Ik heb inderdaad zelf geen kinderen op het kdv, en ook nog niet schoolgaand (ik heb 1 zoontje van net 1). Mijn opmerkingen over de regels op het kdv zijn voornamelijk gebaseerd op ervaringen die ik van vriendinnen met kdv-kinderen, en van vriendinnen van mij die op een kdv werken. Wat ik begrijp van mijn vriendinnen is dat in grote lijn alle kindjes hetzelfde behandeld worden. Dus iedereen tegelijk eten, iedereen tegelijk een tussendoortje enz. Als bijv. heel de groep buiten gaat spelen maar één ouder heeft aangegeven dat ze het te koud vind om buiten te spelen, dan blijft de groep echt niet binnen voor één kindje. Dat soort dingen. Klopt dit een beetje, of is dit helemaal niet juist? Ik dacht trouwens dat de discussie wat luchtiger begon, namelijk over oma die een beetje kan verwennen. Dat doet mijn schoonmoeder ook. Maar ik vind dus, voor mij persoonlijk, dat het niet de moeite waard is om om kleine dingetjes (een koekje extra vind ik een klein dingetje) het gesprek aan te gaan. Nu worden er veel zwaardere dingen bij gehaald, zoals oma's die slaan of oma's die kinderen zonder kinderzitje in de auto vervoeren. Dat vind ik wel weer iets anders. Daar zou ik zeker ook een punt van maken. Maar die grens van wat groot is, en wat kleine dingetjes zijn, ligt duidelijk voor iedereen anders : ) Best een lastige discussie hè? : )
Tegelijk: Ja. Hetzelfde: Nee. En als het niet uitkomt, dan zoeken ze altijd in overleg met de ouder naar een alternatief. Dan blijft één leidster binnen met dat kindje. Bij ons in ieder geval. Ik vind het ook een klein dingetje, maar ik vind het wél het moment om te zeggen dat je het niet zo fijn vindt, want één koekje worden er al snel twee en dan nog suiker over de yoghurt en voor je het weet krijgt ie een glaasje cola.... Dat IS ook iets anders. Maar dat was alleen een reactie op: Ik ben toch ook groot geworden? Het argument m.b.t. overgewicht was overigens beter
Goh, je zet me weer met beide benen op de grond! Boem! Dank! Probeer me ook te beseffen dat ze meer dan dol op hem zijn en hebben echt heel veel voor hem over. Als het weer gebeurt zal ik het es 'rustig' aankaarten dat ik alles super vind gaan, maar dat ene puntje.............haha, dank
ik zou me er niet zo druk om maken....... tis bij oma en toch niet elke dag thuis ? die van mij kreeg met 1 jaar ook wel es hapjes taart of een koekje, of wat lekkers...... gaan ze niet dood aan hoor ik snap nooit dat mensen dat zo moeilijk vinden?! is toch niks mis mee om af en toe wat lekkers te krijgen?
Bij ons is het heel simpel... tot 1 jaar: onze zorgregels uit en thuis na 1 jaar: thuis onze zorgregels (met een beetje variatie) en bij opa en oma mag wat meer (maar wel graag even overleggen) Mijn schoonouders passen elke week bij ons op... zij hanteren dus onze basisregels maar geven daar zelf een invulling aan. Ik vertrouw mijn schoonouders... 1) omdat zij een prima job hebben gedaan met het groot brengen van hun eigen kinderen 2) ze zijn zo ongelofelijk gek op hun kleinkinderen.. wie kan er nou beter voor ze zorgen! Hier dus nooit discussie!
gewoon accepteren dat opa's en oma's dat doen als het nou elke dag was en dan snoep en koek dan was het anders wat... ik heb nog leuke herinneringen aan mijn opa en oma hoor... kregen we ook altijd lekkere dingetjes....
Ook logisch dat je niet in een kinderstoeltje zat ze waren toen niet eens verplicht dat is pas rond 2000 gekomen dat het een verplichting werd autostoeltjes en vast zetten ze bestonden wel al. De autogordels. Op de achterbank werden pas verplicht in 1988. Toen was het verplicht om in elke auto achterbank gordels te hebben. Ik wil hier eigenlijk ook mee zeggen onze tijd die kun je niet meer vergelijken met de tijd dat we nu onze kinderen groot brengen. Maar ik zeg het eerlijk en ik heb het overniemand hier speciaal. En ook niet over de geen van waar ik de qoute pakt. Wat zijn er veel moeders die op elke slakzout leggen pfff. Leef en laten leven. Je kind super gezond opvoeden belooft niks voor de toekomst je kunt ze alleen het gezonde besef mee brengen. Stel ze zijn 15 gaan van hun eigenzak geld op een gegeven moment zelf snoep patat en andere dingen kopen omdat ze het thuis niet krijgen. Je kunt er stiekume kinderen van krijgen als je ze altijd maar verbied bom ook eens wat lekker te kunnen snoepen. Niks mis mee maar lees hier wel veel moeders die maken het wel al te bond. Super gezond betekend nog niet super goed. Super ongezond ook niet dat niet maar een gulle middenweg kan geen kwaad nergens bij. Ook met eten en drinken. Mijn kinderen krijgen. Patat chips cola chips ect ect wel met maten maar verbieden nee doe ik niet aan ze mogen best weten wat wij grote mensen ook lekker vinden. .
En zo zie je: iedereen heeft haar eigen grenzen van wat iets groots is, en wat een klein dingetje (goed verwoord gibbie). Voor mij geldt ook dat hoe kleiner het kind is, hoe meer dingen 'grote dingen' zijn. Ik zou behoorlijk gaan stijgeren als iemand mijn 9 mnd oude baby een chipje of een lik slagroom of een hap frikandel zou geven, als ze wat ouder zijn vind ik dat heel wat anders. Maar ook die grens (wat is té jong voor die dingen) ligt voor iedereen weer ergens anders. Kortom: bepaal waar je eigen grens ligt en probeer die uit te leggen aan iedereen aan wie je de zorg voor je kind toevertrouwt. Merk je dat jouw grenzen niet gerespecteerd worden, praat daar dan over. Uiteindelijk hoeft dat allemaal niet groter gemaakt te worden dan het is.
vooor 1 jaar oud, 1x koekje, en diksap of thee of water, maar hij mocht steeds drinken omdat hij n helm droeg en zweette, vaak verstopt was. als hij dat niet had zou hij inderdaad 1 koekje 1x keer diksap/water of thee krijgen.
Maar daar gaat het hier ook helemaal niet om. Het gaat erom dat TS het gevoel had dat haar opvattingen niet wordt gerespecteerd door mensen die regelmatig oppassen en of en hoe ze die mensen daarop aan kan spreken. Dan hoef jij dus niet te snappen waarom mensen moeilijk doen, je hoeft het enkel te respecteren
Dank, de mijne is amper 8 maand en dan vind ik slagroom en friet wat voor de grap toegestopt niet fraai. Verder ben ik dol op oma!
8 maand..? Nou dan zou ik dat ook absoluut niet willen hebben. Ik zou dat gewoon netjes aangeven of hetgeen meegeven wat ze mogen hebben die dag. Succes!
tja, hier krijgt daniel ok niet veel snoep/koek etc, maar bij opa en oma is het wel meer! maar die zien we ook niet iedere week 2 liga's vind ik overdreven, 1 is genoeg lijkt mij drinken: hier is het rond 10u en rond 3 u (dus als wij gaan drinken) roosvicee, tussendoor water als hij zn beker leeg heeft. maar misschien moet je wel wat relaxter worden over het laten proeven etc. Daniel zat hiet met 2 maanden al aan de slagroom van opa Vind er wel verschil in zitten, krijgen ze het echt zomaar tussendoor, of als (opa en) oma aan hun toetje zitten en dan hapje slagroom/pap? En hoe is het kindje zelf? daniel hoefde ik al heel vroeg niks anders meer te geven dan we zelf aten omdat meneer dan simpelweg niet at.
Om dit soort 'gedoe' te voorkomen, gaat mijn zoon gewoon lekker naar een KDV, waar een beleid wordt gehanteerd waar ik me voor 98% in kan vinden. Die laatste 2% is bespreekbaar, dus ik ben uiterst tevreden Ik wil graag dat opa's en oma's lekker mogen verwennen en geen opvoedersrol hoeven in te vullen. Als er iemand (een) vaste dag(en) zou oppassen, zou ik willen dat ze mijn regels zouden aanhouden en ik weet gewoon dat ze dat niet zouden willen/kunnen (wat ik heel goed begrijp, hoor! Grootouder zijn is zoooo anders dan ouder zijn). @ TS: compromis moet absoluut kunnen, maar het moet niet zo worden dat je bang moet zijn dat je grenzen overschreden worden. Goed blijven praten, dus Succes!
sorry hoor maar er staat toch echt '' wat vinden jullie?!?!? in het begin verhaal...... mag ik dan mijn mening geven?!?!?! zo niet, zet dat er dan niet neer!!!