Hoi meiden, Vanmiddag is mijn oma overleden. Ze is heel oud geworden en het is goed zo. Bij de uitvaart zullen de kinderen van mij en mijn zus er niet bij zijn, die zijn veel te klein. Op de kist zal één bloemstuk liggen namens haar kinderen en kleinkinderen. We willen namens de achterkleinkinderen zelf iets maken voor op de kist. Geen bloemen, maar een ander schattig stukje. Heeft iemand ideeën hiervoor? Tijdens de dienst steken we ook kaarsjes aan namens de kleintjes.
Een gezamenlijk knutseltje? Misschien handjes en voetjes verven op een canvasje? Sterkte met jullie verlies!
Gecondoleerd met je oma. Ik zou iets van een tekening doen van de kleintjes, met misschien een boodschap erop van hun?
Gecondoleerd! Ik zat te denken aan zelfgeknutselde vlinders, op pinterest vind je daar denk ik veel ideeën over.
Met strijkkralen iets maken De knoppen van de kist verven Een tekening op een canvas Gecondoleerd en sterkte
Gecondoleerd! Wij hebben de meiden zelf allemaal tekeningen laten maken en hebben die erop geplakt. Tekeningen, iets met verf, knutsels enz. Zo konden ze thuis wanneer ze de behoefte hadden aan de slag. De kist heeft best lang in haar woonkamer gestaan. Dus het werd steeds mooier. Uitvaartorganisatie had hier veek respect voor en ging er voorzichtig mee om.
Ketting van kralen , papieren bloemen of vlinders, van klei waxinelichtjes houders maken. Glazen windlichten van potjes maken. Gecondoleerd
Bij mijn oma hebben alle (achter)kleinkinderen met verf hun handen afgedrukt op de kist. Het gaf een heel mooi en zelfs beetje gezellig/vrolijk beeld. Mochten de kleintjes bij jullie niet zelf meer bij de kist komen, kan je de handjes ook eerst op papier afdrukken en dat uitknippen en op de kist plakken. Sterkte in ieder geval.
Wij hebben dit ook gedaan met de kinderen op de kist van onze oudste, en met stempels kusjes gemaakt. Het zag er heel mooi uit.
Zijn de kindjes in de gelegenheid om een tekening op de kist zelf te maken? eventueel met verf of stift?
Misschien ietsje anders, maar toen mijn moeder was overleden mochten de vier kleinkinderen allemaal een grote en dikke kaars uitzoeken (zo'n hele dikke rustiek-kaars) in allemaal een verschillende kleur. Aan het begin van de dienst mochten ze die zelf op de kist zetten en (met hulp) aansteken. Aan het eind van de dienst mochten ze de kaarsen er weer afhalen en zelf houden. Nu hebben alle kinderen dus een oma-kaars die op speciale gelegenheden even aan mag, bijvoorbeeld op hun verjaardag of op oma's verjaardag, zodat oma er "ook een beetje bij is". Ze hebben daar veel troost aan. Nu nog, het is 4 jaar geleden en de kaarsen zijn nog maar een klein stukje op. Die gaan nog wel jaren mee!
Bedankt voor jullie reacties en condoleances. Handjes op de kist vind ik een heel mooi idee, maar dat past niet bij mijn oma. Te veel poespas voor haar. In plaats daarvan hebben we handjes op papier gestempeld, uitgeknipt en in de kist gelegd. Als stuk bij de kist hebben we een mooie houten ster gekocht. Hierop staan twee kleine vaasjes met verse bloemen. De kleintjes hebben hun hand op de ster gezet. Er komt een lint aan met 'dag lieve oma'. En voor elk kind staat er een kaarsje op die wij aan het begin van de dienst aansteken. Ik denk dat ze dit wel zou waarderen.