Afgelopen donderdag ben ik geweest voor een controle in het ziekenhuis. Op de echo was alles goed, vruchtwater was voldoende, kindje bewoog goed. Sinds donderdagmiddag voelde ik me niet echt helemaal goed in m'n vel zitten, vrijdagavond drie uur lang gigantisch harde buiken gehad en voelde het kindje erg weinig. Vannacht veel wakker geweest ivm vastzittende zenuw en ik voelde het kindje niet, ook niet als ik met m'n handen duwde ofzo. Vanmiddag gebeld, moesten direct komen. Uur ctg gehad, met kindje was alles prima. Wel harde buiken (of voorweeen). Daarna echo gehad, de vk bleef kijken en zoeken. Zei ze: je hebt heel weinig vruchtwater, moet er echt naar zoeken. Terwijl afgelopen do.dag nog alles gewoon normaal was.. Dus moet nu maandag/dinsdag weer terug om te kijken wat er met het vruchtwater gebeurd. Maar ik vraag me af: hoe kan dat zo ineens? M'n vliezen zijn niet gebroken dat ik weet (en volgens mij weet je dat toch wel! ben bij de andere twee ingeleid en ben dus nooit spontaan bevallen) en ze hebben dat ook niet gecontroleerd in t ziekenhuis. Hoe kan het binnen twee dagen zoveel minder zijn? Vind het wel een beetje raar en ik maak me ook best wel zorgen. Weet iemand dit?
Dat snap ik dat je bezorgd bent. ZOu ik ook hebben. Maar als het heel ernstig zou zijn geweest zouden ze dan niet direct voor inleiding gekozen hebben?
Ik had dit bij mijn eerste ook. Het bleek dat mijn vliezen wel waren gebroken, maar niet zoals je zou verwachten. Bovenin zat er namelijk een scheurtje en het kwam druppeltje voor druppeltje naar beneden en zag er dus uit als gewone afscheiding. Toen ik ook voor een controle ging omdat ik hem weinig voelde, hebben ze het gecheckt en bleek het idd vruchtwater te zijn wat veel minder was en ben ik met spoed ingeleid. (Omdat het natuurlijk al veel langer dan 24 uur kon zijn!)
Ik had het bij onze dochter ook bij 38 weken en 5 dagen.. Ze lag ook voor op groei en ze zeiden dat het kon doordat ze ineens meer vruchtwater tot zich nam dan dat er weer werd aangemaakt... Ik ben de dag erna ingeleid (al duurde dat nog wel 2 dagen voordat het effect had) Als er echt iets ergs zou zijn of dat het echt veel te weinig zou zijn dan hadden ze je denk ik niet naar huis laten gaan??
Ik had het bij de 2e ook. 2 dgn ervoor een echo alles in orde. 3 Dgn daarna bevallen, en ze het geen uur later moeten komen omdat ze geen vruchtwater meer had...
Ik had dit ook met 36 weken en ben met 37+2 bevallen. Zou een inleiding worden maar mijn lichaam pakte het zelf op. Mijn gyn vertelde dat er na 38 weken geen nieuw vruchtwater word aangemaakt maar dat er voldoende over blijft en steeds ververst wordt ofzo. Na de bevalling bleek mijn placenta trombose te hebben en deels verkalkt was. Geen reden voor kunnen vinden. Misschien is dit bij jou ook het geval maar dat kunnen ze pas zien na de wbevalling. Ik zou er niet te lang mee rond lopen en gewoon aandringen op extra controle wanneer je het niet vertrouwd. Heb mijn laten vertellen dat een droog bevalling erg pijnlijk is en dat gebeurt wanneer het op is.
Bedankt voor de reacties. Ik heb in principe volgende week dodag weer een controle bij de gyn maar ik moest nu maandag of dinsdag terugkomen. Afhankelijk van de bewegingen van het kindje. Maar ik dacht: hoe kan het nou dat het donderdag nog allemaal prima is en twee dagen later ineens zo weinig is? En daarnaast: ik voelde me ook niet goed in m'n vel, alsof je aanvoelt dat er iets is zeg maar. Heel gek. Dus als t morgen weer zo rustig is, gaan we gewoon weer naar het ziekenhuis hebben we besloten. Heb nu nog wel steeds gigantisch harde buiken dus misschien start uiteindelijk toch de bevalling wel. Ik hoop ergens van wel want voel me super onzeker en machteloos.
Als je ongerust bent, ga je gewoon NU nog terug. Beter een keer teveel of te vroeg, te weinig of te laat, toch?
Tsja ik voel het kind nu wel supergoed weer, dus dat geeft me op zich wel rust dat het goed gaat met het kindje. Maar ik maak me wel ongerust over het feit dat dat vruchtwater gewoon ineens zo weinig is. Ze had het over 2.5 terwijl dat vorige keer nog 14 was en die keer daarvoor 17.. ? En als je dan zit te googelen (ja ik weet dat je dat dus eigenlijk NOOIT moet doen) zie je bizarre verhalen waardoor je alleen maar banger wordt. Dus daar ben ik wel snel mee gestopt..
Pffff, lastig zeg...Ik weet dat ik dat ook wel had op het eind. Het schijnt ook dat je een bepaalde hoeveelheid in een bepaald gebied moet hebben maar hoeveel weet ik ook niet? Bij mij was het toen ook afgenomen maar omdat er nog een bepaalde hoeveelheid was,was het dan goed... Als je je ongerust maakt zou ik wel gewoon bellen, loop je in het zkh? Dan lig je vaak direct onder de echo en zien ze het meteen... gewoon bellen als je je ongerust maakt hoor... je staat immers op knappen toch.. Veel sterkte alvast met bevallen!!! Lieve groetjes Mijntje
Bedankt! ja ze hebben vanmiddag in t ziekenhuis een echo gemaakt en toen zagen ze dus dat het zo weinig was. Nou ja, als ik het opnieuw niet vertrouw mogen we gelijk naar het ziekenhuis komen dus dat is wel een fijn gevoel. Maar zoiets doe je ook niet 1, 2, 3 natuurlijk.. We wachten het af en hopelijk gaat alles gewoon goed.
tuurlijk doe je zoiets 1,2,3.. het gaat om je kindje! voel je niet bezwaard om te gaan, liever een keer te veel...
Bedankt hoor! Vanmiddag moeten we weer. Maar ik gaf zaterdag bv ook al aan dat ik erg onzeker hierover was, en dan krijg je een reactie van: nou, waarom dat dan?! Dus ik: uhm, het gaat toch om ons kindje? Een leventje?? En dan krijg je een humhum te horen en verder niets.. Dus ik hoop dat ze me wel serieus nemen. In ieder geval hebben we vanmiddag weer controle.
cocko, goed dat je vanmiddag weer op controle mag. ik vind het wel een rare reactie hoor van de gyn/ vk.
Nou ik vond dat dus ook een rare reactie. Je zou toch denken dat het kindje voor alles gaat..? En tenslotte ben ik nu 40 weken zwanger, kind kan toch geboren worden? En het is toch begrijpelijk dat je je zorgen maakt? Ik voel me af en toe echt een groentje met zulke dingen hoor.
heel veel succes straks bij de controle!! Laat je ons iets weten??? mischien gaan ze je wel inleiden.. Ik zou in ieder geval op alles voorbereid zijn en je reiskoffertje maar al in de auto leggen SPANNEND!!! Succes!
Ja of ze wilden precies weten wat de reden is van je bezorgdheid, zodat zij kunnen horen wat je klachten zijn zeg maar.. Zodat ze een goede diagnose kunnen stellen? Zelf ben ik ook een poeperd hoor, en ook zeker geen held in zulke dingen. Maar heb wel geleerd om al mijn zorgen eruit te gooien.. Ik heb ook een gyn die doet alsof ik nergens wat van af weet, omdat hij toevallig al zo lang gyn is zeg maar..en ik maar net een zwangere vrouw ben...althans dat gevoel geeft hij me.. Maar hij is wel heel aardig en zeer zeker daadkrachtig als hij het niet vertrouwd. Gewoon al je zorgen eruit gooien hoor. Schijt aan hebben. Gaat om je kindje. Als ik straks bevallen ben zal het stil zijn in het ziekenhuis en bij de verloskundigen
Haha Ukoldaatje, ja het zal ook stil zijn als ik bevallen ben, bezoek nu ongeveer 2-3 x in de week de gyn Ik gooi het er ook wel uit maar het lijkt alsof het tegen een muur aan komt ofzo. Je krijgt weinig tot geen reactie of een: humhum.. Tsja, wat moet ik daarmee? Daar word ik dus vreselijk onzeker van. En dat heb ik aangegeven en dan zeggen ze: nou hoeft niet hoor.. Pff ik hoop wel dat ik vanmiddag iemand anders heb en die het gewoon begrijpt. Wat ik overigens ook niet begrijp: ze kijken naar moeder en kind. Nou ben ik dus 40 wk zwanger, heb gigantisch veel pijn door BI en vastzittende zenuwen, voel minder/andere bewegingen van het kind, ze constateren weinig vruchtwater en dan laten ze je nog doorlopen? Ik zal wel gek zijn maar ik ben spaansbenauwd dat er iets niet goed gaat straks met het kindje. Als ik kijk op internet wat de gevolgen kunnen zijn van te weinig vruchtwater.. bibbers. Zo gelijk even afreageren hoor Sorry.......
Bedankt! Ja we nemen de tas maar mee.. maar wrs voor niets en als we hem de volgende keer niet meenemen, zul je zien dat je hem nodig hebt!