Ik was vanmorgen even zooooo boos. Was op de peuterspeelzaal en zat samen met andere moeder waarvan haar kind ook maar 1x pw gaat omdat 2 gewoon te duur is. Betalen hier 55 euro pm voor 1 ochtend pw. Dit is met een net onder modaal inkomen. Zat er een moeder bij en vroeg goh waarom gaat die van jullie maar 1 x Waarop wij antwoorden dat het anders te duur werd. Verteld zei dat ze een indicatie hadden omdat hun kind taalachterstand had. Dit was niet medisch ofzo maar ze vertelde dat ze tot 2e jaar enkel Pakistaans gepraat hebben tegen kind imdat ze dat heel belangrijk vonden. Ouders spreken zelf zeer goed ABN. Mischien nog wel netter als ik . Nu betalen zei dus voor 4 ochtenden pw 26 euro pm. Vind dit echt absurd. Dus als je je kind bewust anderstalig opvoed dan betaal je een fractie van de prijs.
Ehm hier is er een regeling dat als je onder modaal verdient je ipv 35 euro pm voor 2 ochtenden 10 euro betaald. Misschien bij jullie peuterspeelzaal ook wel?
Moet zeggen dat je inderdaad veel betaalt zeg! Maar volgensmij is de prijs echt afhankelijk van je inkomen hoor, ook met indicatie (weet ik niet helemaal zeker). Daarnaast denk ik dat deze mensen vast ook niet zitten springen om die indicatie.
Hier net zo.. al eerder gemeld ook. Ik betaal als enige ruim 130 pm, modaal inkomen. Mijn jongste begint ook na volgende week dus tikt lekker aan. De rest van de klas betaald 10 euro ivm lage opleiding, 1 van de ouders geboren in ander land of andere taal thuis.
Nee de ouders zaten in een hogere inkomsten groep als ons. Ze was er ook heel open over. Was echt vanwege taalachterstand
Wat krom zeg, ze wonen toch in nederland, of willen ze soms daarheen verhuizen op korte termijn? Umm, ik bedoelde dat ze misschien liever hadden gehad dat hun kind geen achterstand had, maar blijkt dus al van niet uit bovenstaande Heel vreemd!
dat is idd echt niet te betalen, wat een prijzen, bij ons hebben ze een heel anders systeem denk ik. wij betaalden 36 euro per maand voor 2 ochtenden in de week. maar hier geen verschil in inkomen ofzo. iedereen betaalde dit.
Absurd inderdaad. Onze dochter is vandaag voor het laatst naar peuterspeelzaal geweest, wij betaalden als enige 350 euro pm, 2 ochtenden pw (nee, 350 is geen typefout). Andere ouders 45 pm, met indicatie. 1-verdieners ook rond dat bedrag. Ik breng haar volgende week naar de peutergroep op het kinderdagverblijf.
wij betalen 60 euro per maand voor 2 dagdelen in de week. hier ook een kindje die vlot is met alles behalve praten en heeft hier ook 2 dagdelen extra hier betalen wij niks voor..
Ja dat klopt, ik ken ook best veel mensen die dat bewust doen (waaronder onze buren die echt prima Nederlands spreken), en daar denk ik het mijne van . Overigens worden deze mensen gewoon door CB geadviseerd om hun kind geen Nederlands te leren. Puur omdat ze zelf geen native Nederlanders zijn. Ook bij tweede generatie die hier geboren en getogen zijn. En door zulke adviezen blijft het kromme gewoonte in stand, en blijven veel kinderen Nederlands als hun tweede taal leren, terwijl het prima anders kan. Daarnaast is de bekostigingsregeling bij deze gevallen ook krom. Wie verleent nou een indicatie als je met ouders aan tafel zit die gewoon ABN praten, en het kind een achterstand heeft puur omdat de taal hem nooit aangeboden is?
Bij ons is het voor kinderemet een indicatie echt belachelijk goedkoop. Een collega van mij (zelfde inkomen) betaalt nog geen 15 euro per maand voor vier dagdelen per week. Wij betalen bijna 80 euro per maand voor twee dagdelen. Op zich niet duur als je het per uur omrekent. Maar het verschil is inderdaad bizar groot. Laat mensen gewoon naar inkomen betalen en geef kinderen met een achterstand de kans om voor dat bedrag 4x per week te gaan in plaats van 2x. Volgens mij is dat voor iedereen eerlijker.
Hier is het tegenwoordig peuteropvang.. met 1 inkomen betaal je 25 euro pm voor twee ochtenden per week geloof ik... Met 2 inkomens mag je... Jawel, 6.50 euro per UUR betalen..
Bij ons is het ook onbetaalbaar, dochter kan dus niet naar de peuterspeelzaal want ik kan het niet betalen. De buren zijn van oorsprong buitenlands en hun kinderen gaan 4 halve dagen p wk voor een schijntje terwijl ze zelf ook een prima inkomen hebben. Ontzettend oneerlijk maar dat is NL hè.... ik kan er echt kwaad om worden, vind het echt een soort van omgekeerde discriminatie. Maak gewoon 1vast tarief voor iedereen, dan blijft het voor iedereen betaalbaar en kan elk kind naar de peuterspeelzaal. Nu lijkt het erop dat mensen van Nederlandse afkomst met een normale opleiding extra moeten betalen voor mensen zonder opleiding of anderstaligen.
Ik geloof dat de kinderen hier met indicatie 2 dagdelen gewoon betalen en 2 dagdelen gratis gaan. Tenzij er echt financiële redenen zijn dat de gemeente bij moet springen (bijstand/schuldhulpsanering etc) Wij betalen nu 40 euro met ruim modaal, Voor 2 ochtenden per maand.