Oma oppas - roken

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Anne1988, 24 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik breng mn dochter echt niet ergens waar er gerookt gaat worden...

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Mijn schoonouders roken over de afzuigkap als wij komen, maar als wij er niet zijn gewoon binnen dus alles stinkt als we daar vandaan komen. Altijd douchen dus na een bezoekje, maar dat vind ik geen ramp. Oppassen doen ze incidenteel en dan bij voorkeur in ons huis, vinden ze zelf ook fijner
    Zou liever hebben dat ze buiten zouden roken maar vind dat ik dat niet mag eisen.
    Manlief rookt ook maar nooit binnen.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Lastig. Maar eerlijk gezegd vind ik het ontzettend egoïstisch dat ze niet buiten wil roken. Desnoods hangt ze even uit een raam ofzo zodat de rook niet naar binnenwaait. Ze snapt toch wel dat het om de gezondheid van haar kleinkind gaat.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Tja, hier zou de keus echt snel gemaakt zijn; er wordt niet gerookt bij mijn kinderen, dus ook niet door oma. Dus óf oma gaat buiten roken,óf er wordt niet meer opgepast. Ik zou dan zelf nog liever een dag vrij nemen elke week tot ik een andere oppas had gevonden dan dat ik me kind bloot zou stellen aan al die schadelijke rook.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En met alle respect voor je moeder ts, maar ik zou sowieso mijn vraagtekens hebben aan haar verdere oppas 'kwaliteiten' wanneer ze niet eens het nut inziet om niet bij haar kleindochter binnenshuis te roken. Dan zou ik echt denken dat ze andere dingen dan wellicht ook niet belangrijk vind.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier rookt mijn vader niet als wij langs komen ( meerdere keren per week ).
    Vond hij zelf niet meer dan logisch. Ik wil dus echt niet dat er bij mijn kind gerookt wordt.
    Goed in gesprek gaan dus met je moeder.

7. dekilene

dekilene Niet meer actief

Ik had mijn kind er niet naar toe laten gaan.
    Ik kom niet in een huis waar gerookt wordt samen met mijn kinderen.
    Ookal ben je opa of oma nee hoor.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik vind dit wel ver gaan. Deze vrouw is van de generatie waar het doodnormaal was om te roken bij de kinderen. Dat zegt verder niks over haar kwaliteiten als moeder (toen) en oppasser (nu).

Ts, heb je haar gevraagd waarom ze niet op woensdagen buiten rookt? Zoveel moeite kan dat niet zijn? Of is ze niet overtuigd van de aangetoonde nadelen van meeroken, die in haar tijd niet bekend waren? Misschien helpt het als je haar eea laat lezen?

Mijn ouders zijn pertinent gestopt met roken binnen sinds wij kinderen hebben. Eigenlijk zag mijn moeder ook het voordeel van de fris ruikende kamer en schone muren en gordijnen ;)

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het zou hier een pertinente no go zijn. Wel willen oppassen maar geen moeite doen om je kleinkind uit jouw vieze sigarettenrook te houden? Echt niet.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja misschien ben ik vrij extreem, maar wanneer je anno 2014 nog zo je kop in het zand steekt wat betreft de gevolgen van roken en meeroken dan heb je naar mijn idee aardig een tijd van de buitenwereld afgesloten geleefd. Mijn vader heeft trouwens ook altijd gerookt naast ons hoor, hij is uiteindelijk in 2011 overleden op 80jarige leeftijd en hij wist ook dondersgoed hoe slecht het was.

11. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Oma rookt ook, maar altijd onder de afzuigkap of buiten, zelfs als de kleinkids er niet zijn.

Maar hoe dan ook, Siem ruikt altijd naar rook als ie daar is geweest.... Dus dan donderdags in bad en bedje, slaapzak meteen verschonen en klaar

12. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Nee dit zou voor mij geen dilemma zijn. Er wordt niet gerookt waar mijn kind bi is. Ook niet in 'jouw' huis. Dan zou ik op zoek gaan naar een andere oppas. Ik ben niet perse anti rook, heb 18 jaar gerookt, maar echt hoor...dan zou oma mijn kind een heel stuk minder zien.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.004
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jammer ts dat je niet meer reageert.

14. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ouders rookten ook altijd binnen. Toen ik zwanger was van de oudste en het oppassen aan de orde kwam heb ik gezegd dat ik het heel fijn zou vinden dat mijn moeder elke week een dag zou oppassen, maar dat ik niet wilde dat er in huis gerookt werd als mijn dochter daar kwam. Gelukkig snapte mijn moeder dat wel, ook doordat ik er zelf heel slecht tegen kan. Ze zijn toen eerst alleen op woensdag buiten gaan roken, maar op een gegeven moment zijn ze dat maar altijd gaan doen. Alleen mijn vader heeft daar niet altijd zin in en rookt dan onder de afzuigkap.

Maar ook al roken ze niet meer binnen, de kindjes ruiken echt naar rook als ze daar vandaan komen. Dus alles gaat altijd in de was daarna, kleertjes, slaapzakken, pyama's e.d.

Succes er mee, want het kan een heel gevoelig onderwerp zijn!

15. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik zou niet afhankelijk willen zijn van opa's en oma's. Juist om dit soort redenen. Jullie willen je kind zo rookvrij mogelijk opvoeden, 1 dag om oma in de rook is dan al funest. Bij een kdv, gastouder etc kun je dat gewoon eisen, daar betaal je voor, maar bij opa's en oma's is dat lastig.
    Wij hebben dan geen opa's en oma's die gaan oppassen maar de rokende opa en oma zijn begonnen met stoppen met roken voor hun kleinkind. Nu ik zwanger ben heb ik ze ook gevraagd dat wanneer ik bij hun ben of ze iig onder de afzuigkap willen gaan staan. Je kan het altijd bespreekbaar maken natuurlijk. En als zij geen centimeter wil meegeven dan zou ik een andere oppas overwegen. Dat zijn dan maar de consequenties voor oma.

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Als mijn moeder in het bijzijn van mijn kinderen zou roken zou ik haar noooit op laten passen! Dit geld trouwens voor een ieder die rookt. Als ze niet genoeg om m'n kind geeft om buiten te staan dan laat ze t oppassen maar zitten.

Kan dat je dan een oppas probleem hebt, maar ik vind de gezondheid van m'n kind erg belangrijk.

17. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Tja je kan haar niet verbieden om te roken in haar huis. Wij Hebben tijdens de zwangerschap al gevraagd of ze buiten wilde roken als ik op bezoek was want dat niet uit zichzelf maar vond ze geen probleem was ook meteen duidelijk dat ze tijdens oppasdag niet bij de kleine mocht roken alleen als het heel hard regent staan ze onder de afzuigkap

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.027
    113
    Niet laten oppassen dus, zou hier heel simpel zijn. Mijn ouders zijn voor de kids buiten gaan roken, ook als ze er niet zijn.

19. Monkey82

Monkey82 Actief lid

9 aug 2013
    464
    0
    16
    No way dat ik mijn kids bij iemand zou brengen die rookt in hun aanwezigheid! En zelfs als diegene op de oppasdag buiten rookt, maar normaal dus binnen zou ik het al niet prettig vinden. Vind die lucht echt het smerigste wat er is.

Echt onbegrijpelijk dat een oma niet uit zichzelf bedenkt dat je niet moet roken met kinderen erbij :$

20. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Bah, wat vies. Ik zou ook zeggen: dan maar niet meer oppassen.

Ik heb het probleem gelukkig niet. Ken inmiddels niemand meer die rookt. Mijn zoontje ging laatst bij een klasgenootje spelen (of nou ja, lamlendig tv kijken) waar ook binnen gerookt werd. Dat was de eerste en de laatste keer. Hij was ruim een uur binnen, maar stonk daarna een uur in de wind, kon meteen onder de douche.

Maar structureel wekelijks een dag rook inademen? No way.

Hoe slecht is meeroken? | Mens en Gezondheid: Verslaving

Een paar quotes: "Meeroken tast de longfunctie van het kind al op jonge leeftijd aan." " Indien ouders de gevolgen van het meeroken voor hun kind proberen te beperken door bijvoorbeeld onder de dampkap te roken of naar een andere kamer te gaan, helpt niet. Een dampkap zal nooit alle schadelijke deeltjes afzuigen. "

Deel Deze Pagina