Oma problemen.....

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door BabyBergen, 23 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    Mijn moeder past elke vrijdag op mijn dochtertje
    dit doet ze met veel liefde en plezier

ik werk (nog) niet maar afgesproken was dat ik op vrijdag en zaterdag zou gaan werken en de oma's zouden oppassen
    Mijn moeder gaf te kennen ondanks dat ik niet werk wel alvast het ritme erin te willen houden van haar dagje in de week oppassen en zo werd dus gekozen voor vrijdags haar vaste dag oppassen.

Maar nu.....nu gaat mijn dochter al 2 maanden lang elke week naar oma,maar we ondervinden daar wat problemen van

Bij oma wordt niet gehouden aan het slaapritme, wat resulteerd in een drama op de zaterdag, een moe en zeurend kind wat flinke krijspartijen geeft bij het gaan slapen
    Ook onderneemt oma allerlei nieuwe dingen, zoals bijv voedsel, dingen waarvan ik zeg, nee liever nog niet, of nee dat wil ik liever eerst zelf proberen
    zo gaf ze al een koekje terwijl ik het nog niet wou, zo gaf ze zakje fruit wat ik eigenlijk niet wou, zo gaf ze zonder overleg ineens een zuiveltoetje en nu heeft ze vandaag dus 8 maanden potje gegeven terwijl ze 6,5 maand is en ik dit dus eigenlijk nog niet wil

maar als ik dit zeg, hebben we balmoskee, want probleem is dat mijn moeder niet zo goed tegen kritiek kan, snel beledigd is en eigenlijk vrij fel reageert
    ik zou het zonde vinden als oma-dag voorbij gaat voor zowel, oma, mijn dochter maar ook voor onze rust

ik heb getracht toch voorzichtig een vissie uit te gooien over dat ze meer en beter moet slapen,dat ze haar niet wakker moeten houden en niet in haar ritme moeten roeren naar eigen inzicht
    maar ik krijg een berg tegencommentaar en een beledigd gezicht
    ik weet ook als ik dan verder uitpak en doorduw het dan ruzie gaat betekenen

maar het is onze dochter en wil eigenlijk wel het op onze manier doen

iemand die dit ook heeft? hoe los je dit op?
    hoe kan ik het tactisch brengen zonder haar voor haar neus te stoten?

2. vlavlip83

vlavlip83 Bekend lid

31 jul 2010
    795
    13
    18
    Gouda
    Hoi!!!

hier hadden we een beetje hetzelfde probleem...
    van te voren afspraken gemaken over brengen en halen(ze wonen hier half uur vandaan, en werkte er lange dagen toen)
    Niet luisteren tijdens uitleg, er gewoon doorheen praten blablablabla
    werd er dus ook een beetje moe van, op een gegeven moment gewoon gezegd dat die kleine niet meer zou komen totdat hun heb probleem onder ogen zouden zien(na 3x uitleggen).
    we zijn ook echt niet langs geweest, en ze bijna niet gesproken, heb uiteindelijk in een mailtje gezet(want kon er zo boos om worden) wat me dwars zat, en uiteiiiiiiiiiindelijk begrepen ze het, mja ook meer omdat ze die kleine weer wouden zien...
    mja zou der gewoon confronteren, en ja anders niet meer brengen, hoe vervelend dat ook ff is...

3. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Sow, ik zou duidelijk mijn grenzen aangeven.
    Ik herken het stukje niet goed tegen kritiek kunnen ook wel maar blijf het wel doen. Het is ons kind en wij bepalen de basis! Dus wanneer slapen en (wat) eten. Zij heeft jullie wensen en "regels" als ouders zijnde te respecteren en daarin niet haar eigen plan te trekken.
    Misschien kun je rondom het eten haar ook uitleggen dat dat ook niet goed is voor jullie kindje. Dat haar darmen nog niet toe zijn aan bepaalde dingen en dat het dus niet de bedoeling is omdat al te geven omdat ze anders buikpijn krijgt oid.
    Lukt het niet om haar op een tactische manier duidelijk te maken wat jullie wensen dan maar niet tactisch!

En als ik eerlijk ben vind ik het een beetje raar dat jullie kindje nu al 2 mnd naar oma gaat omdat oma dat wil terwijl jij gewoon thuis bent!!!!! Aan het ritme wennen vind ik gewoon onzin! ALs jij 2 maanden geleden al wel was gaan werken, had ze dan jullie kindje ook al 2 mnd eerder thuis willen hebben om op te passen.....???

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Tja lastig.

Kijk dit soort dingen heb je met dit soort oppas!
    Oma's doen nou eenmaal dingen waar een moeder het niet mee eens is. Mijn ouders geven ook weleens iets waar ik niet achter sta, zoals veel snoep of slokje koffie.

Maar ik vind wel dat ze zich aan jullie slaaptijden moet houden. Helemaal als jullie er dan zaterdags last van hebben. En met dat eten snap ik ook niet. Als een kindje nog zo jong is, is goede voeding wel belangrijk.

Ik zou dit heel duidelijk maken en als ze het er niet mee eens is, dan kan ze niet meer oppassen.

Wij hebben om deze reden voor het KDV gekozen. Mijn moeder past 1 ochtend in de week op.

5. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    nou nou iets minder heftig mag ook wel (met al die uitroeptekens)
    het is om meerdere redenen gegaan,oma wou graag al haar vaste dag oppas hebben, idd het ritme daarmee, dus dat mijn dochtertje eraan gewend raakt om een dagje in de week bij oma te zijn en ook even voor de ouders (wij dus) een dagje op adem komen want we hebben niet bepaald de makkelijkste tijd achter de rug....

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat maakt dat nou uit? Doet toch helemaal niet terzake.
    Als ik niet zou werken, zou ik mijn zoontje ook gerust 1 dag in de week naar mn moeder brengen als zij dat zou willen.
    En trouwens, 1 maand voor ik begon met werken bracht ik mijn zoon ook al naar het KDV. Ook onder het mom van wennen. Zo was ik toch dichtbij en als er dan iets was kon ik makkelijk mn zoontje ophalen, zonder gedoe met mijn werk te hebben.

@TS: Ik denk dat je toch goed in gesprek moet met je moeder. Ze zal zich echt moeten gaan houden aan de slaaptijden en de voeding.
    Zeker omdat je merkt dat je dochtertje er last van heeft (en jullie dus ook).

7. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Uhm, ik begrijp dat mijn post een beetje verkeerd is op gevat en misschien heb ik het begin van jouw post (babybergen) ook niet helemaal geod begrepen. Ik "las" namelijk dat dit nu al gebeurde omdat vooral oma dat wilde. Maar dat is dus niet het geval. Vandaar mijn reactie.

Anyway, ik hoop dat je wel wat hebt aan de tips die je krijgt en dat je moeder daar ook mee akkoord kan gaan,.

8. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    Nou we hebben besloten volgende week weer duidelijke instructies te geven en heel duidelijk te vermelden dat ik niet wil dat ze nieuwe dingen probeerd, zoals dus potjes van 8 mnd
    Vandaag hebben we weer een kleine zombie als kind en dit kan zo niet
    Ik ben alleen nu al nerveus voor haar reactie en zit te bedenken hoe ik het zo vriendelijk mogelijk ga brengen
    Als iemand daar tips voor heeft dan graag

9. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    Nou dat oma dat wil is idd een reden ook, want als ze thuis is vind ik dat ook prima
    En ja tuurlijk genieten wij ook van dat dagje vrij, ze is niet altijd even makkelijk en we hebben een rumoerig jaar achter de rug

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik zou zeggen dat je haar heel erg dankbaar bent voor het oppassen, maar daarbij uitleggen dat je dochtertje op zaterdag niet zichzelf is en dat ze er heel erg veel last van heeft dat ze niet in haar ritme is gebleven.

Zo hou je het gewoon zoals het is.

Kan je moeder zich hier niet in vinden en wil ze niet meewerken aan wat het beste is voor jouw dochtertje, dan zal je misschien toch moeten denken over een andere oppas.

11. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
  12. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Het is graag of helemaal niet, ik ben daar heel makkelijk in. Mijn moeder zou ook oppassen, kon zich niet verenigen met onze wensen (en die waren helemáál niet raar) dus dan maar niet. Het heeft wat voeten in aarde gehad, maar dochter gaat nu naar het KDV en we voelen ons allemaal (d.w.z. ik, man en dochter) er erg fijn bij.

Het is logisch dat bij oma andere regels gelden dan thuis, maar de basis bepalen jullie en als dat betekent dat bepaalde dingen nog niet gegeten mogen worden en slaapjes belangrijk zijn, dan heeft ze zich daar aan te houden.
    Misschien kun je haar op zaterdag eens uitnodigen om te zien wat zo'n dagje met haar gedaan heeft? Dan ziet en hoort ze het zelf, misschien dat het dan over komt.
    Verder is dat introductieschema ook wel een goed idee, al heeft dat bij ons niet gewerkt want 'dat had je vroeger ook allemaal niet.'

Ik hoop dat jullie eruit komen en niet zenuwachtig zijn hoor! Het is wel je dochter, zij kan nog niet praten en er is er maar één die dat voor haar kan doen. Nou ja, je partner ook natuurlijk, maar hier regelen we het altijd zo: zijn ouders - hij, mijn ouders - ik.
    Misschien is het wel een goed idee om het samen op te pakken deze keer, i.v.m. je zenuwen.

13. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    nou wat jij zegt wat betreft de ouders zo hebben wij dat ook afgesproken ,al heb ik een band met zijn moeder die is vele malen sterker dan die met mijn eigen moeder
    ik heb een niet zo een hele goede band met haar omdat ik mij jarenlang altijd onbegrepen heb gevoeld
    (nou is dat door onderzoek ook gebleken dat ik een hoge vorm van adhd heb en zij onderkend dit niet)
    en mijn man het woord laten doen, nou in eerste instantie liever niet want hij kan dan wel echt een botte boer zijn

afin...ik dwaal af....

ik heb denk ik? niet zo een heel raar schema

ik wil gewoon dat ze ong. rond dezelfde tijden haar hapjes krijgt (die ik ook verkies)
    hier mag uiteraard door geen honger of juist wel honger of door andere dingen best een half uurtje ofzo van afgeweken worden

net als met de tijden van slapen, ik zeg nooit, zo laat moet ze slapen, nee......wij kijken naar haar en zodra ze in haar ogen gaat vrijen en je ziet het goed aan haar , dan doen we haar in haar slaapzakje en leggen haar op bed,voor haar ook heel duidelijk dus wat er gebeurd
    soms hebben wij ook strubbels met haar maar we zetten wel door en anders nemen we haar even bij ons tot ze wegzakt en dan leggen we haar in bed

Oma zegt: ja ik ga haar niet laten janken en pakt haar dan weer uit bed maar neemt haar dan niet bij zich maar legt haar bijv weer in de box of zet haar voor de tv...maar goed ze blijft dus wederom wakker.....en mijn dochtertje zo klein als ze is, gaat gewoon ook stug door dan

ik heb al aangegeven: huilt ze en lukt het niet? bel mij en ik kom per direct eraan om je te helpen, ik ben nooit verder dan 15 min verwijderd van mijn moeder haar huis

maar ik word nooit gebeld
    en gisteren belde ik dus 2 x voor andere vragen en tot 2 x aan toe hoor ik haar huilen
    ik voel mij daar dus niet prettig bij

vaak als ik iets zeg van dat wil ik niet of dat is slecht , dan krijg ik altijd weerwoord: "ja maar vroeger"

klein voorbeeld even afwijkend van miin dochter
    ik heb verteld toen ze de kat chocola voerde dat dit dodelijk kan zijn
    ze halen hun schouders op, en geloven he niet zo en doen dus hun eigen ding
    en dit verontrust mij

ik kan absoluut zeggen dat mijn dochter niet meer komt, maar ik heb meerdere redenen om eigenlijk deze breuk niet te maken

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    en als zou ze nu zeggen dat ze zich aan jouw regels zal gaan houden, zou je daar dan vertrouwen in hebben??
    zou je erop vertrouwen dat dit dan ook gebeurd??
    ze kan ook gewoon het 8 maandenpotje, koekje, fruit geven zonder jou wat te zeggen. dus gewoon geen slapende hondjes wakker maken;)

15. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    zezou het idd achter mijn rug kunnen doen,maar als ik daar achter kom (en dat kom ik op den duur, merk het ook aan de ontlasting enz) dan weet ze ook hoe ik dan ben, want als ik ergens een hekel aan heb....dan ziet ze haar kleindochter niet meer en ik weet zeker dat ze dat niet op het spel zet op die manier, want mijn dochter is haar alles.........

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Nou ik zou niet zeggen dat ze haar kleindochter niet meer ziet, alleen niet zonder toezicht van jou of je man (alleen op visite dus).

Ik heb één tip voor je gesprek volgende week: Ben Duidelijk.
    Mijn man bijvoorbeeld heeft er een handje van om zijn boodschap met een grapje of verzachtend verhaal te brengen en wordt dan compleet niet serieus genomen.
    Ik zeg wat ik wil zeggen, zoals het is en zonder doekjes eromheen en daar schrikken de meesten wel even van. Vind ik zelf ook vervelend, maar de boodschap is wél overgekomen.

17. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    Klopt zo ben ik normaal ook maar met mijn moeder niet
    Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat ze geen kritiek verdraagt en dan mij het zwijgen op legt voor een hele lange tijd
    Eigenlijk net zo lang tot ik mijn spijt betuig......
    En daar ben ik dus bang voor....

18. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Heel vervelend dit.

Ik hoop dat ze volgende week wel goed alles op pakt.

Heb je haar al een keer een brief geschreven over hoe jij erover denkt en waarom jij denkt dat dit of dat beter/geschikter is?
    Je zou er dan ook nog bij kunnen zetten dat je haar wel haar eigen gang wil laten gaan, maar dat je het toch belangrijk vind om bepaalde dingen op een bepaalde manier te laten gebeuren. En dan uitleggen hoe je dochtertje is als er iets anders gaat dan anders. En wat voor effect het dan heeft.

19. tulip

tulip Niet meer actief

dat oma niet tegen kritiek kan vind ik haar probleem, dan leert ze dat maar! Ja sorry, ik vind dat je ontzettend mild bent en dat je best wel wat duidelijker op je strepen mag gaan staan. Ik lees een aantal voorbeelden, waarvan ik denk: bij 2 van zulke voorvallen was het bij mij al klaar geweest.
    Ik vind het altijd een beetje onzin, dat mensen zeggen: "tja, je kunt niet verwachten dat opa en oma doen wat jij wil, want ze zijn geen betaalde oppas." Nou, daar ben ik het niet mee eens, het gaat er toch niet om of ze betaalt worden, het is gewoon een kwestie van fatsoen en zeker bij baby's die nog zo klein zijn. Kijk, mijn dochter krijgt nu ook wel eens meerdere koekjes op een middag of een keer van die tucjes s ochtends om 10 uur, zou ik thuis nooit doen, maar ze houd er niks aan over en is ook al 3. Ik kan haar ook goed uitleggen dat ze bij oma altijd een beetje verwend wordt. Daar zijn oma's ook voor, maar niet op de manier hoe jij beschrijft.
    Nee, dit zou ik echt niet pikken.

20. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Heb alleen je eerste post gelezen en nog niet alle andere reacties. Dus bij deze een reactie op je verhaal:
    Hoe dan ook duidelijk zijn tegen oma!
    Jij bent in deze degene die de regels bepaalt. Oma heeft haar kans gehad met haar eigen kinderen en moet zich nu voegen naar haar rol als oma. Dat betekent ook dat ze zich moet realiseren dat haar dochter geen kind meer is die zij haar wil kan opleggen. Haar dochter is nu moeder en als zij als oma een (belangrijke) rol wil spelen in het leven van haar kleinkind zal ze zich als oma moeten gaan gedragen.
    Pech dat zij niet tegen kritiek kan. Lijkt mij geen reden om haar te "sparen" ten koste van je dochter en je eigen behoeftes en wensen. Jouw dochter, jijzelf en je man zijn toch niet ondergeschikt aan wat oma wil?

Natuurlijk kun j rekening houden met haar gevoelens en rekening houden met de manier waarop je haar aanspreekt, maar ik zou wel zorgen dat de boodschap aankomt. Dit is nu duidelijk niet het geval...

Succes!

Deel Deze Pagina