Oma's draadjesvlees

Discussie in 'De lounge' gestart door Merel260, 16 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minon

minon Niet meer actief

Ik maak altijd een luxe versie van oma's draadjesvlees:

Ingrediënten:
    900 gram mager runderstoofvlees/runderlappen/sucadelappen of wat dan ook.
    240 ml rode wijn
    4 takjes verse peterselie (potje kan ook)
    1 takje verse tijm (potje kan ook)
    1 laurierblad
    4 eetlepels boter
    2 uien, in ringen
    1 eetlepel bloem
    60 ml runderbouillon
    zout en gemalen zwarte peper naar smaak

Bereidingswijze

LET OP: Dit gerecht maak je een dag van tevoren klaar. Dit is namelijk het lekkerste als je het de tweede of derde dag eet.
    Snijd het rundvlees in stukjes van ongeveer 1,5 cm.
    Meng in een middelgrote kom het rundvlees, de wijn, peterselie, tijm en laurierblad. Laat dit minimaal 3 uur marineren.
    Haal het rundvlees eruit; zeef en bewaar de marinade. Verhit 4 eetlepels boter in een grote, zware pan (braadpan) op middelhoog vuur. Fruit hierin de ui tot deze zacht is. Doe het rundvlees erbij en braad dit aan alle kanten bruin aan. Haal het vlees en de uien uit de pan en zet apart. Doe de bloem in de pan, en kook dit tot het bruin wordt. Schenk dan langzaam de runderbouillon bij en dan de bewaarde marinade. Doe het vlees en uien weer terug in de pan. Doe de deksel op de pan en laat 3 uur sudderen.

Volgende dag:
    Verkruimel een flink stuk kruidkoek in de pan en doe er een klein potje tomatenpuree bij. Verwarm dit onder continue roeren op de hoogste stand. De koek smelt dan en alles wordt weer een gladde massa. Laat dit nogmaals stoven tot het vlees zacht is Eventueel water toevoegen als het te dik wordt. Serveren met aardappelpuree en eventueel gebakken spekjes.

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Is dat hachee? Dat maak ik zo:

Voor 2 personen:
    300 gram vlees, 1 runderbouillonblokje, 2 uien, 2 eetlepels bloem, azijn, 2 laurierblaadjes, 3 kruidnagelen, 1 theelepel suiker, zout en peper

1 kg vlees, 3 runderbouillonblokjes, 6 uien, 6 eetlepels bloem, azijn, 6 laurierblaadjes, 9 kruidnagelen, 3 theelepels suiker, zout en peper.

In boter het vlees snel dichtschroeien, dan blijven de vleessappen in het vlees. Het vuur zachter draaien en peper, zout en uien toevoegen. Even meebakken tot ze zacht zijn en vervolgens de bloem toevoegen, alles goed omscheppen. Het bouillonblokje en water toevoegen tot het vlees net onder staat. Een scheut azijn, suiker, laurier en kruidnagel toevoegen. 2 1/2 - 3 uur stoven met het deksel op de pan. Lekker met aardappelpuree en rode kool met appeltjes.

3. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Mijn wok heeft wel een deksel dus als dat de enige reden is waarom het niet zou kunnen dan ga ik toch voor de wok denk ik :D

4. minon

minon Niet meer actief

Ehm geen idee. De recepten die ik hier voorbij zie komen lijken allemaal op elkaar. Is allemaal stoofvlees en de meeste gebruiken ook dezelfde kruiden en bereidingswijze. Als het beestje maar een naam heeft maar het is wel echt draadjesvlees. Het valt zo uit elkaar als je klaar bent. Hachee geen idee dat is met heeeeel veeel uien toch?

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik snijd het vlees altijd voor het bakken maar het moet dus vanzelf uit elkaar vallen?

6. minon

minon Niet meer actief

Ik snijd het ook van te voren maar als je klaar bent met stoven is het zo zacht dat je haast een rietje kan gebruiken. Als je dan aan je vork prikt valt het uit elkaar

7. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Hmm, ik heb het nu opstaan, maar het ruikt wel heel sterk naar azijn.... Heb er gewoon op de gok een scheut bij gedaan. Hopelijk smaakt het straks niet al te zuur haha

8. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.689
    1.451
    113
    Yep dat was voor mij de enige reden en de azijn verdampt nog wel ik ben ook wel eens uitgeschoten dat ik daxht oops, ruikt wel sterk maar uiteindelijk smaakte het prima,

9. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    een ui aanbraden ,het vlees erbij en ook bruinbraden ,peper en zout erop,een witte boterham met mosterd erop leggen(zonder korstjes)en dan een flesje bruin bier erover gieten en wat water. enkele uren laten sudderen en er af en toe water bijdoen indien het niet meer onder staat.de saus kan je binden met bruine sausbinder of maizena.

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Staat hier nu ook te pruttelen, jullie schuld :D :)

11. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Ik bak het in die boter voor vlees (ben ff de naam kwijt. Peper zout erop van te voren en uienringen erbij, water (let op wel warm anders schrikt het vlees en wordt taai) 2 laurierblaadjes, stuk of 8 kruidnagelen, en op het laatst, na een uur of 3 op te hebben gestaan doe ik er azijn en appelmoes bij in. Heerlijk hoef je niks meer aan te doen dan

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik doe het inderdaad zoals de meeste hier noemen, alleen als ik goulash maak voeg ik tomatenpuree toe of verse tomaten als ik veel oogst over heb en paprika. Bij hachee veel uien. En bij stoofpotje eigenlijk van alles wat.

Alleen de ontbijtkoek ken ik niet, wat doet dat?

13. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik heb de kookplaat net afgezet, mijn vlees heeft 3,5 uur staan sudderen en is heerlijk zacht!

Maar.... wat nu?? Nu heb ik dus een half liter bouillon met ui waar het vlees in heeft gesudderd, wat doe ik daar nu mee? Ik kan het binden met wat bloem, maar dan wordt het een soort van soep? Het is te veel om als jus te dienen. En haal ik dan eerst het vlees eruit, bouillon zeven, en dan binden? Of gewoon een bloempapje maken en dat er bij gieten terwijl het vlees er nog in ligt??

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.277
    4.509
    113
    wij gebruiken het gewoon als jus (en ja dan heb je veel, ik bewaar de rest en gebruik het de volgende dag gewoon weer als jus)

Vind het trouwens het makkelijkste vlees dat er is.
    Vlees kruiden, in de pan mikken, aanbakken, water erbij en ik hoef er een paar uur niet meer naar om te kijken :D

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.689
    1.451
    113
    Ik kook er op het eind de aardappels en groente in mee en dan is ik dat er met een spaan uit, heerlijk zelfs zoonlief vreet gewoon in de aardappels. Heb er ook wel eens echt een papje van gemaakt maar vond dat zelf wat zonde van het vlees haha

16. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Tja we eten er aardappelpuree uit een pakje bij, en rode kool uit pot, hahaha, dus meekoken gaat hier niet op :)

17. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik lees nu op internet iets over jus maken van bouillon, met behulp van een bruine roux (boter en bloem), denk dat ik dat gewoon probeer!

18. Merel260

Merel260 Actief lid

15 okt 2011
    195
    2
    18
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb het gister gemaakt en het was zo lekker! Thanks voor het heerlijke recept.

19. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.842
    3.630
    113
    Wat frustrerend zeg, ik ben te misselijk om iets te eten, maar heb desondanks ongelofelijk veel trek hierin nu!

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113

Deel Deze Pagina