ik gebruik omeprazol 20 mg tegen maagzuur. maar dit is nu niet meer voldoende ik heb de heledag weer last met mijn maag. wat kan ik nu doen is 40 mg veilig tijdens de zwangerschap? of moet ik er rennies oid bij pakken?
Ik zou het even overleggen met de ha (of de arts die je de omeprazol heeft gegeven). Zou in elk geval niet zomaar zelf de dosis omhoog doen.
nee dat zeker niet. de huisarts wil mij niet helpen omdat ik zwanger ben en hij daar niets vanaf weet (zijn eigen woorden) de gyn kan ik morgen pas weer bellen.
Hoi hoi, Ik had voor mijn zwangerschap nexium 40mg. Na overleg met internist en (later) gynecoloog is dit al vanaf aanwezige kinderwens omgezet naar omeprazol 40mg. Volgens allen het best onderzochte medicijn, ook al weet je nog geen 100% dat het zonder bijwerkingen voor de kindjes is.. Maar volgens mij dus wel veilig! Anders huisarts even contact laten opnemen met internist/gyn? Groet & succes! Emav
@emav: nexium is toch omeprazol? Mijn vriend gebruikt ook nexium, maar krijgt soms ook merkloos omeprazol of nu esomeprazol oid...
je moet me ook niet precies vragen wat het verschil is , maar nexium is inderdaad esomeprazol, wel vergelijkbaar met, maar blijkbaar toch net iets anders dan omeprazol. Naar esomeprazol is dan ook weer minder onderzoek naar gedaan, dus vandaar!
vraag gewoon eens aan je apotheek de mijne wist mij er veel over te vertellen ik krijg nu voor het zuur antagel en als mijn man zn medicijnen vergeten is op te halen pikt ie weleens van mij en hij kreeg omeprazol wat niet voldoende was en krijgt nu pantoprozol ( en hier staat in de bijsluiter dat tijdens zwangerschap wel mag maar met controle) mijn apotheker gaf als reden aan dat je lichaam soms zo gewend raakt aan een bepaald middel dat wisselen soms kan werken om weer even je lichaam een hint te geven van he je moet er wel wat mee doen
ik krijg van de gynn geen verhoging omdat dit de gebruikelijke dosis is. ik moet en van de week heen en dan zal ik het nog een keertje uit leggen. ik hoop wel dat ik een oplossing krijg want dit is ook niet goed
Ik gebruik omeprazol 40 mg wel in overleg met de gyn en die vondt het goed. Hopelijk krijg je een verhoging ervan want ik weet dat het echt niet fijn is als je er last van krijg. Succes!
Nee nexium is zeker geen omeprazol. Nexium mag helemala niet gebruikt worden bij een zwangerschap net zoals pantozol. Het enige wat nog kan is: omeprazol/ losec. het zijn wel broertjes/zusjes van elkaar. Maar hier in het ziekenhuis op verloskunde /apotheek zeggen ze echt dat je alleen omeprazol/losec mag.
Ja zeker weten!! Ik heb 40mg gebruikt bij mijn dochter en nu weer. Met minder kan ik echt niet. Dan ga ik binnen een dag overgeven en dat is nog slechter. Rennie en dergelijke kan je nemen maar deed bij mij niet voldoende. Voor de zwangerschap gebruikte in Nexium en dat mocht ik van de gyn niet meer gebruiken. Sindsdien gebruik ik dus omerprazol. Je gyn kan er een medicijn boek bij pakken en daar kan hij gemakkelijk in lezen dat 40mg nog heel goed kan tijdens de zwangerschap en er zijn dus echt meer meiden die het met minder echt niet kunnen! Succes ik hoop dat je kan ophogen.
Gebruik van omeprazol tijdens de zwangerschap is nooit goed onderzocht in studieverband. de gegevens die erover zijn komen van verzamelen van groepen patienten die achteraf gezien omeprazol gebruikt hebben, zonder dat er heel nauwkeurig in de gaten is gehouden of dat effect heeft gehad op de zwangerschap. In dierproeven lijkt het niet erg schadelijk. Ivm onvoldoende goede studies hierna, zijn artsen in het algemeen terughoudend met voorschrijven, zeker van hogerer dosis. Neemt niet weg dat sommige artsen het vaker voorschrijven dan anderen en in praktijk vaak weinig problemen zien. Maar omdat garanties niet te geven zijn, zijn ze dus voorzichtig. Afwegen van voor en nadelen dus.
Ik heb ook meerdere keren gehoord dat het juist wel voldoende getest is en dat ze het tegen woordig vaak voorschrijven. Mijn dochter kreeg het zelfs (10mg) toen ze 2mnd oud was. Kan met neit voorstellen dat ze het geven als ze niet zeker zijn dat het veilig is.
Omeprazol is beter onderzocht dan alle andere protonpompremmers. Daarom hebben de artsen dat je liever omeprazol gebruikt. De studie achteraf over zwangeren die omeprazol hadden gebruikt, dateert uit 1995. Deze vrouwen hebben overigens allemaal gezonde kinderen gekregen. Er is nog een studie uitgevoerd in 1998 die liet zien dat er geen afwijkingen waren gevonden bij de kinderen van de zwangeren die het hadden gebruikt. Meer studies zijn er geloof ik niet in handen, op mensen dan. Op dieren is er alleen een effect gevonden bij een enorme overdosis (verhoogd risico op een miskraam). Maar ik heb nooit iets kunnen vinden over officiƫle meldingen van gebruikers dat hun zwangerschap hierdoor niet goed is verlopen, of er iets met de baby was. Het is altijd afwegen wat het verstandigst is, maar aangezien je veel last hebt van je maag lijkt mij het wel duidelijk. Goed dat je er nog even op terugkomt op de gyn, 20 mg kan wel een standaard dosis zijn maar als die voor jou niet werkt, is het gewoon niet genoeg. Rennies zijn slechter (werd mij bij de apotheek verteld).
Sinds een paar weken gebruik ik ook Omeprazol 20 mg. Mijn huisarts was er niet echt een grote fan van, inderdaad omdat er nog niet 100% uitgesloten kan worden dat het niet schadelijk is. Maar het is wel de 'meest veilige' protonpompremmer volgens hem. Maar wat ik mij nu afvroeg; Hij zij dat ik er niet er 1 keer mee mag stoppen omdat je dan een overreactie van maagzuur aanmaken kan krijgen. Dus ik wilde eigenlijk in 3 weken afbouwen, 2weken lang 1 tabletje om de dag en dan 1 week 1 tabletje in de drie dagen. Gaan jullie ook afbouwen aan het eind van de zwangerschap of gebruiken jullie altijd omeprazol? En indien jullie afbouwen, vanaf welke week dan? Heel stom misschien, maar ik ben bang dat als dit kindje eventueel eerder komt, hij ook last zal hebben van extra maagzuur aanmaken, omdat hij dan niet samen met mij afbouwt. Of is dat heel dom gedacht? (waar je je al niet mee kan bezig houden he?)
Normaal gesproken maakt jouw kindje niet evenveel maagzuur aan als jij, daar zou ik me verder geen zorgen om maken. Ik dacht dat afbouwen bij omeprazol geen nut heeft, omdat het bij de helft van 20 mg de protompomp al niet goed meer kan remmen. Bij maagzuurremmers gaat dat anders, maar dat verandert dan ook de PH waarde. Wat is de reden dat je omeprazol gebruikt? Afhankelijk daarvan weet je een beetje wanneer je moet stoppen. Wat zei je huisarts dan daarover?
@desiree: Nee ik denk ook niet dat mijn kindje net zoveel maagzuur aanmaakt als ik, maar wel dat het misschien ook geremd wordt door de Omeprazol en hij dus misschien ook extra aanmaak van zuur heeft als hij geboren is en dus ineens geen Omeprazol meer 'krijgt' Ik krijg het tegen het maagzuur in mijn zwangerschap, wat vanaf 25 weken echt geen doen meer was met Rennies, Antagel, Maalox ed. En omdat ik alleen nog melk en droge broodkorstjes/ droge crackertjes binnenkreeg (anders moest ik overgeven van al het maagzuur) leek het de huisarts toch een verstandige afweging ivm het binnenkrijgen van voedingsstoffen in de laatste 15 weken van mijn zwangerschap om toch maar Omeprazol te gaan gebruiken. Op het moment dat ik bevallen ben is mijn maagzuur hoogstwaarschijnlijk bijna direct weer over. En de huisarts vertelde het over het afbouwen. Dat ik het beste voor de bevalling al afgebouwd moest hebben ivm met overgaan van het medicijn in de moedermelk (afbouwen in drie weken dus). In mijn beleving moet ik dus met 37 weken afgebouwd zijn en dus met 34 weken beginnen met afbouwen (en met afzien......) Maar hier dus niet meer mensen die dit verhaal kregen van de HA/Gyn?
Ik mag dan nog wel niet zwanger zijn. Maar mijn maagklep werkt niet naarbehoren. Heb de HA ook gevraagd over omeprazol die ik door de MDL-arts voorgeschreven kreeg. Ik mag het niet van de HA gebruiken. Er zijn niet genoeg aanwijzingen volgens haar dat het niet schadelijk is. Dus ik loop de hele dag rond met maagzuur. Dat is echt niet leuk. Maar wat ook een aanrader is (werkt bij wel) ga even naar het reformhuis en vraag daar even iets op natuurlijk basis en die je veilig mag gebruiken tijdens zwangerschap. Ik heb Optimax Frutin gekregen. Je mag daar 1 tot 3 tabletten na het eten gebruiken. Of wanneer je het voelt opkomen, neem je er 1 of 2. Ben er blij mee aangezien ik dus van mijn HA geen omeprazol krijg. Wat ik eigenlijk wel raar vind. Als ik hier lees krijgen een heleboel dames het gewoon voorgeschreven. Heb alleen de HA ernog niet op aangesproken. Is het verstandig om te doen. Is wel een heel verhaal geworden. Groetjes