oma en koortslip

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dani27, 25 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    hoi dames

mijn baby is nu.bijna vijf maanden.

mijn moeder is draagster vh herpesvirus en.heeft welleens een koortslip.
    als ze hem op voelt komen, belt ze me en blijven we weg totdat het plekje weg is.

maar nu weet ik dat het virus ook actief kan zijn zonder dat het zich uit.
    ik ben er vanaf de geboorte al erg mee bezig en mijn moeder mag haar niet zoenen.

het is haar kleinkind..en ik ben haar continu aan het waarschuwen als ze knuffelt met haar.
    ze wil graag een keer een dagje oppassen, maar ik durf het niet aan.

wat moet ik hier nou mee? ik kan het niet loslaten.
    de huisarts weet ook niets te zeggen behalve als ze het aan voelt.konen, wegblijven.
    maar soms zit er al iets en dan voelt ze het pas.

2. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Als je moeder gewoon goed haar handen wast en wanneer ze het aan voelt komen en heeft je dochter niet kust zit het wel goed.
    Hier heb ik zelf regelmatig een koortslip. Ik pas dan extra goed op maar als het weg is kus ik toch echt gewoon mijn kinderen.

Laat het los voor je moeder is het niet fijn als je zo panisch doet en voor jezelf ook niet. Goed opletten dan komt het wel goed maar je moeder daarnaast wel de ruimte geven om te kunnen knuffelen met je dochter.

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

#3 Vrolijkheid, 25 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
    Uh wat jij zegt klopt niet. Je zegt dat het er ook kan zijn als het zich niet uit. Een koortslip is alleen actief als hij zichtbaar en voelbaar is. Dan is hij besmettelijk. Een groot percentage van de bevolking is namelijk ook drager van het virus maar hier komt het nooit bij tot uiting. Een koortslip is dus alleen gevaarlijk voor je baby als die er daadwerkelijk ís. Dan nog ''vliegt'' het niet door de lucht: je moeder goed haar handen laten wassen en je kindje niet knuffelen en kusjes geven is voldoende.

Ik heb zelf veelvuldig een koortslip. En dat voel je echt direct. Sterker nog ik word wel eens snacht swakker en voel een tinteling en 's ochtends zit hij er. Ik weet het zelfs al van tevoren omdat mijn weerstand daalt. Dan vóel ik het al. Ook toen mijn baby'tje 2 weken oud was. Maar ik moest toch voeden. Dat deed ik toen met een mondkapje en goed mijn handen wassen en desinfectie middel gebruiken. Nu was ik veelvuldig mijn handen en knuffel en kus ik mijn zoontje niet, that's it. Ook let ik op met het delen van glazen en bestek als ik een uitbraak heb.

Overigens is het vooral voor pasgeborenen (tot 6 maanden) écht gevaarlijk. Daarna wil je absoluut echt niet dat je kind het krijgt hoor, daar niet van (zo heb ik het ooit gekregen van mijn vader :( en het is mega vervelend en irritant!!) maar dan is er verder goed mee te leven.

Dacht jij dat ik mijn zoontje niet kus en knuffel als ik geen koortslip heb? Dat zou wel een beetje zwaar zijn ;) Dus nee, als je moeder een koortslip heeft dan uitkijken en als je moeder hem niet heeft kan ze gewoon kussen en knuffelen. En ik zou het aan je moeder aangeven hoe eng je het vindt en of ze er dus echt goed rekening mee wil houden. Verder loslaten.

4. MamavanTroy

15 okt 2015
    96
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd. Niet doorslaan hoor. In het begin als ze heel klein zijn in het gevaarlijk. Goed handen wassen en niet kussen en er is niks aan de hand. Laat je moeder ook van je kleine genieten en durf een beetje los te laten

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je maakt je echt onnodig zorgen.
    Als de koortslip niet actief in dus met blaasjes is die ook niet overdraagbaar.
    Ik vind het ook wel een beetje sneu voor je moeder.
    Laat het los en je moeder voelt een koortslip echt wel aankomen.
    Er zijn weet ik het hoeveel moeders die vaak een koortslip hebben maar die knuffelen en kussen hun kinderen toch ook als ze geen koortslip hebben.
    Dat kan toch ook niet anders.
    Echt wat losser worden meid!!

6. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn man heeft ook last van koortslippen.
    Dan worden er geen kusjes gegeven.
    Mn zoontje is nu 2,5 en heeft het nog niet overgenomen van hem.
    Als hij aan zn mond zit,handen wassen. Geen kusjes. Toen mn zoon wat ouder was opletten dat hij niet de beker van mn man pakt of het bestek.
    Als degene die een koortslip heeft zich er bewust van is...denk ik dat je prima met elkaar om kan gaan.
    En ja, ik heb ook de gruwelijke verhalen gelezen van kindjes...en bezoekers met koortslip...

7. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    ik had het even nodig om met beide benen op de grond gezet te worden.

dankjullie wel

ik vind het ook sneu voor mijn moeder, dus wil het echt wat loslaten.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik heb ze ook wel eens.
    bij de oudste was ze een week oud en hop daar zat er 1.
    bij de 2e was ze ook nog geen maand en ook 1.
    de oudste is nu bijna 9 en tot nu toe heb ik haar nog niet besmet terwijl ik er al flink wat gehad heb in de jaren.
    en zoals de anderen al zeggen geen kusjes,knuffels en heel veel handen wassen geen bekers en bestek delen dan is er niks aan de hand tijdens een uitbraak.
    en dan nog moet je kindje in aanraking komen met het vocht uit de blaasjes

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben zelf drager van ht herpes simplex virus, heb nog geen koortslip gehad sinds de zwangerschap, maar ik geef mijn kind iedere dag kusjes?

Alleen ben ik er wel gespitst op dat ieder bobbeltje er een kan zijn en dan goed oppassen en even niiet zoenen.

Maar ik snap wel dat je "zuinig" bent op je kindje hoor! Ik ben op een andere manier ook "overprotective" en dat moet ik ook afleren...

Ik hoop dat je moeder snel kusjes mag geven ;)

10. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik snap je "angst" wel een beetje.. ik heb het ook wat los moeten laten. Mijn vader heeft/had er af en toe een.. en heel erg dat ik het moet zeggen maar hij vindt handen wassen etc niet zo belangrijk/ het boeit hem niet. Terwijl ik wel geregeld over koortslippen ben begonnen en het gevaar voor kleine kindjes. Dus vooral in het begin ben ik heel waakzaam geweest. Hij heeft nu al een jaar geen koortslip meer gehad en daardoor ben ik ook wat relaxter geworden.

11. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Hier ook een oma en een oom die regelmatig een koortslip hebben. Ze zijn er beide erg op gespitst dat ze bij het aanvoelen komen van een koortslip erg oppassen met knuffels en kusjes. Dit zowel naar de kinderen als naar ons, want wij hebben ze namelijk niet ons gezin en ze willen niemand besmetten.
    Het klinkt alsof je moeder al heel voorzichtig is met wanneer ze een koortslip heeft, dus ze weet dat ze goed moet opletten. Ik zou het echt loslaten, zeker richting je moeder als die al zo voorzichtig is. En ja, waakzaamheid is nooit verkeerd, maar overdrijven is ook een vak ;)

Deel Deze Pagina