Ter ondersteuning van het progesteron tekort heb ik een aantal rondes 25mg Clomid geslikt. Plotseling werd mijn cyclus langer en werd er besloten dat ik 50mg Clomid mocht gaan nemen. De vorige ronde had ik netjes 1 follikel dus niks aan de hand. Ik was vandaag voor een extra nacontrole van een hsg bij de gyn. Dit keer had ik een andere gyn dan mijn eigen fertiliteitsarts. Zij constateerde al 3 follikels! Ik zit nu op dag 10 of 11. De follikels waren 13 en 14mm groot. Bij 14 mm hebben ze de kans om door te groeien en daarna te springen. Vanaf 20-22mm zijn ze groot genoeg voor de eisprong. Het is dus nog maar de vraag of ze allemaal doorgroeien en/of zullen springen. De gyn heeft het voor de zekerheid nog nagevraagd bij de fertiliteitsarts maar het zou geen kwaad kunnen en we hebben groen licht om toch gewoon te klussen. Maandagochtend moet ik wel nog eens op controle hiervoor en dan kunnen ze meer zien. Maar dan zit ik net rond mijn eisprong en kan er ook al een of meerdere gesprongen zijn. Ik heb geen zin in een drieling maar ja als het er meer zijn dan zijn we er wel in 1x vanaf . Van de andere kant zijn we al zo lang bezig dat ik deze ronde ook niet wil overslaan. Ik krijg het er toch een beetje benauwd van. Mochten ze alle drie springen betekent dat ook dat ik drie keer zo misselijk zal zijn dan normaal. Ik ben de eerste week altijd heel erg misselijk van het progesteron. Met 3 follikels verdriedubbelt dit natuurlijk. Zijn er meiden die in het zelfde schuitje hebben gezeten en hier ervaring mee hebben?
Je hebt niet 3 keer zoveel progesteron als je 3 gesprongen eitjes hebt. Het is wel wat hoger, maar niet 3x zoveel. Dus extra misselijkheid zal meevallen Met 3 follikels neem je zeker een risico, maar de kans op een drieling is niet zo heel groot, maar een tweeling kan natuurlijk ook nog. Ik zou samen even goed nadenken over 'wat als...' Aan een drieling-zwangerschap zitten ook risico's verbonden, dat zou ik ook goed meenemen in je overweging. Succes ermee, hopelijk groeien en gewoon 1 of 2 door!
De kans is groot dat ze niet alle drie gaan meegroeien en tot een eisprong komen. Als ze wel alle drie springen dan is de kans op een zwangerschap niet drie keer zo groot dan normaal, het gaat maar om een paar procent. Dus de kans op een drieling is wel heel erg klein. Hier wel eens IUI gehad met drie follikels en helaas is het toen ook niet gelukt. En zoals Flora schrijft: Je progesteron wordt niet drie keer zo hoog en in geval van een zwangerschap is je HCG ook niet drie keer zo hoog. Dus ik zou het allemaal rustig afwachten. Succes!
Vorige maand had ik drie follikels. We mochten er eigenlijk niets mee doen, maar we zijn er gewoon voor gegaan omdat ik anders zeker spijt zou krijgen dat we deze kans lieten gaan. Alsnog geen zwangerschap, jammer genoeg.
Bij mijn 6e Iui ook 3 follikels.. Omdat Iui toch al 5x mislukt was toch doorgegaan.. Wat bleek zwanger! Eerste gedachte ohnee geen drieling.. Het was geen drieling, wel een tweeling! Succes met klussen
Ok bedankt voor jullie reacties! tempesfugit: dat had ik idd in jou handtekening gelezen dat je er niks mee mochten doen! Wij hebben het er ook over gehad en we gaan er gewoon voor. Een is wenselijk, twee ook, drie liever niet, maar als dat zo is dan heeft het zo moeten zijn. Ik denk dat de fertiliteitsarts mij ook geen groen licht heeft gegeven en dat ze ook denkt dat ze niet alle drie doorgroeien. Ik rond de cijfers van de maten hier ook af en in de computer staan de echte maten. Dus ze zal het wel weten. Je zou haast wel denken dat je kansen hierdoor 3x zoveel zijn hè! Van progesteron ben ik niet zeker. Ieder follikelzakje wat achterblijft in de eierstok gaat dit aanmaken. Maar ik zal het maandag wel eens navragen. Ik hoop dat jullie gelijk hebben hoor!
Ikzelf niet, maar schoonzus wel. Zij kregen geen groen licht bij 3 follikels, dus het zal echt aan de situatie liggen, en of de arts denkt dat jij/je lijf het aankan. De kansen worden gewoon berekend. De kans is er, dus daar moet je zeker rekening mee houden, maar ook als je iedere maand ovuleert, en op het goede moment klust, heb je nog maar 20% kans op zwangerschap. Ik zou er voor gaan in jullie situatie, mits mijn partner er ook achter staat. De kans op een drieling is klein, maar de kans op een zwangerschap daarentegen is weer groter. Succes!
Het klopt dat elke aparte eisprong progesteron aanmaakt. Het is in totaal echter niet drie keer zoveel. En dat geldt ook voor de kans op een zwangerschap. Je gevoel zegt dat je nu drie keer zoveel kans hebt. Ik weet de nummers niet precies, maar ik denk dat het met maximaal 5-10% wel ophoudt en dat dat zelfs al aan de hoge kant is. Het heeft er mee te maken dat wanneer er geen bevruchting optreedt bij de ene eicel, dat dit vaak dan ook niet bij de andere gebeurt. En als het wel gebeurt, heb je een kans dat dit ook bij de andere eicel zo is en dan schijnen ze elkaar op de een of andere manier te helpen om in te nestelen. Vandaar dat de kans op een zwangerschap niet twee of drie keer zo hoog wordt als je twee of drie follikels hebt. In ons ziekenhuis wordt nog IUI (inseminatie) gedaan met een eisprong van drie follikels. Dus als je ook zeker weet dat ze alle drie gaan springen. Hier één keer meegemaakt. Waren het er vier geworden, dan was alles afgebroken. Het beleid is echter niet in elk ziekenhuis hetzelfde.
Ik vind het nogal een risico wat je fertiliteitsarts neemt zeg! Groen licht geven bij drie follikels! Want ook al groeien ze niet alle drie door, als er ééntje groot genoeg groeit om te springen, bestaat de kans dat de anderen óók springen, ook als ze daar eigenlijk "te klein" voor zijn. Dat is wat mijn gyn me heeft verteld toen mijn ex en ik voor een derde gingen en dit niet lukte. Ik heb toen ook Clomid gekregen en had de eerste keer vijf follikels (ok, vijf is weer een ander verhaal dan drie, maar de feiten die ik kreeg lijken me hetzelfde). Er was er maar ééntje die de potentie had om te springen, maar ik mocht koste wat kost die maand níet proberen zwanger te worden. Ik vond het onzin omdat ik dacht 'het is er toch maar eentje die groot genoeg is om te springen', maar mijn gyn legde uit dat het springen van de grootste ook het springen van de kleinere in werking kon zetten en dat er in mijn geval dus een kans bestond op een vijfling (die zich dan óók nog weer kan delen, zodat het er misschien nóg wel meer konden zijn). Natuurlijk is de kans dat ze écht allemaal waren gesprongen en ook écht allemaal bevrucht zouden worden en de innestelingen allemaal goed zouden gaan erg klein, maar ik mocht écht niet door. Maar ik snap wel heel goed dat je deze maand ook eigenlijk niet voorbij zou willen laten gaan. Ik wilde alleen de informatie delen zoals ik hem ken, zodat je weet dat er wel degelijk risico's/kansen zijn.
Bij ons gaat iui ook gewoon door met 3 follikels. 3 is wel de max...bij meer dan 3 gaat het niet door. Volgens mijn gyn is de kans op een drieling verwaarloosbaar.
Dan zal dat het verschil zijn geweest. Bij mij waren het er toen echt vijf. Ik hoop dat het je snel lukt om zwanger te worden, TS! (En de rest die bezig is ook natuurlijk!)
Ja bedankt heeremeisje! Zoals ik al zei heb ik de cijfers van de maten afgerond. De arts heeft de exacte maten in de pc staan. T kan wel zijn dat als er maandag gekeken word er al ene gesprongen is. Ze groeien 2mm per dag dus ja.... Je merkt sowieso hier op t forum dat in ieder ziekenhuis een andere aanpak is hè!
komen net terug van de kliniek. had zelf 2 follikels op dinsdag van11,6 en 12.9 nu vandaag waren ze 16.3 en 13.1 dus ook de goede kant op! hebben ook groen licht gekregen! Woensdag hebben we weer echo om te kijken hoe het dan is. Ben echter nooit misselijk geworden van het progesteron gelukkig. Maar succes ermee in ieder geval!!
Dat is leuk als je die ronde toch zwanger bent Ik had vorige ronde een echo foto mee gekregen, die ronde ook zwanger maar helaas een vmk. Nu dus een fototje daarvan, mooie herinnering
haha ja oke als je zo bekijkt weinig Maar gyn gaf aan dan kun je vergelijken. En inderdaad als je zwanger raakt is het dan wel mooi.