Hoi Dames, Ik wil even van me afschrijven. Ik heb sinds een paar weken last van buikklachten. Dit varieerd van opgeblazen gevoel, pijnlijke darmen, steken in mijn buik, winderigheid. Ik was vrijdag bij de HA vervanger en die deed de uitslag 'dit klinkt als een spastische darm'. Ze heeft even aan mijn buik gevoeld, geluisterd terwijl ik moest hoesten en hierna concludeerde ze dat ik vooral last heb van mijn dikke darm. Ik naar huis gerust gesteld dat het beestje blijkbaar een naam heeft. Het hele weekend last gehad van mijn buik na eetmomenten. Gisterochtend en vanochtend na het toiletbezoek zag ik bloed bij de ontlasting. Het bloed zat niet door mijn ontlasting heen maar voornamelijk aan het begin (sorry voor de details). Het bloed was rood en helder. Ik heb de HA weer gebeld deze gaf aan dat ik morgenochtend langs kan komen bij mijn eigen HA. Ik heb ziektevrees en de meest erge dingen spoken door mijn hoofd. Ik probeer er niet aan toe te geven maar dit is zo moeilijk! Ik probeer met deze topic te ventileren en ik ben me ook bewust dat het 10 onschuldige aandoeningen kunnen zijn maar door mijn ziektevrees denk ik gelijk aan het ergste (baal van mezelf)! Bedankt voor het lezen dames! Groeten Lamode
Ik snap dat je direct van het allerergste uitgaat, maar probeer dat nu niet te doen. Misschien om je iets gerust te stellen: Mijn moeder had ook ineens last van bloed bij ontlasting, zij dacht ook gelijk aan het ergste (geen wonder in haar geval, op haar 32e heeft ze al eierstokkanker gehad). Veel onderzoeken gehad en het bleek coeliakie te zijn. Vervelend, dat zeker, maar gelukkig niet gevaarlijk!
Klinkt inderdaad als een spastische darm. Zeker als je daar net last van hebt, merk je dat je darmen heel erg op eten reageren en kan je daar behoorlijk klachten aan hebben. Ik heb al jaren last van pds, en soms gaat dat inderdaad gepaard met een beetje bloedverlies bij naar de wc gaan. Als het helderrood bloed is, aan het begin van de ontlasting, is het vaak gewoon een bloedvaatje wat geknapt is (kan ook door te hard persen komen). Hoef je je helemaal niet druk over te maken Als er 'oud' bloed door je ontlasting zit (dus als het zwart is en meer aan het einde van de ontlasting zit), dan zou ik wel gelijk aan de bel trekken bij je huisarts. Verder goed kijken van welke etenswaren je meer kramp krijgt, zodat je die een tijdje vermijdt totdat je darmen weer wat tot rust zijn gekomen. Succes morgen bij de HA en maak je niet te druk!
@ Suus, wat vervelend voor je moeder. Maar gelukkig dat er niks ernstig aan de hand is. @ Noƫlle, bedankt voor je advies! Ik moet me inderdaad niet zo druk maken, kan er nu niks aan veranderen en morgen pas wat mee doen als ik bij de HA ben. Ik moet me er eigenlijk toe zetten dat ik alsnog van de dag ga proberen te genieten.
je moet je pas druk maken als er een slechte diagnose is meis anders maak je je zelf echt helemaal gek
Als het er niet door heen zit maar aan het begin, dan lijkt het mij dat je last van aambeien hebt of van een fissuur..
Meestal als het bloed aan het begin van je ontlasting zit komt dit door of een aambei of een vaatje wat kapot is gegaan. Ik heb zelf ook last van spastische darmen en door goed te kijken wanneer mijn darmen nou zo reageerde kwam ik er achter dat ik slecht tegen melkproducten kan, vet eten, en verse pepers, ik drink ook maximaal maar 2 kopjes koffie op n dag maar zelfs dat word soms n probleem. Misschien dat je, je eigen eetpatroon eens goed moet bekijken om te kunnen zien wat de eventuele oorzaak kan zijn dat je darmen spastisch zijn.
Zojuist naar de wc geweest om te plassen en weer bloedverlies bij het afvegen terwijl ik niet ongesteld ben of moet worden. Heb er maar de spiegel bij gepakt en ik zag dat er bloed uit mijn anus komt. Denk inderdaad dat er een gesprongen bloedvaatje is terwijl ik geen last heb van mijn ontlasting. Nooit hard o.i.d. Drink veel vocht en eet voldoende vezels. Zal ik afspraak morgen afzeggen bij HA of toch door laten gaan? @ El: Kun je spastische darmen 'zomaar' krijgen? Ik heb nooit last gehad van mijn darmen. Dit speelt echt sinds een aantal weken. Nooit bij stil gestaan dat het door een eventueel eetpatroon kan komen, terwijl ik naar mijn idee juist veel gezonder ben gaan eten ivm afvallen. Merk wel nu ik terugdenk dat als ik een koekje, chocolade of chips nam ik hierna buikpijn kreeg. Mag ik vragen wat jouw klachten zijn?
Iets heel ernstigs kun je bijna uitsluiten... Als je aan kanker denkt is het namelijk door de ontlasting vermengt...en het komt ook nog eens heel zeldzaam voor dat je darmkanker ondekt door bloed door de ontlasting ( dat is maar bij 3 op de 100 mensen het geval)
Ik zou wel naar de huisarts gaan. En hopelijk krijg je een doorverwijzing naar een MDL-arts. Er moet even gekeken worden of het niet iets anders is zoals crohn of culitis. Als je dat verwaarloost dan ben je verder van huis. Dus wel even gaan hoor.
Hallo, ik wil hier ook even op reageren. Ik heb namelijkook hypochondrie. Ben nu bijna 7 weken zwanger en heb ook erge last van mijn darmen. Een paar maanden geleden had ik een paar aanvallen van diarree en slijm bij mij ontlasting. De HA concludeerde toen ook pDS. Door mijn hypochondrie ben ik in paniek geraakt omdat ik ook meteen aan darmkanker dacht. Uiteindelijk een Buik echo gehad en mijn bloed geprikt. Hier kwam niets uit... Nu heb ik sinds een paar dagen weer last van rommelige darmen, een zeurderig gevoel in mijn buik en slijm bij mijn ontlasting. Ik ben nu dus weer ontzettend in paniek. Vrees meteen weer voor het ergste. Op internet lees je overal als eerlijk bij je ontlasting zit moet je naar de dokter. Ga dus morgenvroeg maar zit me zo ontzettend druk te maken. Ben ook erg misselijk en moet vaak overgeven. Dit zijn overigens normale zwangerschapsklachten, maar door die hypochondrie kan ik het soms niet relativeren . Herkent iemand zich hierin en heeft iemand ook wel eens slijm bij de ontlasting?
Zouden die buikklachten misschien ook door het afvallen kunnen komen? ik noem maar wat wat betreft het bloedverlies denk ik ook een aambei of een gesprongen vaatje
Hoi Dames, Bedankt voor al jullie reacties! Ik ben blij dat ik toch mijn topic heb geplaatst om te ventileren, heb er veel aan! @ Lovingmyboy, erg vervelend die ziektevrees, ik weet helaas waar je over praat. Ik weet niet hoe jouw situatie is en waardoor deze ziektevrees is ontstaan? Ikzelf heb therapie gezocht hiervoor omdat, ik niet zo de rest van mijn leven wil doorbrengen. Therapie heeft mij veel gebracht en hierdoor kan ik 'relativeren' ipv gelijk in paniek te springen (zoals jij nu ervaart met je slijm en krampen). Ik heb geleerd in therapie dat als jij je eigen blijft concentreren op de klachten deze zullen blijven bestaan. Als jij je erbij neer legt dat er bloed is geprikt + buikecho heeft plaatsgevonden en hieruit is niks gekomen .... dat het wel weer over zal gaan en iets onschuldigs is. Wat ik ook heb geleerd is nooit Google te raadplegen haha!
Ts mijn klachten zijn dan: erge buikpijn onderin, zodanig dat ik soms alleen met voorover zitten het kan redden. Bolle/opgeblazen buik, alsof er iemand mijn darmne eruit wil halen zo'n pijn.
Ik heb ook therapie idd...ik merk ook wel dat de klachten erger worden als ik in paniek ben. Maar het is dat kleine stemmetje dat zegt..wat als?? Ja idd GoogleNl is het slechtste wat ik kan doen.. pff het is verschrikkelijk.. Kan zo niet eens genieten van mijn zwangerschap. Omdat je veel van de symptomen ook kunt linken aan erge ziektes. Ik vind het fijn om te weten dat er meer mensen zijn die dezelfde angsten hebben(vind het verschrikkelijk voor je hoor want ik weet wat het is)
Ps bij mij is de ziekteverschijnsel ook ontstaan na de geboorte van mijn zoontje.. Ging kleine dingen voor hem googelen en ben dat uiteindelijk ook gaan doen voor mezelf en zoals ik als zei alles wat je intypt op google kan gelinked worden aan kanker. Je leest de ergste verhalen.
@Lovingmyboy, heel herkenbaar je verhaal! Bij mij is het ontstaan nadat onze oudste dochter is komen te overlijden. In een klap was onze wereld gewoon weggeveegd! Die klap ben ik nooit meer te boven gekomen en alles wat een ziekteverschijnsel is link ik met de dood. Nu zit ik in therapie om ziekteverschijnselen beter te kunnen relativeren. Het is en blijft heftig, als er een pil voor bestond ging ik 'm vanavond gelijk innemen. Laat je weten hoe je gesprek is gegaan morgen bij de HA?
Ow wat erg Lamode!!! Een verschrikkelijk verlies.. Heb zelf een zieke moeder die ook kanker heeft gehad, dus denk dat het er altijd wel een beetje heeft ingezeten. Dat heb ik ook vaak gezegd, als er een pilletje was dat ik niet meer zo zou denken... Maar het is nu eenmaal zo.. Niemand kan mij vertellen dat ik nooit dodelijk ziek wordt..met die onzekerheid zal iedereen moeten leven. Maar het is anders als het je leven gaat beheersen.. Ik ben gewoon erg bang.. Ik bedoel je hebt niet zomaar slijm bij je ontlasting..dat komt van binnenuit .. En dat is niet goed
@ Lovingmyboy, het is een mega verlies, mis haar nog elke dag! Hoe ging je doktersbezoek vanochtend? Ik ben toch gegaan en ik had het idee dat hij me weg wilde schepen maar toen ik bleef aandringen dat ik er echt last van ondervind en dat ik me zorgen maak als er bloed bij mijn ontlasting zit. Ook benoemd dat ik geen rare veranderingen in mijn dag/leefpatroon heb. Uiteindelijk was de HA ervan overtuigd dat ik interne aambeien zou hebben of een kloofje. Hierna ging hij me inwendig onderzoeken en er was niks bijzonders te voelen, alleen iets kleins aan de binnenkant maar dit stelde niks voor zei hij. Hij benoemde dat ik het maar moest afwachten. Heb toen verteld dat ik mee r niet lekker bij voel, zeker in combinatie met mijn buikpijnen. Uiteindelijk zei hij dat ik het nog een week moest afwachten. Als in deze week weer bloed bij de ontlasting zit krijg ik een doorverwijzing naar een chirurg, die bekender is met dit soort klachten. Daar heb ik me bij aangesloten en voel me er wel prima bij nu.