hallo dames, Ik kwam er enkele weken geleden achter dat de kindjes op het kinderdagverblijf waar mijn zoontje op zit geen vers fruit krijgen maar cupjes. Ik vind dit een beetje vreemd. zijn er meer kinderdagverblijven waar de kinderen geen vers fruit krijgen? Zou het vreemd zijn als ik hem dan maar zelf een stuk fruit mee geef? Ik moet hier even bij vermelden dat mijn zoontje op bepaalde soorten vruchten slecht reageert, helaas zitten er in die cupjes diverse soorten vruchten gemengd. dus... wat vinden jullie?
hier wel vers fruit,. als je kindje uit die cupjes fruit krijgt waar hij niet tegen kan zou ik hem zeker vers fruit mee geven van huis. weet je ook waarom ze geen vers fruit krijgen?
nee dat weet ik eigenlijk niet, stom dat ik dat niet gevraagd heb. ga ik volgende week gelijk even doen!
Weten ze dat je zoontje slecht reageert om sommige fruitsoorten? Als ze dit dan toch geven is dat echt slecht vind ik. Mijn zoon kon niet tegen appel en als het er maar voor 3% in verwerkt zat bijv kreeg hij alsnog een reactie. De leidsters lazen alle etiketten goed door en als ze het niet wisten kreeg hij het niet. Vers fruit vind ik gewoon horen op een kdv en als hij straks stukjes eet? Is er dan wel vers fruit? Als het dus wel aanwezig is dan kunnen ze dat toch gebruiken, ik werk op een kdv maar cupjes heb ik nog nooit gezien
Bij het oude KDV kregen de kleintjes ook vers fruit gepureerd/in stukjes naar de wens van de ouders. Potjes moest je zelf meegeven als je dat liever had.
Bij ons nemen de ouders het fruit zelf mee, ook warme hap als dat nodig is. Als kindje gepureerd eet dan doen ze dat voor ze.
Op alle kdv's waar ik vooraf informatie over heb ingewonnen, en op het kdv waar mijn kinderen daadwerkelijk zitten, wordt gewoon vers fruit gegeven. Stukken voor de kinderen die dat kunnen, gepureerd voor de kinderen die dat nodig hebben. Op zich vind ik cupjes wel kunnen, mits er géén hulpstoffen aan worden toegevoegd (en zéker geen suiker); en mits er heel goed wordt gekeken naar de samenstelling. Aan een kindje dat echt overgevoelig is voor appel, moeten ze gewoon geen appel geven, punt uit. Als dat te moeilijk of te ingewikkeld voor ze is, dan kun je overleggen dat je zelf iets meegeeft.
ik vind dat elk kdv vers fruit aan moet bieden of de kinderen nu stukjes of gepureerd eten. Een kdv moet het goede voorbeeld geven in gezonde voeding, en helaas zitten er in elk cupje/potje hulpstoffen. Nu is dat voor een keer helemaal niet erg, net zoals een keertje chipjes voor de peuters, maar het moet wel de leidraad zijn. Ik zou vragen waarom niet, en zelf vers fruit meegeven.
Zijn dat cupjes met moes of cupjes met stukjes fruit? Campina levert namelijk ook cupjes fruit met vers fruit erin (heb ik voor school met de schoolmelk besteld voor Thijmen). Als het dat laatste is vind ik het niet zo'n drama. Alleen onhandig voor jouw kindje als het bepaalde dingen niet mag.
Hier krijgt zoon gewoon vers fruit, in stukjes. Ik zou ook niet anders willen. Maar als het inderdaad cupjes zijn met vers fruit erin (dus dat ze het alleen niet zelf snijden) zoals Rosao zegt, tja dan is het misschien niet zo'n groot probleem. Ik zou even overleggen met het kdv, misschien kunnen ze voor jouw kindje een andere oplossing zoeken of kun je idd zelf fruit meegeven.
Die cupjes met stukken fruit, kunnen nooit op zichzelf goed blijven. Daar moet haast suiker in zitten (net zoals bij fruit in pot/blik), en het moet geconserveerd zijn.
het zijn cupjes met moes volgens mij, maar ik zal eens vragen wat ze de oudere kindjes geven. a.s. woensdag gaat thijs weer naar het kdv dus daarna kom ik even terug op dit onderwerp om jullie mijn bevindingen te vertellen. bedankt voor de reacties!
ik vind het eigenlijk ook heel raar dat er geen vers fruit gegeven word bij ons op het kdv doen ze dat dus ook wel, gepureerd voor de kleintjes waarbij het nodig is, en stukjes met een vorkje als ze dat kunnen, en de nog grotere stuk uit de hand ik vind ook dat het kdv het goede voorbeeld moet geven en gezonde voeding moet geven! en hier is het ook, wil je liever dat je kindje een potje eet (waarbij ik het voordeel niet zou weten maar goed) dan moet je het zelf mee nemen
Bij ons krijgen de kinderen ook vers fruit. Vind het ook wel raar dat ze geen vers fruit geven, is toch het gezondste.
Ik heb het vandaag even nagevraagd en het blijkt dat de kinderen alleen smiddags vers fruit krijgen. thijs krijgt thuis `s ochtends fruit dus dat heb ik ook aangegeven in zijn dagschema. omdat ze op het kdv in een keer de fruithapjes maken en de andere kinderen die dus smiddags krijgen gaven ze thijs steeds smorgens een potje/cupje. ik heb nu aangegeven dat ze thijs ook smiddags zijn fruit mogen geven. ik geloof dat het nu dus eigenlijk is opgelost maar ik vind het vreemd dat ze dit niet eerder hebben aangegeven.
Ik vind het dan toch wel een beetje apart dat ze 's morgens geen fruit geven... Maar iig wel fijn dat het zo is opgelost.