Oma weet raad! (huishoudtips)

Discussie in 'De lounge' gestart door Jel, 30 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Groene schutting, tuinbeubelen of bestrating?

Even met een kwast insmeren met azijn. Algen verdwijnen als sneeuw in. de zon.

(schijnt ook goed te helpen tegen onkruid maar dat hebt ik vandaag pas getest, resultaat volgt dus nog)

2. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Spiegel vies? Zet een kopje sterke thee...maak een doek nat met de thee en wrijf heel de spiegel ermee in. Met een schone doek nawrijven en de spiegel blinkt als nieuw!

3. marilouise

marilouise Niet meer actief

Teak tafel groen geworden, heet water scheut azijn en spons je hoeft niet te boenen is zo weg
    Ik gebruik heel veel azijn in huis, waterkoker koffiezet apparaat wasmachine ontkalken.

Vloerkleed wat veel haren van de.hond en katten bevat doen we eens per maand inspuiten met citronella en dan met de stoom reiniger erop is heel mooi schoon haren zijn eruit en ruikt heerlijk.

4. ldm

ldm Actief lid

1 sep 2009
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze rug werd altijd ingesmeerd met vicks (of eigenmerk) voor het slapen gaan. De volgende dag was het nog wel rood maar de hitte was eruit getrokken.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn favoriete wc-reiniger: halve liter azijn vermengd met halve liter afwasmiddel. Werkt echt super tegen kalk en vuil en is beter dan bleek. Afwasmiddel + azijn gebruik ik trouwens ook als ik mijn handen moet wassen bij vervelende geurtjes (denk aan bv. knoflook, vis, uien, ...) of als de afwas nogal riekt.

Azijn met een beetje water in een pannetje koken tot alles is verdampt voor als je geen afzuigkap hebt.

Geurbuiltjes voor in de kledingkast: Vermeng wasverzachter met wat water en laat daar een aantal (liefst nieuwe) sponsjes in drijven voor een paar uur. Wring het vocht eruit en laat opdrogen. Resultaat: gewoon je wasverzachtergeur, lekker voor in de kast!

Laminaat dweilen: aangezien het het beste is om dat zo min mogelijk nat te maken pak je een droge dweil e een spuitbus met water (en eventueel het betreffende schoonmaakmiddel dat je wil gebruiken). Spuit steeds een beetje water op de vloer en dweil dat op. Even niet meer dweilen als de dweil behoorlijk nat is, daarna kan je weer de spuitbus gebruiken etc.

Vaat met koffie- of theeaanslag kan je schoonmaken met een beetje bakpoeder als je liever geen chloorbleekmiddel gebruikt.

Koffiefilters (of gebruikte senseopads) kan je door de gootsteen spoelen, werkt goed als ontstopper. Soda trouwens ook.

6. wonder111

wonder111 Actief lid

17 feb 2012
    299
    0
    16
    NULL
    NULL
    niemand???

7. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    voor de motorrijders onder ons

vizier vol met muggen en geplette vliegen/wespen, even een billendoekje erop leggen en na een half uurtje veeg je je vizier helemaal schoon

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Fijne tips staan er tussen.

Wie heeft tips voor witte kringen in houten tafel en wie weet een goede vlekken verwijderaar voor kleding? Ik heb geregeld vlekken in de kleding van de kids, die ik er niet uit krijg. Hoofdzakelijk vlekken ban rode sauzen (pasta, chili) en vetvlekken.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Als ik iets lekker wil laten ruiken gebruik ik gewoon van die goedkoper parfums van de action haha. Anders mijn tip van die sponsjes (zie boven).

10. Islah

Islah Niet meer actief

Dat komt ws. omdat er azijn in mosterd zit, azijn trekt geurtjes weg. Oh ja, over geurtjes gesproken... Als je iets hebt gegeten met rauwe knoflook erin: een paar blaadjes rauwe peterselie kauwen en de stank is weg!

11. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    witte kringen; olijfolie eroverheen smeren! Op een keukenpapiertje en inwrijven :) (tip van mn ma, werkt hier prima!)

12. Islah

Islah Niet meer actief

Mayonaise schijnt ook te werken. Ws. iedere olie dus.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Groene zeep werkt trouwens super tegen vlekken! Ruimschoots op de vlek smeren, eventueel laten inweken voor een aantal uur. Ik gebruik die van Driehoek, uit een fles. Soms werkt het bij bv. witte kleding zelfs beter dan bleek.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Frituurvet kan je zuiveren door in de nog hete olie (pan kan ondertussen al uit) een eiwit te doen. Het eiwit zuigt al het vuil op.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Pannen die aangekoekt zijn: even laten vollopen met water en koken met wasmiddel, afwasmiddel of soda erin. Soda kan trouwens niet gebruikt worden voor aluminiumpannen.

16. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    veel nieuwe bruikbare tips weer bijgekomen :)

17. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Smerige oven?

Insmeren met groene zeep, bakje ammoniak in de oven zetten, en een nacht laten staan.
    NIET DE OVEN/MAGNETRON AANZETTEN!!!!

Dag erop veeg je t vuil er zo uit!

Kussens lekker opkloppen?
    Met een paar tennisballen in de droger.
    Dit werkt ook met donsjassen.

18. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    of met slaapzakken, werkt het ook prima mee :D

19. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ja en veel dezelfde;)

20. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    De turbo-stofzuiger-zuigmond van Miele aanschaffen.
    Werkt perfect.

Deel Deze Pagina