Oma geeft tik op de billen.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 12 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Mijn dochter is 5, ze heeft meningen over wat ze leuk en niet leuk vind, mag zelf haar kleding uitkiezen (hoewel ik daar nog wel een klein beetje veto over uitspreek want soms komt ze met creaties die echt echt echt niet kunnen), als ze hrt ergens niet mee eens is dan praten we daarover. Er kan heel veel, maar als ik zeg dat ze moet luisteren of iets moet doen is dat vaak geen vraag.
     
  2. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Toppie
    Zo ga ik het ook doen
     
  3. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Wordt er ergens gesuggereerd dat de natte lap de oplossing is?? Volgens mij een manier om het gesprek met je kind te beginnen. Omdat er anders geen gesprek mogenlijk is. Leren omgaan met driftbuien en woede is in mijn optiek dus NIET totaal over de rit gaan "gewoon omdat het kan".
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  4. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Het is de oplossing om het kind uit de bui te krijgen in dit scenario. Was zeker niet de bedoeling om in te vullen dat het een permanente oplossing is voor altijd of dat het daarmee klaar is. Ik probeer te sturen naar een andere oplossing om het kind uit de bui te halen. Door middel van voorkomen bijvoorbeeld.
     
  5. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik help je uit de droom, het is hier ook gewoon verboden.

    Maar nogmaals, het gaat in jouw geval over 1 keer. En weer ga je zo los. Dat is toch niet nodig? Ik begrijp oprecht je probleem niet...
     
    littlemunchkin en amdaa vinden dit leuk.
  6. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Nouja, weet je.. Ik snap op zich wel dat er heftig gereageerd wordt. Voor moeders is er 1 ding wat je altijd op scherp zet, en dat zijn je kinderen. En.. we doen allemaal maar wat. Niemand weet de perfecte manier, niemand weet eigenlijk écht wat de beste manier is.
    En ja, dit is een precair onderwerp. Dus ik snáp wel waarom er zo gereageerd wordt. Maar... Ik vind wél dat je je moet blijven gedragen. Zeikwijven enzo..Dat is gewoon niet nodig.
    En ook meningen presenteren als feiten, dat is echt niet oké. Kom met bronnen, met goed gefundeerde argumenten. En "ik vind dat gewoon omdat het bij míj zo werkt" is gewoon geen goed argument.
    Iedereen doet het op zijn/haar manier en zo'n discussie is ook vaak heftig.
     
    Nescio vindt dit leuk.
  7. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Maar kinderen worden boos, ik word ook wel eens boos. Echter soms worden ze zo boos dat ze niet meer te bereiken zijn. En dan is een natte lap of zelfs soms douche een manier om een kind weer te bereiken.

    Mensen lezen alleen "oh, een koude douche!!! Hel en verdoemenis! Je reinste kindermishandeling!!". Terwijl de waarheid gewoon anders is.

    Boosheid voorkomen vind ik eigenlijk helemaal geen oplossing of in ieder geval geen goeie. Boos zijn is een emotie die een mens gewoon heeft.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  8. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik heb niet alle pagina's gelezen want dat vind ik er wel heel veel, maar ik vind slaan absoluut niet oké. Ook niet een tik op de billen en al helemaal niet als het alleen maar gaat om een opmerking van een kind van 5 dat ze niet wilde luisteren. Het klinkt alsof ze nog niet eens een waarschuwing heeft gehad. Oma had haar zo gauw het kon ook even apart kunnen nemen en zeggen dat we op zo'n manier niet tegen elkaar praten én uitleggen hoe het wel hoort. Het goede voorbeeld geven in plaats van een tik. Ik zou dit absoluut niet accepteren.

    'Kinderen horen respect te hebben' is makkelijk gezegd. Kinderen zoeken grenzen op, door dat te doen testen ze hoe veilig ze daadwerkelijk zijn en weten ze waar ze aan toe zijn. Als er adequaat op dat grenzen opzoeken gereageerd wordt zal het gedrag minder worden. En grenzen stellen kan ook zonder straffen en al helemaal zonder slaan. Wij hebben heel duidelijke grenzen hier in huis, maar we hebben nog nooit straf gegeven. En we hebben echt geen kinderen die zomaar alles mogen en die brutaal zijn (soms wel maar niet meer dan andere kinderen;))
     
  9. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Er is idd niets mis met een stevige discussie maar in dit geval begrijp ik de manier van reageren niet zo.
     
  10. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Nee ik ook niet. Maar het gebeurt wel en daar moeten we mee dealen. Iedereen is verschillend. Ik houd bijvoorbeeld kennelijk van ruzie maken. ;)

    (te vroeg voor grapjes? :D :|)
     
    Angel1980, Fuddey en Nescio vinden dit leuk.
  11. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik heb alles al geprobeerd wat ik kon bedenken of wat anderen konden aangeven. Dit werkte bij haar totaal niet. Even iets koude door haar gezicht halen helpt wel. Daarna probeer ik zo goed als het kan met haar te praten. Ik geef dan aan dat ze best boos mag zijn en haar gevoel mag uiten maar ook dat ze niet zo hoeft door te draaien en rustig aan moet geven wat ze wilt. We proberen te praten over haar gevoel en ik geef ook mijn gevoel aan. Maar als ze zo over de rooie gaat is een gesprek niet nodig want dan is van beide kanten schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Fluisteren heb ik ook geprobeerd boeit haar allemaal niets.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  12. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ah ik ben blij om nu de nuance te lezen in de posts! Kwam (op mij) in ieder geval over alsof het wel goed was zo. Kinderen opvoeden is zeker niet makkelijk en er zijn zoveel methodes en manieren dat ik door de bomen het bos ook soms niet zie hoor.

    Boos zijn mag inderdaad zeker. Bedoelde ook echt alleen de uitbarsting voorkomen. Wel erg moeilijk ook om te zien denk ik... die frustratie en onmacht bij het kind zelf.
     
    Angel1980 en Oceanna vinden dit leuk.
  13. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    De uitbarsting voorkomen is hier (nog) nauwelijks te doen. Soms hoef ik alleen maar te zeggen dat iets niet mag of haar naam maar te noemen en boos te kijken. Hopelijk gaat dat nog veranderen en kan ik het wel voorkomen. Ze is nog erg jong.
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  14. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Droom?
    Wat een uitdrukking precies of het is mijn droom om kinderen te slaan, jesus

    Ik ga zo los omdat ik het niet pik om zo behandeld te worden.
    En jullie geen respect hebben voor mijn mening en manier van opvoeding en jullie evengoed die van jullie willen opdringen
    Lekker bijna allen tegen 1
    Nou ik heb het echt gehad , doei

    Even iets ludiek tussendoor een zwempamper houdt blijkbaar geen stront tegen haha
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    ‘Je uit de droom helpen’ is gewoon een uitdrukking...
    En niemand dringt je iets op, ik lees ook nergens dat jij anderen iets opdringt, maar je manier van reageren is gewoon onprettig.

    En al die rare opmerkingen erbij, zoals die laatste nu, waarom toch? Je bent toch hopelijk gewoon volwassen?
     
    littlemunchkin, suus1983 en Nescio vinden dit leuk.
  16. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik denk echt dat je problemen hebt met het begrijpen van geschreven tekst.

    Jouw droom is niet je kind te slaan. Jij zegt dat het in Belgie niet verboden is. Terwijl dat dat wel zo is. Daarom zeg ik: ik help je uit de droom... met andere woorden: je aanname is niet juist.

    Als je dat niet verstaat weet ik het ook niet meer. Ik ga er in ieder geval geen energie meer insteken. Jouw manier van reageren heeft ook veel weg van een troll. En voor je weer losgaat daarop: nee, dat is geen monster met rechtopstaand haar.
     
    littlemunchkin, Angel1980, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik heb niet alles gelezen dus misschien is dit mostert na de maaltijd. Mijn moeder heeft mij goed opgevoed en ik kreeg wel eens een tik voor mijn billen maar dan was ik ook echt heel erg ver gegaan. Ik heb er niets aan overgehouden.
    Van mijn kinderen verwacht ik geen brutale mond of stout gedrag tegen oma. Onder geen enkele voorwaarde. Ze moeten oma met respect behandelen. Ala mijn moeder ze een tik voor hun billen zou geven betekend dit dat ze al oma haar grenzen over zijn gegaan en dan geef ik in die situatie mijn moeder volkomen gelijk (niemand anders dan mijn moeder mag dat van mij doen) en daarna krijgen ze van mij er nog flink straf overheen ook (als in de vorm van week binnen blijven en telefoon/tablet/spelcomputer kwijt). Hier is het nooit voorgevallen, dus ik spreek niet uit ervaring.
     
    Madeliefke, Strijkkraal, Caithy en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wow. ik schrik enorm van deze tip.
     
  19. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Dat is inderdaad een uitdrukking, maar ik vind die absoluut niet gepast in deze context.
    En ja die raakt mij en dan gaan men stekels omhoog
    Jullie zijn anders precies diegene die uit zijn op de sensatie die een troll wil want jullie blijven evengoed maar doorgaan enkel om jullie gelijk te krijgen
    Ik geef niet af , en jullie ook niet
    En ben ik dan een troll omdat ik er anders over denk? En een andere mening heb en niet in jullie rijtje zal volgen
    Misschien kunnen we iets afspreken.
    Over 20 jaar kunnen we bekijken wat er van onze kinderen terecht gekomen is en waar ze staan en wat ze bereikt hebben. En dan kunnen we zien misschien welke opvoeding het effectiefste is?
     
  20. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Wow je kan ook even de rest van het topic lezen.
     
    Dansprinsesje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina