Mijn mannetje is nu 17,5 maand en wil zelf eten en wij mogen dus niet helpen. Maar eten doet hij ook niet echt, hij slaat met het vorkje in zijn eten en verder niet. Wanneer ik wil helpen gaat hij huilen en draait zijn hoofd weg. Als we hem niet helpen eet hij helemaal niets, ik weet het niet zo goed meer Iemand tips? Groetjes lucky.
Proberen samen te doen.. Zoontje een hapje (mis) en mama een hapje (raak) En geef het goede voorbeeld, neem zelf ook hapjes. En hoe doet hij het zonder vorkje? (gewoon met de handjes?)
Gewoon lekker met de handjes laten eten. Mijn dochter slaat ook met een lepel in t eten omdat ze denkt dat ze zo wat kan eten. Wij laten haar de yoghurt zelf eten; door daarop te 'slaan' of in te roeren krijgt ze yoghurt op haar lepel en eet ze 'zelf'. Ze eet de yoghurt vervolgens ook met haar handjes, maar ach....daar zijn doekjes voor. Ik geef ook vaak 'stiekem' een hapje tussendoor...
Wij mogen mijn dochter al niet meer voeren sinds ze ongeveer een jaar was. Lepels en vorken zijn nog te moeilijk, dus eet ze met haar handjes. Betekent wel dat eten met de handen te eten moet zijn. Rijst, rode kool, couscous, papperig eten: inmiddels al maanden geleden dat we dat voor het laatst aten. Ochtendpap is altijd een heel gedoe. Met een lepel kan ze zelf nog niet, dus we krijgen de pap er alleen in met heel veel afleiding.
Hier begon dat ook rond een jaar. Wel in periodes, de ene keer mogen we wel een hapje helpen, de andere keer betekend helpen dat er eten op de muren zit We hebben geprobeerd met 2 lepels te werken, eentje voor hem, en een voor ons. Maar als hij het echt zelf wil doen, gaat zijn mond echt niet open. Hier lag de oplossing in het gewoon laten gaan.. Dus hij eet met zijn vingers/vork en lepel. Het geeft af en toe wel wat rotzooi, en hij eet wel eens iets minder. Maar doorsnee komt er genoeg binnen (gezien zijn gewichtlijntjes) En de rotzooi is minder dan van een boze actie omdat we probeerden te helpen We hebben wel wat handigheidjes, zoals wat cremefraiche door de rijst. Dan plakt het beter. En een diep bord, want dan kan hij tegen de zijkant scheppen. En we eten regelmatig aardappels, omdat die het makkelijkst eten met de vingers..
Eva heeft bijna alles altijd zelf gegeten. We zijn volgens rapley gaan bijvoeden, dus dat was makkelijk. Rijst gaat ook prima met de handen, vanaf een maand of 8/9. Maar inmiddels kan Eva ook wel goed met een lepel overweg. Zelf rijst scheppen, yoghurt/kwark eten. Maar we helpen soms wel, vooral met de yoghurt, omdat ze daarbij snel gaat klieren. En dat vindt ze dan ook goed. Maar ze eet alleen haar toetje en rijs met een lepel, de rest gaat met haar handjes. Oh ja, brood gaat meestal met een vork, soms met haar handjes.
Waarom stop je er dan niet mee? Gewoon een boterham met een beker melk is toch ook prima en een stuk makkelijker!
hier hadden wij sinds kort het zelfde probleem, ik mocht mijn dochter niet meer helpen met eten ze werd dan helemaal kwaad. een lepel of vork lukt dr nog niet dan zit ze alleen maar te spelen met dr eten. dus ik dacht indd ook dan maar met dr handen laten eten alleeen wil ze dat niet als dr handjes vies worden gaat ze gillen dat vind ze helemaal niks..! sinds deze week gaat het wel weer wat beter ik geef haar zelf een lepel waar ze mee kan 'proberen' (wat inhoud dat het eten overal beland behalve in dr mond haha) en met een andere lepel geef ik tussedoor een hapje. ook vind ze het nu leuk om met dr lepel mij een hapje te geven haha en als ik haar daarna zelf een hap geef vind ze het alweer minder erg.