Oma geeft tik op de billen.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 12 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat laatste slaat natuurlijk al nergens op, want hoe een kind terecht komt wordt door veel meer factoren bepaald dan enkel de opvoeding.

    En je bent geen troll omdat je er anders over denkt, maar om hoe je je uit. Met rare opmerkingen zoals over die zwemluier, mensen ‘zeikwijven’ en ‘lieverd’ noemen. Ik ben niet uit op sensatie en hoef m’n gelijk niet te halen, maar jouw manier van reageren triggert me; ik vind je opvallend defensief. En in je defensiviteit gedraag je je als een troll. Dus ik probeer je daar alleen op te wijzen; waarom zo defensief? Wat zit daar onder? Waarom gaan die stekels zo omhoog? Je begon al rap over ‘in een deuk liggen’ tegen iemand met een andere mening, over ‘zogenaamd perfecte moeders’... Je post foto’s om iets te bewijzen... Waarom?
     
    littlemunchkin, Nescio en Angel1980 vinden dit leuk.
  2. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Net zoals mijn reacties jou triggeren , triggeren de jouwe mij. In mijn ogen ben jij dan even goed een troll
    Als mijn gedrag echt zo erg is dan had het beheer me al een ban ofzo gegeven , heb ze zelf getagt

    Er zijn inderdaad meer factoren, maar opvoeding is toch een hele belangrijke.
    Ik heb nog niemand uit een familie flodder CEO van een groot bedrijf weten worden om maar iets te zeggen

    En als jij jou zo ergert aan mij, er bestaat een negeer knop hè :), wees vrij om die te gebruiken of optie 2 niet meer reageren maar dat kan jij evengoed niet laten
    Jij moet evengoed perse je gelijk halen en niet alleen hier. Dus de pot verwijt de ketel
     
  3. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    En die zwemluier was grappig bedoelt om even tussen door te lachen want ben gisteren gaan zwemmen met men pluszoontje en de zwemmeester heeft nogal kunnen vissen
    Maar blijkbaar heb jij dat anders gelezen dan
    Is dus echt gebeurt gisteren
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dan begrijp ik er oprecht niks meer van, haha :D
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ho ho, heb ik je een zeikwijf genoemd? Denigrerend ‘lieverd’ tegen je gezegd? Of denigrerend ‘zogenaamd perfecte moeder’? Of heb ik in een deuk gelegen om jouw mening? Niks pot verwijt de ketel.

    Lees overigens nog eens wat over nature vs nuture. Ik kan je Flodder-reactie ook niet echt plaatsen; daar speelt toch ook meer dan enkel opvoeding? Wat denk je bv van genen? Van omgeving? Van bv sociaal-economische omstandigheden?
     
    Nescio, littlemunchkin en Angel1980 vinden dit leuk.
  6. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Haha zie mijn pluszoontje is 3 jaar en perfect zindelijk maar omdat ik geen spannend zwembroeken heb, had ik hem een zwemluieren aangedaan en meneertje had er niet beter opgevonden om kaka te doen
    We zaten in het peuterbadje en men man zag ineens brokjes drijven. Oeps
    Met schaamrood op de wangen naar de badmeester
    En hij dat uitvissen met een schepnetje. Wou het zelf doen haha maar mocht niet
    En ik wou dit verhaal gewoon even er tussen gooien om eens even te lachen haha want dat konden we er achteraf wel mee
    Men pluszoontje had achteraf zelfs sorry gezegd tegen de badmeester , was wel schattig
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  7. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    #307 Vlinderbloem, 15 nov 2018
    Laatst bewerkt: 15 nov 2018
    Ik denk dat het weinig zin heeft inderdaad, dit gesprek. Je lijkt gewoon niet te snappen wat er gezegd wordt en geeft er dan een heel rare draai aan. "iemand uit de droom helpen" betekent totaal niet wat jij er van maakt.
    Ik begrijp jóu ook slecht eerlijk gezegd. Je taalgebruik vind ik warrig, en dat geeft helemaal niet, maar ik merk dat ik dat verwarrend vind.
    Ook snap ik niet goed wat je wil zeggen met "laten we onze kinderen over 20 jaar vergelijken" o.i.d. Denk je dan dat jouw kind (pluszoontje??) er beter voorstaat omdat jullie hem wél straffen en tikken?
    Dat is wat er steeds doorsijpelt in je posts, dat je jouw methode zoveel beter vindt dan die van iemand anders dat je je niet kunt voorstellen dat onze kinderen succesvol of gelukkig zijn, of dat ze het goed zullen doen?
    Je lijkt niet te begrijpen dat die houding mensen tegen de borst stuit.
    Dus.. Ik denk inderdaad dat we hier niet gaan uitkomen op deze manier. Jammer, want op zich is het een goed topic die op deze manier weer eens ontspoort. Ik hoop wél dat het @Beheer het laat staan en dat we het verder maar gewoon weer over het onderwerp van Merah gaan hebben.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  8. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Daarom schrijf ik erbij dat het maar een voorbeeldje was
    Uiteraard spelen genen een rol en krijg je vanuit thuis meegegeven wat soms wel en niet belangrijk is.
    Maar genen en opvoeding hangt ook een beetje samen.
    Ook maar een voorbeeldje niemand moet dat persoonlijk nemen ofzo:
    Studeren
    Als er ouders zijn die studeren niet belangrijk vinden en of hun kinderen daarin niet stimuleren zullen die ook minder snel verder studeren of soms een diploma halen.

    Kinderen die uit een problematische thuis situatie komen hebben ook meer kans om ook in een problematische thuis situatie terecht te komen. Bv met alcohol en drugs

    Uiteraard is dit niet altijd zo hè dus ik scheer ze niet over 1 kam
     
  9. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Laten we er dan op houden dat de beide methodes goed zijn? Dan is deze discussie afgesloten

    Ps ik zeg helemaal niet dat mijn pluszoontje er al dan wel of niet beter opstaat , dat maak jij er van.
    Ik zei gewoon dat over 20 jaar zal blijken welke methode het effectiefste is en ik zeg niet dat dat perse de mijne is. Ik zeg ook niet dat jullie kids niet gelukkig zijn of succesvol gaan zijn.
    Maar mijn kind is niet ongelukkig omdat hij soms eens gestraft wordt
    Als we hem straffen maken we hem altijd heel duidelijk waarom en wat er juist mis was, en geloof me men hart breekt ook als ik eens een straf moet toepassen. Een kind opvoeden in 2 gezinnen is niet gemakkelijk en soms krijgen we ook de vraag van zijn mama of we hem wel straffen dus zo erg is het allemaal niet.
    De straffen die wij toepassen is als hij niet wil luisteren of met zijn eten speelt of bord expres op de grond gooit is in de hoek of tegen de muur gaan staan voor een minuutje ofzo en dan gaan wij met hem een gesprekje aan.
    Straffen kunnen ook zijn: geen televisie , geen dessert , koekje of snoepje
    Meteen bedje in
    Dat zijn dingen die werken bij hem
    En dingen die in beide gezinnen toegepast worden en die afspraken hebben wij onderling gemaakt want het kan niet dat hij bij de ene gestraft wordt en bij de andere niet
    De “dat mag niet hoor jefke (fictieve naam) werkt hier niet”
    Misschien dat het bij men eigen kindje anders gaat zijn, weet ik niet
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  10. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Hier ben ik het dus helemaal mee eens!
    Nee ik keur die tik van oma niet goed, maar als mijn moeder mijn kind een tik zou geven zou ik echt heel boos zijn. Op mijn kind! Want dan zijn ze echt heel erg over de schreef gegaan. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om mijn moeder de les te gaan lezen.
    Ik ben beslist geen voorstander van een tik, maar heus hier hebben ze hem wel eens gekregen hoor.
    Is het onmacht? Ja dat geloof ik zeker, maar ik zit ook niet altijd perfect in mijn vel. En af en toe zijn kinderen zo bezig dat je geen fut meer hebt om bij ieder dingetje een heel gesprek aan te gaan.
    En voor ik nu iedereen over me heen krijg: dit gebeurd echt niet wekelijks en ook niet maandelijks hoor. Dit is echt zelden ...
     
    Youtan, Athina, Iertje81 en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.032
    113
    Niet alles gelezen maar als mijn moeder mijn kind een tik had gegeven dan weet ik zeker dat mijn kind het ernaar gemaakt heeft. Mijn moeder zou zoiets ten eerste nooit doen, maar mocht het ooit gebeuren dan twijfel ik niet aan haar. Mijn kinderen horen respect voor oma te hebben net als dat ik het voor haar heb. Mijn man zegt wel eens: jij luistert naar niemand behalve je moeder. Dat klopt! En mijn kinderen dus ook verwacht ik van ze. Mijn moeder is een hele sterke vrouw en ik kan niet anders dan bewondering voor haar hebben en tegen haar opkijken.
    Als mijn moeder ze ooit een veeg uit de pan zou geven, dan krijgen ze van mij ook nog een veeg. In de zin van iets niet meer mogen oid. Niet dat ik ze een pak voor hun broek geef...
     
    Caithy vindt dit leuk.
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Ik ben het eens met een eerdere reactie dat ik het vooral met je dochter zou bespreken Kennelijk heeft ze bij oma dusdanig het bloed onder de nagels vandaan gehaald dat ze geen andere oplossing zag.
    Tegen moeder zou ik zeggen dat ik het vervelend vind dat het is gebeurd en het daar bij laten. Denk dat haar moeder het ook vervelend vond, anders had ze het niet gezegd. Haar eerlijkheid hoeft niet afgestraft te worden. Het is ook niet niks om in deze tijd een (klein)kind op te voeden. Al dat spastische gedoe tegenwoordig over de aanpak van de opvoeding.....
     
    dds en Oceanna vinden dit leuk.
  13. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik denk dat hoe de relatie is met de moeder in het verhaal een groot verschil maakt. Als ik dit voor mezelf als situatie zou moeten beoordelen, dan verbreek ik direct het contact met mijn moeder als ze mijn kinderen een tik zou geven. Maar dit komt door eerdere voorvallen dat het vertrouwen al tot het vriespunt gedaald is. Dan zou een voorval als dit voor mij de druppel zijn. Maar als ts een hele goede band met haar moeder heeft en dit totaal niet verwacht had, dan is dat misschien de reden dat het ts uit evenwicht brengt dat dit gebeurd is. Gebeurt het hierna niet meer dan zal het evenwicht weer hersteld worden. Gebeurt er nu weer iets zal het evenwicht verder verstoord worden. Dus hopelijk voor ts blijft het hierbij en was het een incident.

    Of je het nog nodig hebt om er alsnog over te praten, of dat je het op z'n beloop laat dat is iets wat je persoonlijk moet aanvoelen.
     
    gitta vindt dit leuk.
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je slaat de spijker op zn kop. Zoals ik al eerder door liet schermen is dit misschien het eerste incident met mijn dochter, maar is dit niet het eerste incident met mijn moeder... Het krijgt dus een lading door de geschiedenis die ik met haar heb. Zij is de oma van mijn kinderen, maar een echte moeder-dochter band heb ik niet met haar. We zien elkaar 4 keer per jaar, dus als opvoeder (zoals iemand hierboven schreef) wil ik haar al helemaal niet.
    De opmerking ‘dan zal je dochter het er wel naar hebben gemaakt’ vind ik ronduit kwetsend. Zonder achtergrondinformatie denk ik dat je zeer terughouden moet zijn met zulke uitspraken.
    Maar het is goed zo. Oma was toevallig afgelopen weekend weer hier (veel verjaardagen op een rij). Heb tegen Mn dochter gezegd op te passen niet weer zo brutaal te doen tegen oma en met Mn moeder zelf heb ik het er niet meer over gehad. Al zal ik haar zeker in de gaten blijven houden nu.
     
  15. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    @merah wat een lastige situatie. Zoals net een beetje gelezen is het een ingewikkeld verhaal ivm de band die je met je moeder heb. Ik zou aangeven er niet van gediend te zijn. Ik ben zelf van het opvoeden zonder Geweld. Zelf als kind vaak genoeg een flinke tik gehad en dat wil ik niet voor onze zoon. Hij krijt een time out als hij stout is of moet naar zijn kamer.

    Wat deed je dochter waar je moeder zo boos over werd?
     
  16. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Je band met je moeder was hiervoor niet echt vermeld hè?
    Nu kan ik dat wel beter plaatsen
     
  17. masami

    masami Fanatiek lid

    27 jul 2011
    4.213
    769
    113
    Vrouw
    Waarom kwetsend?
    Jij hebt een slechte band met je moeder, wil niet zeggen dat je dochter niet fout was en in het verkeer gewoon hoort te luisteren.
    In het verkeer heeft een kind nu eenmaal niks te zeggen. je hoort gewoon te luisteren.

    Maar jou pijnpunt ligt bij je moeder, pak dat aan.
    Niet 1 kind is een engeltje, maar elk kind moet wel luisteren in het verkeer.....
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jammer dat ik steeds weer moet herhalen dat het geen situatie was over gevaarlijk verkeer!!!! En dat het puur ging over de toon van mijn dochter richting mijn moeder.
    Te suggereren dat een tik een logisch gevolg is (dan heeft je dochter het er vast naar gemaakt!) vind ik idd kwetsend als je het complete plaatje niet ziet of niet wilt lezen. Met zo’n opmerking moet je gewoon voorzichtig zijn. Geslagen worden door je ouders (of grootouders), daar ‘vraagt’ een kind niet om. Vraag maar na bij de kinderbescherming.
     
  19. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Zo denk ik er ook over. Schik eigenlijk van een hoop reacties hier... Ik heb een prima opgevoed kind die u zegt respect heeft maar ook durf te draken bij opa en oma.... Die zetten hem gewoon in de hoek om af te koelen.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En anders mag je gaan slaan?
    Ik krijg jeuk van de ‘dan zal je dochter het er wel naar gemaakt hebben!’-opmerkingen. Gewoon níet slaan/tikken, het mág niet, TS wil het niet, klaar.
     
    2kanjertjes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina