Mijn moeder hoeft nu, anderhalve week later, geen sorry meer te zeggen nee. Dat is mosterd na de maaltijd en ik denk dat mijn kleuter daar ook niet meer op zit te wachten. Maar ik verwacht van iedereen, jong of oud, dat hij/zij excuses aanbiedt als ze iets doen wat niet juist is (op dat moment dus). Of dat nu een grote mond is of slaan. Bij kinderen wordt dit vaak afgedwongen terwijl volwassenen nogal vaak de houding hebben dat ze niets te verantwoorden hebben t.o. een kind. Dat vind ik fout. En ik wil de zekerheid dat dit bij 1 keer blijft. Mijn zorg... die gaat verder dan dit incident. Ik ken oma al 42 jaar, ik heb bij haar in huis gewoond, want ze is mijn moeder...
Iets over een pot en een ketel? Hou toch eens op met roepen over ‘perfecte moeders’, bah zeg. Wat een rare manier van discussieren heb jij... En dan die foto’s posten, waarom? Wat wil je bewijzen?
Ik kan oma wel begrijpen. Ik zou ook not amused zijn wanneer een 5 jarige waar ik op dat moment op moet letten niet naar me wilde luisteren. En wanneer ze vervolgens ook nog brutaal ging doen pakte ik haar inderdaad bij haar lurven. Zéker wanneer het om mijn kleinkind zou gaan. Zou ik slaan? Nee dat denk ik niet, maar wel even goed bij de arm en heel streng toespreken. Dat oma wél een tik (want ik vind een tik verre van slaan) heeft gegeven kan ik me, ondanks dat ik het waarschijnlijk niet zou hebben gedaan, best begrijpen. En ook al is oma ouder en zou ze wijzer moeten zijn: het kind wil niet luisteren, dus ik vind dat oma best mag ingrijpen als volwassene. Daarnaast zou, wanneer ik dit verhaal zou horen van oma of dochter, dochter hier op het matje kunnen komen en niet oma. Ik tolereer geen brutale mond van een 5 jarige tegenover een volwassene en al helemaal niet tegen zijn/haar grootouders. Ze hebben maar respect op te brengen. Het kind kon echt wel zijn excuses aanbieden aan oma. En uiteraard zou ik het met mijn moeder bespreken of ze vervolgens wel even samen in gesprek kunnen gaan in de hoop dat mijn moeder dan ook sorry zou zeggen. Overigens worden de kinderen in onze familie op bovenstaande wijze opgevoed. als mijn kleine nichtjes brutaal tegen mij zijn, pak ik ze echt wel vast en spreek ik ze toe. Andere familieleden doen dit ook tegen mijn kinderen als ze zich niet gedragen. Geslagen wordt er niet, maar wij accepteren geen grote monden van de kleintjes en ook anderen mogen corrigeren mocht het kind brutaal tegen hem/haar doen.
Ha ha...o wat erg. Ja natuurlijk. Ik zou zeggen....het is maandag maar helaas gaat dat excuus niet op.
Ik ben toch een beetje geschokt na het lezen van de eerste 4 pagina's.. Wat zijn er blijkbaar veel moeders die het opnemen voor oma, terwijl zij een kind een tik heeft gegeven.. Ik vind het alles behalve pedagogisch verantwoord om een kind een tik te geven als het brutaal is. Ik neem aan dat jullie het ook niet bij jullie eigen kinderen doen of het zouden accepteren als bijvoorbeeld een leerkracht een klap op de billen zou geven als je kind brutaal is? Waar ligt de grens? Een tik geven is echt een vorm van onmacht, niet weten hoe je op een goede manier het moet oplossen. En ik begrijp jou volledig @merah, ik zou ook echt oma excuses laten maken. In mijn ogen is dit grensoverschrijdend gedrag van oma. Zeker gezien de leeftijd van jouw dochter en hetgeen wat ze tegen jouw moeder riep. Het is maar een klein meisje en kinderen zeggen/roepen/schreeuwen wel eens onhandige dingen, maar dat mag nooit een excuus zijn om een tik te geven. En nogmaals, ik schrik serieus van alle reacties van de moeders die vinden dat het wel normaal is. Naïef, maar ik had verwacht dat de meesten ouders inmiddels wel andere ideeën hadden over opvoeding en het uitdelen van een tik. Het is alsof we 40 jaar de tijd terug worden geslingerd.
Dit vind ik echt vreemd, jij schrijft over respect naar ouderen, maar blijkbaar hoeft dat niet van ouder naar kind? En dan op een respectvolle manier uitleggen dat je niet wil dat je kind een tik krijgt? Dit is echt serieus onbegrijpelijk. Oma heeft geen controle over haar gedrag, weet niet hoe ze met een driftig meisje moet omgaan, geeft haar en tik en dan moet je daarvoor respect hebben? Dit is echt de omgekeerde wereld. Ik val van de ene verbazing in de andere...
Net als mensen die zo hard roepen dat de jeugd van tegenwoordig geen respect meer heeft door slappe opvoeding etc. Tijden veranderen .. en ik vind een tik echt niet kunnen. Inderdaad een vorm van onmacht, net als schreeuwen tegen je kind, vreselijk. Uit mijn omgeving weet ik ook enkelen die dit doen. 'Ja mijn kind luistert wel naar me '. Uhh ja, omdat het bang is voor je Is dat hoe je respect wilt krijgen dan......
Dit wat jij schrijft is in mijn ogen de omgekeerde wereld! Ja respect. Simpelweg omdat het de oudere generatie is. En omdat het je ouders zijn die je opgevoed hebben!
Dan moet jij maar eens goed terug lezen, ik word veroordeelt omdat mijn kind wel al eens gestraft word en hem al eens een tikje op zijn billen gegeven heb.
Eens geraken zullen we het toch niet dus dit is dan ook men laatste post in dit topic Ik heb mijn manier van opvoeden , jullie de jouwe Einde discussie Dus bespaar u de moeite om mij nog te citeren en dergelijke
Whooo this escalated quickly.... TS: volgens mij sta jij er heel realistisch in. Ik heb alleen iets gemist: heeft je kind excuses aangeboden aan oma voor zijn gedrag? Wat oma ook doet, het gedrag is ook niet ok. Het komt op mij over als onmacht vanuit oma.
Wat een slap argument, alleen maar omdat iemand ouder is. Respect mag wat mij betreft nooit gerelateerd worden aan leeftijd, maar behoort gekoppeld te worden aan gedrag. Ik verwacht ook respect van iemand van 80, net zo als dat hij/zij dat van mij verwacht. Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden. En begrijp goed, ik zeg niet dat je geen respect moet hebben voor ouderen, ik zeg alleen dat we allemaal gelijk zijn, ongeacht leeftijd, religie, huidskleur etc.. en dat we allemaal respect verdienen. Daar hoef ik niet niet oud voor te zijn.
Ik heb het gelezen ja, en ik zie alleen dat jij continu uitvliegt tegen mensen die aangeven dat ze nooit een tik zullen geven. Als je zo zeker bent van je opvoeding, waarom dan zo agressief en defensief reageren? Je hebt de hele discussie doen ontsporen, en voor wat? Echt bizar.
ik ben heel zeker van mijn opvoeding en daar moeten jullie geen commentaar op hebben of zeggen wat ik wel of niet moet doen. Als mijn kind stout is gaat hij in de hoek Als hij brutaal is , krijgt hij een tikje op zijn billen met 2 vingers (dus geen slag) Maar mijn kind is zo welopgevoed dat die 2 maatregels amper nodig zijn En wie vind dat dit niet kan, ja jammer dan maar. Ik voel mij hier absoluut geen slechte moeder door, integendeel. Ik kan met mijn zoontje overal komen en zeggen allemaal dat hij een hele brave voorbeeldige jongen is. Zet geen grote mond op tegen mensen. Krijgen vaak complimentjes over hem, dus zo slecht zal onze opvoeding niet zijn. En ooh ja misschien kunnen jullie helemaal gaan zeiken nu , hij is mijn stiefzoontje. Maar zijn mama , papa en ik zitten helemaal op 1 lijn met de opvoeding en doen het alle 3 zo en weten dat van elkaar en bespreken ook elk incident. En zijn mama vind ook dat ik het goed doe. Wij met 3 hebben hem gemaakt zoals hij nu is. Amen