ernstig is dat ze bijna geen adem krijgen) Dit is dan wel bij een heel ernstig hartprobleem, bij een ruis zul je hier als het goed is allemaal niks van merken. Chantal
Mijn zoontje had ook een hartruisje... daarbij trok hij regelmatig blauw weg en dronk slecht. Er is nog wel een hartfilmpje gemaakt maar dat was oke... nu is het niet meer te horen. Hoeft dus niet meteen ernstig te zijn... als er echt reden tot zorg was had je dat wel gehoord (omgekeerd ik hoorde dat het ernstig was en achteraf viel dat toch wel mee)
Hier ook een hartruisje geconstateerd door het CB. De huisarts vertelde al dat hij ons sowieso doorstuurde naar de kinderarts, omdat het CB iets had gehoord, en die er meer ervaring mee hadden. De huisarts hoorde ook wel iets, maar niet zo zeer iets wat functioneel mis was. Bij de kinderarts was er al niks meer te horen. Dus dat liep gelukkig goed af. Maar een verwijzing naar een kinderarts lijkt me al een goed begin..