Ik herken dit helemaal hoor! Als mij dit was overkomen bij mijn schoonouders (waar Ilias toevallig een nachtje is geweest van het weekend), dan had ik tegen mijn schoonmoeder gezegd: Doe de volgende keer maar ééntje. Dat is genoeg. Maar van haar weet ik dat ze mijn wensen respecteert. Dat van het diksap zou ik niet zo erg vinden, ondanks dat ikzelf ook liever water geef. Mijn eigen moeder vertrouw ik echter voor geen meter. Die zie ik er voor aan om 1) willens en wetens dingen te geven waar ik het niet mee eens ben, 2) hierover zwijgen als het graf, of zelfs zou ontkennen als ik er naar zou vragen en 3) het de keer erop gewoon wéér doen! Meid, het enige wat je kunt doen is aangeven wat je graag wel en niet hebt en accepteren dat je (schoon)ouders er af en toe overheen gaan. Een keertje is niet zo erg, maar het moet inderdaad niet te gek worden. Als je nu al je grenzen aangeeft, verklein je de kans dat het uit de hand loopt. Eens een keertje een koekje extra is een mooie compromis die ze zeker wel zullen waarderen. Nog een tip: Geef maar eens aan hoeveel procent van de kids van tegenwoordig al een overgewicht heeft! Misschien helpt dat het nut ervan in te zien.
Op de leeftijd van jouw kindje kreeg Ilias een flesje of tuitbeker water te drinken, of slappe thee met of zonder scheutje melk en heel af en toe roosvicee... Volgens mij pas na 1 jaar... Heb ook op het KDV aangegeven dat hij nog geen diksap mocht (tot 1 jaar). Nergens voor nodig, die suikers Zit al genoeg in het eten enzo. Hij kreeg een minirijstekoekje (bambix?) of soepstengel of nijntjekoekje of bambix koekje (zie verpakking voor leeftijd).
T krijgt fruit met water of volle melk, soms ook nog een soepstengel en sinds een week krijgt hij koekjes die gezoet zijn met wat honing en tarwesiroop. Ze zijn zo verantwoord dat M ze niet lekker vindt . Vandaag heeft hij voor het eerst een paar rozijntjes gehad, ging goed Als oma T een liga zou geven dan zou ik haar vragen dat niet meer te doen. Ik vind dat geen verantwoord tussendoortje vanwege de suiker. Bij M is het wel anders, maar oma moet ook niet overdrijven. Van de ene krijgt ze altijd een chocolaatje als ze wordt opgehaald bij de speelzaal en dan later vast nog wat. Van mn moeder krijgt ze een paar 'snoepjes' = gedroogd fruit, wel gesuikerd (maar goed, wel de echte vrucht dus). Ik weet dat ze beiden meer geven dan ik zou willen, maar dat is de omabonus
Vind het hartstikke goed dat je erg "zuinig" wilt zijn met suiker! Bij vast oppassen gelden gewoon jouw regels vind ik. Heel af en toe iets extra of anders dan anders kan misschien wel, maar dan kan jij oma misschien wat voorbeelden geven? Uitleggen en op je strepen staan kan wel lastig zijn, heb ik ook al ervaren. Succes ermee
Hier past oma 2 dagen in de week op en ze overlegt gewoon met mij over wat Simone wel of niet mag, dat is ze met de andere oppaskindjes ook zo gewend. Haar tante past ook een dag in de week op en die geeft haar af en toe dingen die ze nog niet gehad heeft, laatst kreeg ze een likje smeerworst op haar boterhammetje zei ze, nou dat zie ik nog wel door de vingers Ik kom ook zelf vaak met suggesties en schema's met wat we haar wel en niet willen geven dus ze weten wel dat ik er serieus mee bezig ben en dat ze niet zomaar willekeurige dingen kunnen gaan geven. Zo gaven ze laatst aan dat Simone de fles niet leuk meer vindt, dus heb ik biobim gekocht, kunnen ze een papje maken en met een lepel geven, dat vindt ze namelijk wel erg leuk om te eten. Ik ga morgen een paar theezakjes groene rooibosthee meegeven, kunnen ze weer eens wat nieuws proberen als ze zin hebben Nu heb ik wel een kindje dat overal goed tegen kan hoor dus ik ben ook nooit zo moeilijk, als ze nou grote kans had op allergieen of zo was ik strenger geweest.
Allereerst; wat fijn dat oma zo gek is op jouw kindje, geniet daar van! Je kunt 2 dingen doen; het loslaten - jij bent toch ook goed groot geworden? - ach er zit suiker in, maar jij eet toch ook niet suikervrij? - een beetje slagroom proeven is geen bak met slagroom, je kindje vind het vast heerlijk, hi hi Maar pas op; - Als oma over jouw grens heen gaat dan moet je het bespreken - Je kunt zelf verantwoorde tussendoortjes meegeven - Heeft oma al een dagschema? Mijn tip; relativeer het een beetje. Je kindje heeft het zo goed. Er zijn een heleboel kinderen die nu al veel grotere problemen hebben dan veel liga eten en een beetje slagroom .
ik vraag me af; jullie zijn toch ook groot geworden. Je ouders hebben je toch goed opgevoed, en je partner is toch ook groot gebracht door zijn ouders... Af en toe een uitzondering bij oma gaan ze niet dood aan... Ik kan me moeilijk voorstellen dat jullie je daar zo druk om maken. Hier krijgt kleintje ook wel eens een koekje meer dan ik zou geven, maar ach dit is toch niet dagelijks wel?
Ik ben het helemaal met Mona23 eens, en ik vind 'juw kind, jouw regels' wel erg hard gezegd. Ik ben heel blij/dankbaar dat mijn moeder en schoonmoeder willen oppassen, want dat scheelt ons heel veel geld aan kinderdagopvang. De kinderen van mijn moeder en schoonmoeder zijn ook goed groot geworden, dus ik vertrouw er wel op dat ze echt wel weten wat ze doen. Bovendien; als je kind naar de creche/peuterspeelzaal/school gaat, moet hij/zij zich ook aanpassen aan de regels daar. Ze gaan echt niet voor elk kind andere regels instellen. En terecht! Ik vind; hun huis, hun regels. Kinderen snappen echt wel wat van mamma mag, wat van oma mag en wat van de juf mag.
Het wordt sterk afgeraden om jonge kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar zoetigheid/vette snacks te geven, omdat ze in deze jaren de basis leggen voor de rest van hun leven. Ik begrijp dus dat je je kind een verantwoord voedingspatroon wilt aanleren en mag je zeker aan je moeder aangeven wat je wel en niet wil. Ik vind ook dat ze zich daar aan moet houden. @mona23: Opa en oma passen elke week 1 dag op, dus dat is niet af en toe. Ze zijn de vaste oppas op een doordeweekse dag. Daarbij zijn er ontzettend veel mensen (vrouwen) die problemen hebben met hun gewicht, omdat ze groot zijn geworden met een onverantwoord voedingspatroon. We weten nu beter, overgewicht is een probleem onder kinderen en volwassenen. Ik herken het verhaal wel een beetje, m'n moeder probeerde te onderhandelen over wat wel en wat niet , maar sinds mijn moeder hier meer over gelezen heeft, houdt ze zich perfect aan de afspraken. Succes ermee! Liefs Huismus
Ik blijf erbij.. jouw kind, jouw regels. En natuurlijk mag daar af en toe best van afgeweken worden door een opa of oma, een extraatje zo nu en dan gaat een kind echt niet dood aan. Maar dan nog, als je zelfs dat niet wil als ouders, hebben opa en oma zich maar aan te passen hoor. Helemaal als het gaat om structurele oppas. Mijn dochter gaat af en toe naar opa en oma en krijgt echt wel wat extra's dan wat ze thuis zou krijgen maar als ze er elke week kwam, zou ik echt bespreken wat ik wel en niet zou willen. En natuurlijk zijn we allemaal groot geworden, maar wat heeft dat er nou mee te maken? Als je een kind elke dag 3 liga's geeft word je ook vanzelf (heel) groot. Mijn eigen oma maakte laatst ook een opmerking naar mij toe.. 'geef ze maar met mij mee, bij mij worden ze ook wel groot'. Ja, ik weet dan toevallig wel dat mijn oma losse handjes had, mijn moeder regelmatig een mep gaf met de stofzuigerslang, hoofd onder de kraan stopte en als een baby huilde er direct een liga ingestopt werd. En ze zijn heus groot geworden, maar wel met een hoop bagage. Maar dat is geloof ik erg offtopic, sorry..
Oja, dat in het huis van opa en oma hun regels gelden.. Het gaat toch om jouw kind? Ik snap dat niet. Als opa en oma af en toe een mep uitdelen mag dat dan ook in hun huis omdat daar hun regels gelden?
Jullie doen net alsof oma's ontzettend dankbaar moeten zijn dat ze mogen oppassen, en ik zie dat toch wel andersom. Ik ben heel erg dankbaar dat de oma's op willen passen. Dan kom ik echt niet aan met 'je hebt je maar aan te passen'. Ik vind echt dat je dat niet kunt maken richting je (schoon)moeder! En nogmaals; bij een creche hoef je ook niet aan te komen met je eigen regels en manierenl; dan heb je je ook aan te passen aan de regels van het kdv.
Ook niet mee eens. Ik betaal de creche toch? En natuurlijk gaan er dingen volgens hun beleid maar als ze mijn kind teveel snoep/koek geven zeg ik er echt wat van hoor.
Das de reden dat mijn moeder IN MIJN HUIS oppast. Mijn huis, mijn regels. Wel hebben we hier van te voren uitgebreid over gesproken. Bij ons thuis op de vaste oppasdag is zij opvoeder, op extra keren bij haar thuis is ze de gezellige oma. Zou ze zich hier niet aan houden, heel simpel dan nemen we een exrta dag KDV. Maar hier is het zo dat we oma net zoveel plezier doen met een dag oppassen als zij ons. En ik mag er toch echt van uit gaan dat ze op het KDV mijn kind niet volstoppen met snoep ed. Bovendien word er op ons KDV ook wel degelijk naar onze regels geleefd indien haalbaar. Bv wijze van straffen, manier van slapen, wat wel en niet mogen eten
Nee hoor, mijn dochters mogen geen suiker/zoetigheid (en dus ook geen Liga en dat soort dingen) en dat geef ik door aan het kdv en daar wordt netjes rekening mee gehouden. Er is geen medische reden dat ze geen suiker mogen ofzo, het is een wens van ons en ook het kdv heeft zich daaraan te houden. Overigens, om niemand 'dankbaar' te hoeven zijn en mijn gevoel van vrijheid te behouden, kies ik er bewust voor juist géén opa's en oma's standaard op te laten passen maar om de kindjes naar het kdv te brengen. Die hoef ik nergens 'dankbaar' voor te zijn en zij mij ook niet. Gewoon lekker duidelijk voor iedereen! Dus dat is ook maar hoe je het bekijkt. @TS, ik vind dus ook dat degenen die voor jouw kind zorgen zich hebben te houden aan jouw regels, of ze die nu begrijpen of niet. En jij bent nu ook een ouder en jij mag de opa's en oma's hier zéker op aanspreken! Ik vind het altijd heel flauw als volwassen mensen geen dingen van hun ook volwassen kinderen met kinderen aan kunnen nemen of jouw wensen negeren omdat ze jouw ouders zijn. Dat vind ik gewoon niet respectvol...
Onze dochter krijgt om 3 uur meestal een nijntje koekje, rozijntjes of ( en daar is ze helemaal dol op ) rijstewafeltjes. Meestal met een beetje thee of roosvicee.... Verder proeft ze ook wel eens van slagroom, een ijsje of een taartje. Over 1,5 week wordt ze een jaar en mag ze een stukje taart ( waarschijnlijk beland er meer naast dan in haar mond maar ach). Zo af en toe moet het kunnen vind ik, maar er zijn ook moeders die er anders over denken dan ik. Ik denk dat het belangrijk is dat je doet waar je je goed bij voelt, zo af en toe wat extra's maakt niet uit en als het voor jouw gevoel echt te ver gaat of je voelt je er niet prettig bij dan moet je gewoon duidelijk je grenzen aangeven bij opa en oma... Succes !
Ik ben ook groot geworden. Mijn ouders rookten als ketters. Ook in de auto met de raampjes op een heel klein kiertje voor een rit van anderhalf uur. Ik zat ook niet in een kinderstoeltje. Wil niet zeggen dat ik dat ook maar doe bij mijn kind...
Inderdaad. Ik geef ook aan: Doe maar geen diksap, maar gewoon water. En doe de eerst boterham met iets hartigs (kaas of worst) en pas de tweede met zoet. Op ons KDV wordt daar rekening mee gehouden.
Klopt dat het geen gunst van mij aan oma is dat zij mag oppassen en ik ben dolblij dat ik een schoonmoeder heb op wie ik regelmatig een beroep mag doen. Je laatste opmerking snijdt echter geen hout. Heb je zelf eigenlijk ervaring met een kdv? Ik ken er 2 (dat is natuurlijk een heeeeel kleine steekproef, maar vooruit, ik neem maar even aan dat het toch representatief is) en het is de normaalste zaak van de wereld dat ouders aangeven wat zij wel en niet te eten en te drinken willen geven aan hun kind. Hoe kleiner de baby, hoe groter de uitzonderingen; tot ze 1 zijn wordt het ritme van het kind gevolgd en niet het schema van het kdv. En zij hebben zich super gehouden aan mijn voedingsvoorschriften (wat wanneer introduceren). Ik ben daarin écht geen uitzondering, alle baby's hier hebben hun eigen gebruiksaanwijzing.