Hai! Even een kleine introductie: mijn oudste zoon heb ik 8 maanden borstvoeding gegeven. Dit ging allemaal goed, wel even handigheid erin krijgen in het begin, maar dat liep op een gegeven moment allemaal als vanzelf. Onze jongste zoon is met 25+5 weken geboren, het gaat gelukkig goed met hem. Sinds hij geboren is 3 maanden geleden heb ik gekolfd en in het ziekenhuis zijn we begonnen met leren aan de borst drinken met een tepelhoedje. Hij krijgt nu 6 voedingen aan de borst en 2 met de fles (ivm de medicijnen die gemengd moeten worden met melk). Op zich gaat het goed met het drinken aan de borst, het drinken gaat soms zelfs al helemaal zonder tepelhoedje (maar nog lang niet altijd, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat uiteindelijk ook gaat lukken). Het punt is alleen dat ik het idee heb dat hij zijn mond niet ver genoeg open doet. Ik heb het idee dat hij wel een stukje tepelhof in zijn mond neemt, maar dat het nog meer zou moeten zijn. Ik snap dat dat iets is wat je als lactatiekundige moet zien om het te beoordelen, maar mijn vraag is: is een echt goede hap nog aan te leren? Ik ben nu bang dat hij het nu op een bepaalde manier geleerd heeft en hij het dus niet meer goed leert. Hij komt goed aan en heeft genoeg plasluiers. Wel vind ik hem ook niet duidelijk in het aangeven of hij genoeg heeft gedronken. Hij stopt vaak vanzelf, maar ook omdat hij in slaap gevallen is. Als ik hem dan wakker maak, is hij niet meer geinteresseerd in de borst, maar het kan dan wel zijn dat hij na 20 minuten ineens toch weer wel wil drinken. Is hij dan bij de eerste keer aanleggen te moe geworden omdat het meer moeite kost om te drinken door de te kleine hap ofzoiets? Nou ja, misschien kun je er iets over zeggen. Bedankt!
Het is mogelijk nog resultaat te boeken. Dan ga je consequent aan de slag met aanhappen en oefenen. Jouw kindje is zo vroeg geboren dat we dat eigenlijk niet doen dan, omdat het te veel energie vraagt. Vanaf een mature leeftijd van 40 weken (a terme) kun je wel gaan oefenen, met slag om de arm omdat sommige kindjes dat niet meer accepteren. Wat je doet: heel consequent aanleggen: grote hap, niet eerder aankoppelen zeg maar in een houding die maakt dat je goed ziet hoe je kindje hapt. (bijvoorbeeld rugbyhouding) Valt je kindje stil of oogjes dicht in begin van de voeding: dan praten, stimuleren, aai over de bol. Jouw stimuleren moet aanzetten tot doordrinken, niet tot enkel twee slokken nemen! Zo niet: afhalen, overeind (wakker worden) en opnieuw aanhappen. Vaak na een dag of 4 zie je verbetering optreden en leren kindjes zichzelf om langer door te drinken en een effectievere manier van voeden. Heb je last van de kleine hap? Als in klachten? Of gaat het goed en groeit het goed? Wat is noodzaak om te sleutelen. Vraag je dat goed af! Succes!