------------------------ Bij ruim 43 procent van de Nederlandse mannen wordt op enig moment in hun leven een vorm van kanker vastgesteld. Bij de vrouw ligt die kans om kanker te krijgen circa zes procent lager, op 38,1 procent. Deze nieuwe cijfers, waarin de kansberekening voor mannen en vrouwen gedetailleerd per vorm van kanker is vastgesteld, verschijnen morgen in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Het onderzoek is uitgevoerd door wetenschappers van de universiteitsziekenhuizen van Nijmegen, Utrecht en Maastricht, KWF Kankerbestrijding en het Integraal Kankercentrum Amsterdam. Verzamelnaam In 2005 werd in Nederland ruim 81.000 keer de diagnose 'kanker' gesteld. Bij ongeveer 73.000 personen was dat voor het eerst. Bijna veertigduizend Nederlanders stierven aan de gevolgen van ziekten met de verzamelnaam 'kanker'. De kans op kanker voor je tachtigste levensjaar, ligt voor mensen die nu worden geboren wat lager: 35,9 procent bij jongens en 30,2 procent bij meisjes. Er bestond, aldus de onderzoekers, bij zowel behandelend artsen, klinisch genetici, maar ook patiënten(groepen) grote behoefte aan exactere cijfers over kankerrisico's dan de veelgehoorde versimpeling dat 'één op de drie mannen en één op de vier vrouwen in Nederland ooit kanker krijgt'. Er leven onder de bevolking hierover veel vragen, melden de onderzoekers. De nieuwe berekeningen wijzen uit dat voor vrouwen de kans op borstkanker met bijna 13 procent het grootst is. Vrouwen van vijftig jaar hebben een kans van bijna drie procent dat bij hen voor het zestigste levensjaar de diagnose borstkanker wordt gesteld. Bij mannen is de kans op prostaatkanker het grootst (bijna 10 procent). De kans voor een 50-jarige man om binnen tien jaar prostaatkanker te krijgen, is echter minder dan één procent. Tsjeetje zeg !
stja, dat is een heel grote kans, maar persoonlijk hecht ik niet zoveel waarde aan die info omdat ik gewoon zo gezond mogelijk leef en me pas met kanker bezig wil houden als het nodig is, dus als iemand uit mijn omgeving of ikzelf het krijgt. ik vind het een verschrikkelijke ziekte en gun het echt niemand!
Nee idd is ook het beste om er niet teveel bij stil te staan, maar dat het zulke hoge percentages waren wist ik niet!
Die cijfers zeggen mij echt helemaal niks. Je kunt je eigen helemaal gek laten maken door die cijfertjes, maar het heeft toch geen zin. Als je het moet krijgen dan krijg je het toch wel ben ik achter gekomen. Mijn moeder is 12 jaar geleden overleden aan kanker. Ze leefde erg gezond en was nooit ziek. Dan verwacht je zeker niet dat zoiets kan gebeuren. Wat ik er vooral van geleerd heb is om te leven bij de dag en te genieten van de tijd die je hebt, want voor je het weet kan het niet meer...
Helaas is het in mijn omgeving schering en inslag. Vorig jaar vader van een vriend overleden aan kanker, 52 jaar. Vrouw van een vriend van ons, 24! Nu een vriend van ons, 31, terminaal. Echt erg. Alle 3 zijn/waren ze terminaal. Gewoon niets meer aan te doen. Vind het echt een vre-se-lijke ziekte!
aan miin moeders kant overleiden ze allemaal aan kanker. mijn opa is 60 geworden en koos voor euthanasie zo slecht was hij er aan toe. zijn vrouw mijn oma is 58 geworden door keelkanker/longkanker en binnen 2 maanden na diagnose is ze gestikt door de kanker in haar keel. artsen konden niks doen was te ver gevorderd. het is al bekent dat kanker lichtelijk erfelijk is maar leefgewoonte bijdraagt. mijn moeder leeft crij ongezond en rookt ok nog en ben soms wel bang dat ze hier ook aan zal overleiden. je wilt er natuurlijk niet aan denken maar gun deze ziekt echt niemand schrik dus ook wel een beetje dat de kans zo hoog ligt en hopelijk ga ik gewoon dood aan een onverwachte hartinfarct zodat ik niet hoeft te leiden zanger uit tilburg, 23 jaar en wacht op zijn dood door deze ziekte
Hier in de fam. ook... heel veel familieleden zijn eraan overleden of hebben het gehad waaronder mn moeder! Doodeng allemaal
Ik heb een kwaadaardige tumor in m'n oog, waardoor ik nu met dat oog ook niks meer kan zien, door de bestralingen is het helemaal verbrand van binnen. Gelukkig zie je er verder niks van. Maar ik ben nu dus al twee jaar onder behandeling, om die tumor weg te krijgen. Er is wel goede hoop dat dat gaat lukken en anders krijg ik een kunstoog. En dan hopen dat het nog op tijd is allemaal, voordat er uitzaaiïngen zijn. Maar ik moet wel elke 2 maanden op controle, dus alles wordt gelukkig heel goed in de gaten gehouden. Dankje
Hier ook: Mijn moeder had borstkanker, gelukkig genezen. Mijn grootmoeder is aan kanker overleden. En nu een goede jeugdvriendin, 26 jaar, terminaal longkanker (en nooit gerookt!).
Hier ook.. mijn moeder heeft ook borstkanker gehad en is draagster van het BRCA-2 gen.. Mijn oma heeft eierstokkanker gehad.. en zusje van een goede vriendi nvan me (17 !) heeft op dit moment eierstokkanker..
Tja, zeker als je er in je nabije omgeving mee te maken hebt, lijk je het ineens overal te horen. Het komt gewoon ook veel voor helaas. Gelukkig staan de onderzoeken ook niet stil en ondanks dat de cijfers niet best zijn, zijn de overlevingskansen wel een stuk gegroeid bij diverse kankersoorten in de afgelopen 20 jaar. Helaas ook nog diverse kankersoorten waar het niet echt vordert. Maar wederom een signaal om te genieten van het nu, dingen niet te lang uit te stellen en gewoon te leven!
ven een weetje dat ik laatst hoorde: Als je 7 jaar achterelkaar op verzoek voed(BV) dan neemt je kans op alle kankersoorten met 90% af! Dus ik zou zeggen kinderen baren!
Nou volgens mij is dat een beetje hooggegrepen 90% En wie gaat er nou tot 7 jaar borstvoeding geven...