Hoi meiden, voel me met een klein kind wat zich aanstelt, maar zit er nu wel mee Mijn bloeddruk begon met 120/75. Nu was ik net voor controle en was mn bloeddruk 140/93. Te hoog dus! Nu zit er één assistente die bij het binnenkomen direct de bloeddruk meet. Dus voordat ik al zit meet ze al. Steeds heb ik m dan hoog. Ik voel me hierdoor heel onzeker bij haar. Heb dit eerlijk aangegeven laatst maar steeds als ik bij haar ben heb ik die hoge bloeddruk. Had vorige week een andere en toen was mn bloeddruk wel goed, 130/83. Ik merk gewoon dat als ik daar zit ik al heel gespannen ben en dat komt de bloeddruk natuurlijk niet ten goede. Nu moet ik maandag voor extra controle komen, moet dan weer bij deze assistente. Ben er nu al zenuwachtig voor. Voel me net een klein kind, en baal hier ook gruwelijk van, maar t is zo. Nu zou ik jullie om raad en tips willen vragen, zodat ik daar maandag ontspannen zit en heenga en mn bloeddruk goed is. Ik voel me zo supergoed en merk gewoon dat het daar aan ligt. Ik hoorde ook van Rescue Spray, mag je dat in de zwangerschap gebruiken? Bedankt alvast meiden!
Ik zou er gewoon voor zorgen dat ik er behoorlijk vroeg ben zodat je nog even lekker kunt zitten voordat je aan de beurt bent (in de hoop dat ze nog even met iemand anders bezig is)
Vervelend, zeg Ik snap je best hoor! Kun je niet zorgen dat je bijvoorbeeld een kwartier te vroeg komt, zodat je een beetje kan "aklimatiseren" als je in de wachtkamer zit? Soms zie je dat je bloeddruk normaliseert als je even rustig kan zitten. Of word je dan alsnog direct meegenomen voor controle ondanks dst je vroeger komt? Verder geen tips eigenlijk, sorry! Veel succes alvast voor de volgende controle
Ik zou echt naar de andere assistente gaan! Heb je enig idee wanneer ze werkt? Ik denk dat je je toch druk gaat maken als je weet dat deze ass. er zit. Mocht je toch gaan, let dan even op je ademhaling vlak voor het meten, dus: adem even diep in, schouders laag, ogen desnoods dicht en laat je adem weer zachtjes los.. Her helpt wrs wel iets. Maar ik blijf bij mijn eerste tip, vraag naar een afspraak bij de andere ass.
Heb er laatst ook een keer een poos voor de tijd gezeten, maar lijk dan alleen maar zenuwachtiger te zijn, omdat ik bang ben dat m'n bloeddruk niet goed zal zijn. Al met al dus een vicieuze cirkel waar ik behoorlijk van baal
Meten ze je bloeddruk maar 1x? Bij mijn mk was de bloeddruk ook te hoog. Maar na 5 min rustig zitten werd de bloeddruk nog een keer gemeten en toen was de bloeddruk wel goed. Het is trouwens een bekend iets dat bij de dokter of de vk de bloeddruk hoger kan zijn dan normaal. Dit noemen ze het witte jassen syndroom. Ik zou het er wel over hebben met de vk misschien kan ze iets anders voor je regelen. Dat je bloeddruk pas op het einde van de afspraak gemeten wordt ofzo.
Ja dat is helaas herkenbaar... Ik had in mijn eerste zwangerschap ook steeds wat verhoogde bloeddruk, maar er zaten soms gewoon hele rara uitschieters bij. Ik zag ook steeds tegen dat bloeddrukmoment op, bang dat het weer niet goed zou zijn en dan kom je inderdaad in een versterkende spiraal. Is heel lastig om daar iets aan te doen. Maar ik zie dat je al bijna 37 weken bent, dus mocht je bloeddruk echt te hoog zijn, dan kan de baby prima komen. Misschien kan je dat wat geruststellen?
Meissie, dat is toch geen aanstellen? Heel begrijpelijk hoor! Mijn bloeddruk werd (voor de zwangerschap) ook een keer gemeten op een moment dat ik waanzinnig zenuwachtig en gestresst was. De uitslag daarvan was ook erg slecht. Toen werd er al geroepen dat ik het door de huisarts moest laten controleren, medicijnen moest gaan gebruiken en dergelijke.. Bij de huisarts laten meten, daar was hij ook te hoog, maar de huisarts geloofde de uitslag niet zo. Hij heeft me toen alleen in een kamertje gezet en het de assistente nogmaals laten meten. Toen was m'n bloeddruk helemaal prima. Ik zou ook kijken of ze je bloeddruk misschien meerdere malen willen meten, of vragen of iemand anders het kan doen.. Dat is niet kinderachtig, dat is gewoon een beetje op jezelf letten en het wat makkelijker maken voor jezelf Sterkte!
Heel begrijpelijk! Misschien kun je samen met die assistente een oplossing bedenken, dan wordt het een gedeeld probleem en voor jou misschien makkelijker!
Anders bij binnenkomst gelijk naar de WC gaan (voor een "zwangerschapsplasje"). Daar even op adem komen en wat ontspanningsoefeningen doen. En anders gewoon eerlijk aangeven dat je liever de controles door een andere assistente wilt laten doen. Jouw verhaal komt me namelijk bekend voor. Bij mijn zusje was exact hetzelfde het geval. Die had ook telkens een lastige assistente bij wie haar bloeddruk constant te hoog was. Ze heeft toen aangegeven liever de bloeddruk door een andere assistente te willen laten opmeten. Omdat dit haar meer rust zou geven. Ze heeft het voor elkaar gekregen en een andere assistente gekregen bij wie ze zich wel op haar gemak voelde. En dat was ook goed te zien aan haar bloeddruk!
Mijn nicht had dat ook telkens, maar even op adem komen werkte ook niet. Zij heeft toen bij de thuiszorg een bloeddrukmeter gehuurd en is thuis zelf gaan meten; veel lager dan bij de controles telkens. En ging ze met die meter bij de vk meten? Dan was het dus weer hoog... Lag dus echt aan waar ze was!
Bij mij hetzelfde verhaal. De assistentes gaan meten en mijn bloeddruk gaat door het dak. Ze wilden me al aan de medicatie slingeren! Toen kwam er 1 VK die me een half uur met een tijdschrijft in een kamertje heeft gelegd met de bloeddrukmeter om. Bloeddruk was toen 110/60 i.p.v. 160/100! Gewoon aangeven dat je je niet prettig voelt! zelf een bloeddrukmeter aanschaffen? Weet je trouwens hoe de VK dit noemt? Het witte jassen syndroom
Heel begrijpelijk! Ik zou gewoon aangeven dat je gespannen bent en dat je jebloeddruk liever laat opmeten nadat je de vk gezien hebt.
Zorg dat je op tijd bent, doe rustig een plasje, drink een slok water en kom tot rust. Als je bloeddruk wat hoger is en verontrustend zullen ze hem vast nogeens meten. Ik liep mn controles in t ziekenhuis en aan t einde steeg de bloeddruk ook, bij mij bleek het pre eclampsie. Maar hiervoor kunnen ze ook je urine testen en/of bloedprikken. Dan is gauwngenoeg uitgesloten of het van de spanning komt of door je zwangerschap. Je voelt je verder goed? Geen hoofdpijn, sterretjes zien, bandgevoel om je buik? Komt vast goed!
Heel erg bedankt voor jullie (lieve) reacties! Mijn 'dom-voelen' is al wat gezakt , ik zie dat er herkenning is. In elk geval ga ik het aangeven maandag, en heb voor de zekerheid ook abrikozen gehaald bij een reform-zaak, dat schijnt goed te zijn voor de bloeddruk. Kan nooit geen kwaad! Nu hopen dat het beter is maandag!
Ik vind eerlijk gezegd 140/93 ook niet zo schokkend hoor!! Misschien licht verhoogd. Ik werk op de spoedeisende hulp waar iedereen altijd gestresst is wanneer ik een bloeddruk meet. Dus 140/93 is niet zo schokkend. Ze zouden je gewoon even rustig moeten laten zitten en dan nog eens meten. Sterkte!
Dit! En inderdaad even overleggen met de assistente. En daarnaast ( tip van mijn vriend, schijnt te werken).... beetje water op je voorhoofd sprenkelen. Als je in principe geen probleem hebt met je bloeddruk, wil dit nog wel eens helpen.
Als je zwanger bent is dat wel te hoog. Alles boven de 90 is in principe dan niet goed. Bij een onderdruk van 95 beginnen ze vaak met medicijnen om te voorkomen dat het meer wordt. Bij mij begon het ook zo en ik eindigde met een onderdruk van 105 wat uiteindelijk in PE uitmondde. Alleen als het van de stress komt zoals hier het geval is, is er niks aan de hand. Daarom is het zo raar dat er maar 1x je bloeddruk gemeten wordt.
Ik zou eerlijk gezegd liever hebben dat mn bloeddruk per abuis iets te hoog wordt gemeten dan andersom. Mocht je bloeddruk echt veel te hoog zijn dan ga je toch naar het ZH en daar wordt deze dan meerdere malen om de zoveel tijd gemeten om een betrouwbaarder beeld te krijgen. Misschien kun je dit gedoe zien als gewoon nog eens extra zekerheid dat je bloeddruk echt goed zit? Ik had tijdens mn vorige zwangerschap het tegenovergestelde probleem. Om de één of andere reden ontspande ik me juist altijd veel meer dan normaal tijdens die meting. Daardoor hadden ze pas toen ik heftige symptomen kreeg door dat ik pre-eclampsie had, mn bloeddruk was namelijk meestal heel netjes. Toen deze in het ziekenhuis echter om de zoveel minuten automatisch werd gemeten met zo'n automatische opblaasband bleek ie dus veel te hoog.