M'n dochter slaapt 's avonds en 's nachts over het algemeen goed. Rond 20:00 valt ze in slaap, tussen 3:00 en 5:00 geef ik 1 borst en dan slaapt ze verder tot 7:00. De laatste uren moet ik vaak wel haar speen teruggeven. Maar, overdag...! In het begin sliep ze uuuuuuren overdag, maat de afgelopen weken met name zijn erg moeizaam. 'S ochtends slaapt ze vaak nog 1 uur na opstaan, voeden en aankleden. Na de volgende voeding ga ik op vrije dagen met haar naar buiten. Ze slaapt soms eventjes in de kinderwagen, maar vaak ligt ze wat rond te kijken vanuit de reiswieg. Ze is dan meestal wel rustig. Als ik thuiskom, weer voeden en dan naar bed. Vaak ben ik dan de hele middag bezig om haar in slaap te krijgen en het lukt gewoon NIET. Ze is nu al de hele middag wakker en we zijn allebei KAPOT. Nu dus maar in de box tot de avondvoeding en dan de nacht in. Ik zie dat ze moe is, maar tegelijkertijd brabbelt ze er op los en als ik na een tijdje niet reageer gaat het over in huilen. Lijkt mij oververmoeid. Ik let echt op de signalen en probeer haar op tijd in bed te leggen, maar dat is moeilijker als je buiten bent, ze slaapt niet en je komt dan thuis voor het slaapje. Als ik haar aandacht geef, is ze vrolijk, dus ik denk niet dat er fysiek iets mis is. Soms heeft ze nog honger, voed ik even, maar dan nog vaak onrustig. Of ze slaapt kort (30-45 min). Ik zit met de handen in het haar, krijg niks gedaan thuis zo en morgen gaat ze wennen bij het KDV. Voel me schuldig natuurlijk en ben zo bang dat ze daar niet slaapt. Heeft iemand tips voor mij? Ik ben echt ten einde raad! Ik weet dag ik blij mag zijn met goed slapen 's nachts, maar overdag is ook niet onbelangrijk: voor haar groei en mijn humeur.
Heb je iets van een ritueeltje wat je doet voordat je haar in bed legt? Of misschien wordt ze rozig van een badje overdag? Maak je het helemaal goed donker in de kamer? Rond de 4 maanden is het vaak een beetje lastig en onrustig hoor, na de 6 maanden wordt het alweer veel makkelijker
Dankje. Het ritueel is slaapzakje aan, liedje zingen, in bed, kus en aai over de bol. Ik heb vanmiddag de kamer donker gemaakt, maar dat was tot nu toe niet nodig. Badje wordt ze niet rozig van, want het afdrogen en aankleden vindt ze vreselijk...
Rond de 4 maanden gaan veel baby's slechter slapen.... het is vaak een fase! Iets wat je mantra moet gaan worden Hier was het precies ook zo... met 5 maanden sliep hij van 19:00 tot 7:00 om vervolgens met de 9 maanden sprong weer slechter te gaan slapen... tot op heden nog steeds beroerd.... in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
Is dit ook zo op de dagen dat je niet gaat wandelen? Idd rond 4 maanden is het moeilijk, hier ging het slapen pas echt goed rond 6/7 maand! En geen zorgen maken over het kdv, ze weten daar wat ze doen. Hier heeft mijn dochter daar zelfs geleerd om zelfstandig in slaap te vallen Zalig! Ze zijn daar meestal heel moe van de drukte, indrukken en het vele spelen
Als ik niet ga wandelen, is het soms niet zo/soms wel. In de wagen slaapt ze vaak niet, waardoor ik dus eigenlijk naar buiten moet in haar wakker-tijd. Dat is dus bijna niet als je voeden en verschonen er van aftrekt. Om 18:30 gevoed en naar bed gebracht. Sliep even en nu weer huilen... Ze moet toch wel gaan slapen als ze zo lang wakker is geweest?
Misschien kan je haar dragen in een doek of zak? Als je dat wil natuurlijk. Ik heb dat rond 3-4 maanden veel gedaan omdat het ook drama was en als ze oververmoeid zijn wordt het alleen maar erger. Het heeft nooit problemen gegeven dat ze dan niet meer in bed wou hoor, ze slaapt nu gewoon in bed. Maar rond die leeftijd sliep ze overdag gewoon veel makkelijker en fijner tegen mij aan en dan had ik mn handen vrij om eens iets anders te doen
Ik denk dat je een beetje in een cirkeltje zit die je even moet zien te doorbreken. Is hier ook voorgekomen en ik ben toen gewoon een week thuis gebleven en als ik echt even weg moest deed ik dat in z'n 'wakker tijd'. Zoontje gaf niet echt slaapsignalen af, dus ik hield de maximum wakker tijd aan voor zijn leeftijd, bleek al snel dat hij dan nog niet moe genoeg was, dus die tijd wat verlengd. Voor zijn leeftijd was bv. 1,5 uur de max. maar hij kon 2 uur wakker blijven. Hier kwam ik achter doordat het na 1,5 uur altijd gedoe was om te gaan slapen, maar als ik hem wat langer wakker hield, tot hij echt super moe was, dan ging hij veel makkelijker slapen. Daarnaast moest hij echt nog leren in z'n bedje te gaan slapen, dus hier toen ook veel tijd in gestoken. Na een weekje thuis opgesloten te zitten en goed gefocust te hebben op het slapen ging het al een stuk beter en ging hij ook langer slapen! Vanaf die tijd deed hij alle slaapjes in z'n bedje en zorgde ik in principe ook dat we thuis waren met z'n slaapjes. Maar daarnaast staat de 16 weken/4 maanden wel bekend om slecht slapen.
Dank nog voor jullie tips! Draagdoek in huis heb ik in het begin vaak gedaan. Misschien nu weer doen... En misschien moet ik een paar dagen thuis kijken hoe het gaat met slapen en daarna dat ritme aanhouden met eropuit gaan. Al hoop ik wel dat ze weer in de kinderwagen gaat slapen. Vandaag eerste wendag op het kdv gehad waar ze nog geslapen heeft is ook! Hoop dat het helpt bij het creëren van meer ritme.
Hier ook hetzelfde (3,5mnd). .. nu vanaf drie uur wakker en oververmoeid. Als ze in bed gelegd wordt is t brullen. En ze is zo moe! Al een paar dagen veel moeite met slapen overdag. Wil t liefst alleen maar spelen en praten totdat ze t niet meer volhoudt. Ik hoop dat t een fase is die snel over gaat. Al moet ik zeggen dat ze nooit echt zonder huilen in slaap valt
Ik lees veel over slapen rondom 4 mnd. Hier gaat het ook slechter en morgen 4 mnd. Heeft dat met de sprong te maken?
Hier begon het wel met de sprong, maar is helaas nog niet beter en ze is nu bijna 5 maanden. Gisteren waren haar slaapjes opgeteld 55 minuten bij elkaar, vandaag zit ze met 1 slaapje al aan bijna 40 minuten, dus het gaat heel goed ....
Mijn dochtertje (bijna 8wk) slaapt ook heel weinig overdag. 's Avonds en 's nachts echt prima (slaapt vaak al door), maar overdag echt niet. En dan zie ik gewoon dat ze moe is, maar slapen in haar eigen bedje? Ho maar.. Ik merk wel dat het de ene dag beter gaat dan de andere. Vandaag was het weer drama.. Om 9:45 wakker en om 18:00 sliep ze. Daartussen heeft ze alles bij elkaar nog geen uur geslapen. En van 16:00-18:00 was ze enorm onrustig. Heel lang jengelen. Dan weer 10 min stil en daarna begon ze weer.. Lastig.. Ik doe haar trouwens naar bed als ik zie dat ze moe is. Gapen, langzaam knipperen.. Dat soort dingen.