Oma hele of halve dag op laten passen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Minny, 24 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn moeder past nu 1 lange ochtend op onze kids. Van 8.30 tot 13.45 ongeveer. Mijn werktijden gaan straks iets veranderen als onze oudste naar school gaat. Nu scheelt het ongeveer 20 a 30 euro netto per maand als ze 1 keer naar de BSO gaat ipv 2 keer. Maar dan zal mijn moeder 1 hele dag moeten oppassen ipv die halve.

Wat zouden jullie doen?

2 keer bso en mijn moeder 1 ochtend oppassen.
    1 keer bso en mijn moeder 1 hele dag oppassen.

Mijn moeder maakt het niets uit, maar misschien durft ze niet te weigeren.

En zal het voor onze dochter zwaar zijn om 2 keer naar de bso te gaan?

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    als je moeder het niet uit maakt zou ik voor oma kiezen. Ik ben zelf voor zo min mogelijk kdv en bso. Ik breng mijn kids liever naar oma dan naar een bso/kdv

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik zou kiezen voor twee keer BSO.
    Dan is er nog die ene ochtend bij oma en de rest van de week zijn jij of je man er neem ik aan?
    Op de BSO mogen ze lekker spelen, het is echt vrije tijd maar dan met veel vriendjes en vriendinnetjes. Bij oma zit je maar alleen.

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar is 2 keer BSO niet heel veel voor een kindje wat net 4 jaar is? Het schijnt dat kinderen heel moe zijn in het begin als ze net naar school gaan. En als er dan ook nog een paar uur BSO achteraan moet....
    Daar twijfel ik een beetje over.

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Daar heb je wel een punt. Ik denk dat dat wennen is..
    Misschien is het een idee om het eerste half jaar (ik zeg maar iets) één dag BSO te doen en daarna twee?

6. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.885
    400
    83
    ik zou kiezen voor 2 keer bso (werk zelf op bso en merk dat kids die maar 1 dag komen het moeilijker hebben dan die 2 keer komen)

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Is dat bij alle kinderen zo? Vind het wel lastig hoor om het juiste te kiezen. 2 keer bso is maar 20 a 30 euro duurder per maand, dus daarvoor hoeven we het niet te laten. Maar wil gewoon het beste voor mijn dochter.

8. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.885
    400
    83
    bij de meeste wel. Ze zien de juffen op de bso erg weinig en helemaal als ze zo klein zijn dan is dat heel moeilijk als je 1 dag in de week niet door mama wordt gehaalt maar weer met die juf mee moet die je nooit ziet

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.505
    113
    Vrouw
    Ik zou ook voor 2x BSO gaan. je merkt gauw genoeg of ze daarna moe is of niet. en dan nog, dan is ze moe. dan slaapt ze daarna lekker :D

Op de BSO/KDV leren ze lekker spelen met andere kindjes en ze vinden het ook nog eens leuk ook.

10. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0

Ze gaan nu 2 hele dagen naar het KDV. Vind ze over het algemeen wel heel leuk. Maar is wel bekaf aan het eind van de middag.

En aangezien ik steeds hoor dat kinderen die net naar school gaan echt bekaf zijn lijkt het me zo sneu om haar 2 keer te laten gaan...

Maar jullie ervaren dus anders?

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou (als het mogelijk is) een andere optie kiezen: alleen BSO of alleen oma. Dus niet de ene keer bij oma en de andere keer bij de BSO. Ik denk namelijk dat het voor een kind beter is om niet steeds bij andere opvoeders te zijn. De meeste kinderen van werkende ouders hebben natuurlijk sowieso al met drie opvoeders te maken (thuis, school, opvang). Ik zou er zelf liever niet voor kiezen om dan de opvang ook nog eens te splitsen waardoor je al vier opvoeders krijgt.

12. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja dat is heel persoonlijk denk ik. Onze kinderen gaan nu ook al 2 hele dagen naar het KDV en daarnaast past mijn moeder een halve dag op. Maar jij bedoelt dat de school er dan straks ook nog bij komt?

13. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ik zou kiezen voor oma.
    Mijn zoontje zit net op school en is echt total loss. Dit hoor ik eigelijk van alle moeders op het schoolplein. Je kan altijd nog uitbereiden met dagdelen BSO toch?
    Mijn zoon vond de overgang naar 5 x school heel heftig, dat hoeft natuurlijk niet voor elk kind zo te zijn, maar BSO zou echt te heftig zijn geweest.
    En het argument spelen met andere kinderen vind ik persoonlijk een lauwe, want dat moeten ze realistisch gezien de rest van de dag ook al.

Succes, vond het ook een lastige afweging.
    Wat ik ook belangrijk vond is dat een bekende m'n zoon haalde en ook echt 1 op 1 aandacht had voor zijn verhaal, het is toch een spannende tijd.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ts vraagt niet naar kdv maar naar BSO. In haar situatie gaat het dus al om ouders, school en "extra" opvang.

15. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    voor de bso is vaak wel een wachtlijst. je kunt ook andersom denken: eerst bso proberen en als het te veel is kan oma altijd nog oppassen. persoonlijk zou ik óf bso óf oma kiezen, niet beide. 1 dag bso is denk ik te weinig om er goed aan te wennen.
    Wij gaan later ook 2 dagen bso proberen, we zien wel hoe het loopt. 2 dagen vind ik nog te overzien.

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Lieverd, Minny ís de ts :p.

17. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Lastige keuze hoor!!

Eerst wilden we ouderschapsverlof opnemen en haar dan alleen in de schoolvakanties naar de bso laten gaan. Maar dat gaat ons teveel geld kosten. Dus nu twijfel tussen 1 of 2 keer bso.

Ik vind jullie argumenten over teveel opvoeders en wennen aan de bso ook erg goed. En aangezien het qua kosten niet heel veel scheelt is dat misschien wel de beste optie. En als het te veel wordt, dan mijn moeder komen.

Het is trouwens wel zo dat als mijn moeder het 1x doet dat het dan hooguit 2 uurtjes is. Want ze is dan om 14.00 uur vrij en mijn man is altijd vroeg thuis. Het gaat dan alleen om ophalen en even spelen.

18. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Ik werk zelf op een kdv/bso en denk dat 2x per week goed te doen is hoor. Er zijn veel kinderen die minimaal 2x per week komen.
    Maarja, als oma een hele dag zou willen en jullie ook, zou ik daarvoor kiezen

19. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Kun je niet gewoon de bso aanhouden en kijken hoe het gaat? Als het teveel blijkt te zijn kan oma een keer inspringen.

Mijn oudste is ook vanaf het begin af aan twee middagen naar de bso geweest en dat ging prima. Zij was ook helemaal niet total loss na een schooldag, nooit gehad. Vanaf het begin af aan heeft ze gewoon het normale schoolrooster meegedraaid zonder problemen met de tweede week ook meteen overblijven en bso erbij. Het is dus niet per definitie zo dat álle kleuters total loss zijn na een dag school.

20. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Ik zou voor 1 dag BSO gaan, alles wat je met oma kunt oplossen zou ik altijd fijner vinden, gewoon lekker in een huiselijke omgeving.

Deel Deze Pagina