Kinderdagverblijf vs gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door LVtje, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Het is vast het zoveelste topic over dit onderwerp, maar ik was benieuwd hoe jullie die keuze hebben gemaakt.

Heb al eea gelezen en gehoord ook van mensen uit mijn directe omgeving maar ik vind de keuze toch best lastig.

Onze situatie: ik werk 24 uur verdeeld over 5 dagen. Soms werk ik dus 8 uur per dag, de andere keer maar 4,5.
    Het kan ook veranderen dat ik bijvoorbeeld in de ene week 3 dagen werk, en de andere keer 4 of 5.

Voor die uren hebben we straks dus opvang nodig, wellicht dat oma een dag wil oppassen, maar de rest dan in ieder geval.

Gastouder is goedkoper, ik hoor ook dat ze vaak flexibeler zijn zonder dat je er meteen de hoofdprijs voor betaald.
    KDV is, zeker met flexibele uren een stuk duurder.

Maar wat zijn nu echt de voor en nadelen van beiden?

2. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier te veel negatieve verhalen gehoord over een kdv (in het algemeen)
    We hadden er daarom geen goed gevoel bij.
    Daarom vanaf dag 1 gekozen voor een gastouder.
    De eerste gastouder werkte met vaste uren. Dat bleek voor ons niet goed te werken. Ook opvoedkundig zaten we op een andere lijn.
    Dus toen onze dochter een maand of 10 was overgestapt naar een gastouder die flexibel is. GEWELDIG mens. Alles is bespreekbaar, kunnen altijd bij haar terecht en ze onderneemt zo veel leuke dingen met onze dochter.

Ik zou adviseren om een te gaan kijken bij een kdv en bij (diverse) gastouders. Kijk gewoon waar jij het beste gevoel bij hebt.

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vind een kdv voor kinderen onder een jaar niet geschikt door de drukte, tijdgebrek en wisselende gezichten.

Voor een baby zou ik daarom zeker een gastouder kiezen voor de continuïteit en de kleinschaligheid.

Na een jaar, of twee vind ik een kdv wel ok, kinderen kunnen dan veel spelen met andere kinderen.
    Maar ook op deze leeftijd heeft een gastouder de voorkeur om dezelfde redenen als ik al schreef.

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

KDV is idd veel duurder. Ik heb 14 weken vrij per jaar maar betaal de vakanties gewoon door waarin dl uiteraard niet gaat. Ja je kunt een vakantiepakket afsluiten maar daar ligt de uurprijs ook hoger dus ben je zelfs bijna nog duurder uit.

Ik ben het eens met dat het voor kids onder 1 jaar niet fijn is op een kdv. Op de babygroep kreeg ik echt medelijden met die kleintjes die om de beurt in een schommelstoel werden gelegd en 20 min mochten schommelen zodat een ander kindje aandacht kreeg. Ze kunnen nog niets zijn zo hulpeloos.
    Mijn dochter gaat zo voor het eerst naar het kdv, ben blij dat we het zo lang konden uitstellen.
    Ik heb er nu een heel goed gevoel bij, ze kan zelf eten en drinken en kan echt spelen met de andere kindjes.

Ik verkies kdv omdat ze op 1 vaste locatie verblijven. Ze gaan niet weg naar speeltuin of kinderboerderij of supermarkt. U name it. Ik vind het een fijn idee om te weten dat dat haar basis is daar. Een gastouder neemt ze overal mee naartoe. Wat ook heel leuk en goed voor het kind kan zijn, maar ik vind het niet prettig als andere mensen met haar fietsen of meenemen in de auto.
    Bovendien kan ik van een kdv altijd op aan (tsja als kind ziek is moet er iets anders geregeld worden) en een gastouder wil ook wel eens vrij/vakantie tussendoor of is wel eens ziek. Wat hun goed recht is overigens, maar lastig voor mij. Het gastouderbureau kan dan vervanging regelen, maar dan moet mn kindje naar een vreemde gastouder in een vreemd huis. Dat zie ik gewoon niet zitten.

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

haha je bent er trouwens vroeg bij als het kindje nog gemaakt moet worden :p
    Wellicht dat je werksituatie over 2 jaar heel anders is en ook wbt oppas in de familie :)
    Maar niet verkeerd om er alvast over na te denken hoor ;)

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat is niet bij ieder kdv zo.
    Hier hebben ze stabiele groepen en ze zijn ook niet groot. Max 8 kinderen. Ze krijgen genoeg aandacht. Ik heb 2 kinderen op het kdv. Van bijna 3 en 8 maanden. Allebij vanaf 3 a 4 maanden naar kdv gegaan. Echt super hoe ze hier met de kids omgaan en de aandacht verdelen. Ze zitten allebij op 2 groepen. Op de "drukke" dag zit de ene op de babygroep en de ander op de peuter groep. Op de rustige dagen zitten ze bij elkaar op een gemengde groep. Echt nog nooit problemen gehad met wisselende gezichten. Elke leidster hebben ze wel een keer gehad dus kennen ze. In princiepe hebben ze vaste leidsters maar bijv vakantie of ziekte, valt er een ander in die ze ook van een andere groep kennen. Voordeel, het is een klein kdv met maar 4 groepen. Ze hebben trouwens nooit 8 baby.s. er zijn ook grotere kinderen bij die zich ook even prima alleen kunnen vermaken of met elkaar. Die van 8 maanden vermaakt zich prima met een andere baby.
    Ik ben van mening dat een baby niet continu aandacht hoeft te hebben. Ze leren hier dat niet alles om hun draait en dat er gedeelt moet worden. Dus ook tijd.
    Enneh, een gastouder heeft echt niet meer aandacht dan een kdv. Als een gastouder meer baby's en grotere kids heeft dan zal zij ook de aandacht moeten verdelen. En dat in haar eentje. Bij ziekte of vakantie van gastouder heb je zelf een probleem ofmoeten je kids alsnog naar een invaller die ze niet kennen.
    En voor mij een belangrijke: op het kdv is veel meer controle dan bij een gastouder. Hier hebben ze op het kdv een 4 ogen beleid en alles moet in het zicht gebeuren. Dus weinig kans op ongemerkte misbruik, mishandeling enz.
    Bjj een gastouder is er geen controle. Gastouder kan je kind zo de hele dag voor de tv zetten, zonder dat jij het in de gaten hebt. Hier bij kdv zijn er nog andere leidsters die een oogje in het zeil houden, directrice die af en toe langs loopt enz.
    Ik ga dus voor het kdv.

7. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Haha, het is inderdaad vroeg hoor, maar ik ben me ook gewoon aan het oriënteren. Deels waar we ongeveer rekening mee moeten houden qua kosten maar ook gewoon benieuwd naar de ervaringen. Uiteindelijk valt de beslissing op waar wij het beste gevoel bij hebben en niet wat perse het goedkoopste is ;)

Dus gewoon benieuwd hoe de ervaringen van anderen is, alle websites van willekeurig een gastouder of Kdv verkopen zich natuurlijk als de beste.
    Gaan kijken doen we tzt wel, maar beetje oriënteren lijkt me niet zo verkeerd :p

@allemaal: dank jullie voor jullie reacties!

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw

Hier 7,5 jaar geleden gekozen voor een gastouder en geen seconde spijt gehad!

Meteen een goede klik en op een lijn wat betreft de opvoeding van de kids. (althans, toen was het er nog 1). Dat is gewoon ook nodig, als je kinderen een paar dagen per week daar komen, gaat de opvoeding gewoon door...

Voor baby stond er op zolder een ledikantje. Lekker rustig. Slapen en eten op verzoek. Samen aan tafel, net als thuis. Een heerlijke tuin om in te spelen.
    Een rondje met de hond maken, vrijdagochtend naar de markt. Even naar de kinderboerderij, en gewoon boodschappen doen.
    Moe? Dan mag je op de bank een dvd-tje kijken. Of even rustig aan tafel kleuren.
    Kortom, een dag zoals ik die ook met ze heb, maar dan bij de gastouder.

Wij hebben wel een vast aantal uren in ons contract, maar ik kan die per maand aanpassen. Hoe ik ze invul ( op welke dagen en welke tijden), dat geef ik van te voren aan.
    Dat kan dus 3 uurtjes op een dag zijn maar ook van 7 tot 19.00.

Mijn kids zijn wel alledrie (jongste nog steeds) naar de PSZ gegaan op een gegeven moment. Die voorbereiding hebben ze toch nodig voor de basisschool.

Kortom, ik zou zo weer voor een GA kiezen. Wij zijn er zo blij mee!

Deel Deze Pagina