Zo sta ik er ook wel een beetje in. De dingen die ik echt belangrijk vind, bespreek ik van te voren. Toen mijn dochter laatst voor het eerst bij mijn ouders ging logeren, pakte mijn moeder er zelf een pen en papier bij en vroeg: "wat moet ik allemaal doen?" Van andere dingen waar ze tijdens de logeerpartij mee te maken krijgen, hebben ze mijn vertrouwen om daar zelf keuzes in te maken. Soms denk ik achteraf: "dat had ik niet zo gedaan," maar dan vraag ik mezelf af of mijn dochter er nu echt slechter van wordt. Meestal is dat niet zo, dus dan kan ik het heel makkelijk loslaten. Veel vaker hoor ik echter dingen waarvan ik denk: "wat slim opgelost," of: "wat leuk dat jullie dat met haar hebben gedaan." Ik vind het fijn dat ze zo veel van haar houden, dat mijn dochter zich thuis voelt bij hen en dat ze de moeite nemen om te investeren in hun relatie met mijn dochter. In dit geval had ts echter van te voren dingen afgesproken en besluit sm zonder overleg met ts om daar toch van af te wijken. Dat vind ik not done en zou ik zeker met mijn (schoon)moeder bespreken. Als ze daar niet voor open zouden staan en ze zouden vinden dat het aan mij ligt, zou dat voor mij een reden zijn om voorlopig niet meer te laten logeren.
Ik begrijp TS wel. Onze dochter ging ook heel veel naar schoonouders. Mijn schoonmoeder deed ook heel erg waar ze zelf zin in had. Gaf haar bijv gewoon Diksap terwijl S. daar erge buikpijn en diarree van kreeg. Ik weet niet hoevaak we haar er op aangesproken hebben! Maar luisteren..... S. is heel gevoelig voor billendoekjes en luiers. Wij leverden altijd netjes het juiste merk aan, zo niet luieruitslag en heel heftig. Het heeft maanden geduurd eer ze begreep dat S. de doekjes van de Lidl niet verdragen kon. Ze liet S. gerust een halve dag in de box met de tv aan. Hadden wij 's avonds een vervelend kind. Gek als ze haar energie niet kwijt kan. Twee weken geleden zijn we er mee gestopt. En ik merkte na een week al dat ik een ander kind kreeg. Inmiddels is de leuke, lieve S. er weer!