Ik snap de moeder wel, maar als de oppas (oma in dit geval) zich er absoluut niet goed bij voelt. Tja, dan kan je hoog en laag springen, maar dan moet je maar andere oppas zoeken of het oudere kind over laten blijven bijv.
Oma heeft gelijk.. Buiten dat ik mijn kind niet alleen zou laten. Mocht ik dit wel doen, dan hoeft oma het toch ook niet te doen? Mijn moeder zou zeggen take it or leave it. Als ik mijn kind elke dag om 4 uur een koekje geeft, hoef een ander dat nog niet te doen..
op het moment dat er wat gebeurt gaat dit artikel volgens mij wel gelden. Het alleen thuis laten is idd niet strafbaar, maar hetgeen kan gebeuren weer wel. Doemscenario idd. Moeder aangehouden na alleen laten baby | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Ik kan me prima voorstellen dat een moeder haar kind thuis laat slapen om even haar oudste naar school te brengen, het gaat om max een kwartier. Ik ben ook wel eens een paar minuten de deur uit geweest terwijl dochter beneden zat te spelen en zoon lag te slapen. Wat betreft oms, het is haar goed recht om het er niet mee eens te zijn, maar ook moeder kan er dan voor kiezen om een andere oppaas dan oma te zoeken. Tsja, als je het echt niet eens wordt, houdt het op toch? Het komt trouwens wel over als een familie die principes hoog in het vaandel heeft staan.
Volgens mij geldt het dan sowieso. Er staat: de vrouw wordt verdacht van het alleen laten van een hulpbehoevende. Dat is precies wat je doet als je een baby of klein kind alleen thuis laat, al is het maar 5 minuten. Los van of er iets gebeurt of niet.
Oma heeft gelijk vind ik.. Je vriendin zegt dat het haar verantwoordelijkheid is.. dat klopt ook wel.. het is haar verantwoordelijk als ZIJ haar kind alleen laat. Maar wanneer oma oppast en mama er niet is is het toch echt oma's verantwoordelijkheid als er iets gebeurt.. die voelt zich er (terecht overigens) niet prettig bij om de jongste alleen te laten. Reden van weinig slaap vind ik ook onzin.. kind kan toch wel iets eerder of later op bed?
Ik vind dat de oma gelijk heeft. Als de dochter zich er niet in kan vinden, dan zal ze voor een kinderdagverblijf moeten gaan, maar ook daarbij zal een kind wel eens minder of anders slapen (of wat dan ook) dan je het zelf zou doen. Er zijn best dingen die je kunt vragen of wensen, maar soms zul je als ouder concessies moeten doen als je de zorg een aantal dagen in de week overdraagt aan iemand anders. Mijn moeder past ook één dag in de week op. En ik stel weinig 'eisen', ik verwacht vooral dat ze verantwoordelijk met mijn kinderen om gaat (en ik oordeel hier mee niet over anderen, als die het verantwoordelijk vinden om hun kind te laten slapen, dan moeten ze dat vooral doen, maar ik wil dus niet dat het met die van mij gebeurt). En in mijn ogen is dat dus dat ze geen van mijn kinderen alleen thuis laat of (op deze leeftijd) alleen buiten laat spelen of los in de auto vervoert ofzo.
Ik vind dat de Oma gelijk heeft. Nu houd ik er ook niet van om mijn kindje op bed te leggen en even gauw wat doen. Als er wat gebeurd, zou ik me dat nooit kunnen vergeven. Of je daar wat aan kon doen of niet.
Tsja, lastig. Ik laat zelf ook mijn zoontjes op bed liggen als ik mijn dochter uit school haal. Anders komen ze niet aan hun slaap, want ze slapen soms wel meer dan 4 uren en anders moet ik ze al na 1,5 a 2 uurtjes wakker maken. Ik doe wel altijd een briefje in mijn bh voor het geval mij iets overkomt en zorg ook dat er nooit een droger of iets anders brandgevoeligs aan staat. Maar mijn moeder zou daar ook moeite mee hebben . Nu past zij alleen op woensdag op en dan komt mijn dochter om 12.30 ipv 14.30 uur uit school. Dus dan kunnen ze daarna nog wel op bed. Ik vind wel dat de moeder zich er goed bij moet voelen. Maar misschien komt die moeder er na een paar weken wel achter dat de dag zo toch echt te lang wordt voor de kleinste.
Het enige dat ik met mijn moeder en schoonvader heb afgesproken is dat ze zich (nu nog) aan de voedingstijdstippen en voeding zelf houden. Als de kleine man straks ouder wordt zoeken ze dat ook maar zelf uit. Ik ga nu ook niet zeggen, hij moet zo en zo laat naar bed en je mag op dit tijdstip met hem naar buiten. Deze issue zou bij ons niet echt spelen denk ik. Of we nou de klikobak buiten zetten of iemand naar school moeten brengen, het is allebei een halve minuut lopen, maar voor mijn moeder verder. Ik zou het zelf wel geruststellend vinden als ze hem mee zou nemen.
Lastig lijkt me dat. Oma heeft natuurlijk gelijk, het is onverantwoord en ik zou als vervangend oppas ook dat risico niet willen nemen. Dus ik zou als oma hier ook niet achter staan. Aan de andere kant, dochter wil het graag zo. Bedenk wel, dat kind krijgt niet genoeg slaap en is misschien de rest van de dag/avond/nacht onhandelbaar en gaat spoken. Daar heeft oma geen last van maar de dochter + haar man wel die misschien beide de volgende dag weer moeten werken. Bij ons gaan opa's en oma's niet oppassen maar mocht dat wel zo zijn dat kunnen ze handelen naar onze regels. Ik verwacht van ze dat ze mijn kind behandelen zoals wij dat zelf ook zouden doen. Maar in dit geval gaat het om een verantwoording kwestie... erg moeilijk.
Ik heb bijna een jaar lang op mijn neefje gepast en mijn schoonzus zei ook dat ik hem gerust in bed kon laten liggen als ik mijn dochter van school moest halen, dat deed ze zelf ook als ze haar twee oudere kinderen moest ophalen..... Ik heb aangegeven dat ik dat helemaal niet prettig vond en dat liever niet deed. Vond ze ook geen probleem. Ze waren al lang blij dat ik al die tijd kon oppassen toen hij niet bij de opvang terecht kon.
Ik heb 1 keer mijn zoon even alleen gelaten tijdens zijn slaapje. Per ongeluk. Ik had mezelf buitengesloten toen ik even iets in de vuilnisbak wilde gooien. Moest toen (op blote voeten naar de achter buren om via hun tuin over het hek te klimmen. En dan had ik nog geluk dat het een mooie zomerdag was en de achterdeur open stond. maar het voelde helemaal niet fijn! Ik zal dus niet snel de oudste uit schol halen als de jongste nog slaapt. Nu gaat het nog prima omdat ik hem rond haaltijden in de wandelwagen kan laten slapen. Maar daar groeit hij binnenkort wel uit, en dan wordt het lastiger. Mijn zus heeft weleens zichzelf gebeld ( met mobiel naar vaste telefoon) de vaste met de hoorn tegen de babyfoon gelegd en de mobiel meegenomen. Zo had ze een soort lange afstand babyfoon. Zoiets zou een tussenoplossing kunnen zijn voor oma. Maar als ze dat ook niet aan durft dan moet ze dat zeker niet doen vind ik.