Maak me zorgen om beste vrienden financieel gaat het helemaal mis

Discussie in 'De lounge' gestart door marilouise, 9 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Nou de titel zegt het al het gaat niet om ons (gelukkig niet ) maar om onze beste vrienden. ze wonen vlakbij ons. Laatst was ze bij me op de thee en heeft ze me in vertrouwen genomen over dat ze schulden hadden enz. Toen heb ik aangeboden dat mijn man ze wil helpen om een overzicht te maken zodat ze zien wat erin komt en eruit gaat. (is altijd makkelijk hulp van een ander aanbieden )

In ieder geval. enkele dagen later was hij jarig en heeft ze met mijn man zitten praten we waren rond middennacht onderweg naar huis en gelijk zei hij het gaat helemaal mis bij ze .

Nu blijkt ze hebben een doorlopend krediet van €50.000,00 hiervan is nog niets afgelost ze betalen alleen rente.
    ze zijn bijna 4 jaar geleden begonnen met een krediet van €30.000,00 en toen er gebeld werd om over te sluiten hebben ze dat gedaan zonder na te trekken enz. of dat wel klopte en of ze er echt op vooruit gingen. Nou toen is hun schuld dus opgelopen tot dit bedrag. Hij heeft ook nog een lening lopen van een schuld met zijn exvrouw in verband met verkopen huis onder de prijs.
    hij heeft ook een kindje uit een eerde huwelijk waar hij alimentatie voor betaald. ze willen graag een kindje samen dit lukt niet tot op heden. afgelopen week ben ik bezig geweest met haar om alles uit te zoeken ze verstopt haar post zodat ze het niet onder ogen hoeft te komen. we zitten nu in een verhuizing dus na het weekend dan zijn we over gaat mijn man daar weer heen om te helpen.

Maar nu ze houden geen geld over moeten de laatste week van de maand eten van soep.

hij heeft een enorm gat in zijn hand, zij ook maar in mindere mate.

dit alles is aan het licht gekomen doordat ze met vakantie willen met de hele familie a €3000,00 voor hun zelf
    en dan komen de kosten er nog bij voor vervoer en eten en drinken, zij realiseert zich dat het niet kan hij niet wilde zelfs geld aannenemen van zijn ouders om te kunnen gaan. dit wil zij niet zou ik ook niet willen. nu dus de vakantie gaat door, ze hebben geen geld om het te betalen,helemaal niets maar ze gaan wel. als ze er niet uitkwamen zou die wel bellen om wat te lenene van die of geen. mijn man zei al niet van ons.
    nu gaat hij ook minimaal 1 dag in de week naar de voetbal en geeft dar 60-100 euro per keer uit. alleen aan drinken en eten. ze roken beide als ketters

het schiet niet op. hij beseft niet hoe ze ervoor staan. zij wil het niet onder ogen zien.

we willen ze heel graag helpen maar ondertussen liggen wij wakker en zij gaan maar door me handen ervanaf trekken vinden we ook niet kunnen omdat ze om hulp hebben gevraagd .

Mijn man zei nu al van volgende week gaan we daarheen we zoeken alles uit alles zwart op wit en ik wil ze helpen maar dan gaan ze er ook voor 200% voor en anders doe ik het niet

hebben jullie adviezen

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het lijkt het handigst als ze een schultsaneerings traject in gaan.

Heel lief dat je wilt helpen, maar het is best pittig zeker als er een van de twee erg eigenwijs is.

Het is wel makkelijk van je vrienden om het bij jullie neer te leggen, maar daar lossen ze het niet mee op die vriend lijkt me een onverandwoordelijk type als hij zo veel geld per week uit geeft aan de voetbal alleen al. Daar zit denk het grootst probleem.

Dat ze roken oke. Ik rook ook maar draai zelf shage daar kunnen ze ook op besparen. Stopen hoeft niet persee zeker neit als je in de stress zit dan is stoppen wel het laatste wat je er bij kunt hebben. Dus geen sigaretten kopen die zijn gewoon heel duur. Maar shage. ect

Succes er mee in elk geval.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mijn eerste advies: leg de verantwoordelijkheid terug waar die hoort! Bij jouw vrienden! Het is uiteraard goed dat jullie willent helpen en ik zou dat ook blijven doen, maar het is niet de bedoeling dat jullie daar zo van gaan piekeren dat je niet meer slaapt!
    Jouw vrienden zijn verantwoordelijk voor hun problemen en hebben dit zelf zo ver laten komen. Dat moeten ze eerst inzien voor ze verder kunnen. Anders blijf je het ene gat met het andere stoppen.
    Ik zou denk ik proberen om ze wakker te schudden, zodat ze hun problemen wel onder ogen moeten komen! Misschien dat een overzicht waarin zwart op wit staat hoe het er voor staat kan helpen. Daarna moeten ze beseffen hoeveel geld ze uitgeven aan 'nutteloze' dingen zodat ze kunnen beginnen om eea op te lossen.

Maar blijf beseffen: jullie kunnen ze niet uit de shit helpen! Je kunt ze alleen een steuntje in de rug geven op het moment dat ze zelf de goeie kant opgaan!

4. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ten eerste: Wat vreselijk lief dat jullie het je zo aantrekken en hun goede hulp aanbieden! Ik denk dat die hulp erg belangrijk is míts ze zelf ook de noodzaak zien (en zo klinkt het nog niet,...) en er voor willen vechten.

Ik vind "Een dubbeltje op zijn kant" een mooi programma en kijk dat bijna wekelijks. Wat me opvalt is dat veel van deze gezinnen echt een gat in hun hand hebben. Pin bedragen die 3 a 4 keer zo hoog zijn als wat een gewoon gezin nodig heeft. Hier hoor ik bv vaak dat een gezin van 2 man met 50 euro per week (a 200,-pm) moet kunnen leven. Dus boodschappen, eten en de luxe dingen. Vaak hebben ze zelf geen idee waar het geld heen gaat en vooral niet hoeveel dit op jaarlijkse termijn kost. Het lijkt me wijsheid om dat erst uit te vinden, dat scheeld vaak al honderden euro's per maand (!!). Daarna meteen de luxe dingen schrappen als tijdschriften, abonnementen, dure sportclubs enz. Ook aan aflossingen van apparaten die op afbetaling zijn verkocht valt vaak veel te winnen en niet te vergeten spullen verkopen die niet meer gebruikt worden.

Uiteraard is ook de inkomsten een punt om te bekijken. Werken ze beide fulltime? Is hier evt optie toe?

Succes, heel lief van jullie iig!

5. tulip

tulip Niet meer actief

tis idd heel lief. Je man kan nog een poging waging met uitleggen hoe ver ze zitten en dan zou ik hen doorverwijzen. Als de vrouw minder eigenwijs is, dan zou ik haar bepaalde adressen en tel. nummers geven waar ze hulp mee kan zoeken.

Ik moest ook meteen denken aan een dubbeltje op zn kant, vind dat echt een geweldig programma. Misschien kunnen ze zich daar voor opgeven??

6. marilouise

Ik ga het niet mooier voor doen dan het is wij hebben eht ook een periode niet zo heel breed gehad en konden leven van 40 euro per week. inmiddels leven we van 60 euro per week en daar zit alles bij in brandstof luiers voeding voor de kleine we hebben 2 auto's hebben die ook nodig en werken beiden op 30 km van huis. dus ja wij zijn het levende voorbeeld ervan dat het kan. en nu gaat het goed en spekken wij lekker onze spaarrekening en als we wat extra's willen kan dat makkelijk nu.

Hij heeft een periode gehad dat hij €150,00 per week pinde en dit was op aan drinken en eten op de voetbal en shag, meer niet. hij doet helemaal niets aan boodschappen en rijd een auto van de zaak.

ze doen voor met zijn 2en oke 1 dag met zijn 3en voor €90,00 boodschappen in de week. exclusief brandstof en sigaretten

hij rookt shag pakje per dag duurder soort, wil niets anders
    zij rookt sigaretten stuyvesant wil niet anders ruim een pakje per dag.

Mijn man heeft gezegd ik wil 1 poging doen om ze wakker te schudden lukt het niet trek ik mijn handen ervanaf,
    weet je ik maak me er zorgen over, het is hun probleem, maar trek het me wel aan misschien ook omdat we het meegemaakt hebben.

maar ik merk ook dat ik me dan heel boos maak dat ze zich wel voordoen dat alles kan noemeen voorbeeld een bruiloft geven van ruim €15.000,00 daar heeft hij enorm hard extra voor gewerkt maar nu verdomd hij het terwijl ik denk je kan het jezelf zoveel makkelijker maken
    zij werkt parttime sinds kort want het kon financieel ik snap het vaak niet

7. tulip

tulip Niet meer actief

het zijn altijd dingen die je niet zult begrijpen, daarom raken mensen ook aan lager wal. Die nemen niet de maatregelen die jullie destijds gemaakt hebben, maar die blijven gewoon doorgaan. Dat zie je ook in het programma, mensen weten vaak ook niet wat ze eigenlijk allemaal uitgeven.
    Het heeft mijn ogen ook wel geopend. Wij doen het verder niet om financieele redenen maar om het principe. Wij kunnen nu per maand 600 euro per maand meer sparen dan voorheen. Dat was geld dat, nadat we geld naar de spaarrekening hadden overgemaakt, gewoon op de rekening bleef staan en dat was gewoon elke maand op. We weten ook echt niet waaraan. Nu pin ik een bepaald bedrag voor extratjes en op=op. Dat geld gaat nu dus ook nog naar de spaarrekening.

8. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Och meid, wat ben jij een goeie vriendin!!!! Echt super lief dat je ze wilt helpen! Wel denk/vind ik dat ze onder ogen moeten zien wat de situatie daadwerkelijk is!!! Ik denk dat de schuldsanering écht de beste oplossing is, ik weet alleen niet of dit mogelijk is?

Liefs en sterkte/succes ermee!!

9. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik hoop echt dat ze alles op orde hebben voordat ze een kind krijgen, want anders worden de problemen alleen maar groter (ik snap ook nooit dat je persé kinderen wilt als je in zo'n situatie zit...maar goed...).

Het enige dat jullie kunnen doen is ze ervan overtuigen dat ze hulp zoeken bij de schuldhulporganisatie in hun gemeente. Eventueel meegaan naar het eerste gesprek. De schuldhulp is de enige instantie die deze mensen nog kan helpen, als ik dit zo lees.

10. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

pff jeetje wat goed dat je wil helpen maar o zo heftig!!!

dat is waarom ik nooit een doorlopende krediet wil (herkenbaar verhaal mijn ouders waren zo)

ik hoop dat je ze kunt wakker schudden
    en mssn idd beter voor ze om in een schuldschanering te gaan

wij hebben het hier ook echt niet ruim
    maar we zijn weer aan het op krabbelen gelukkig
    en dit jaar hoop ik schoonouders helemaal af te betalen(Onze auto ging kapot toen we op vakantie waren en het geintje ging 1200 euro kosten en dat konden we niet ophoesten dus hadden onze schoonouders het voor geschoten )

11. marilouise

Hun krediet verstrekker moet akkoord gaan voor schuldsanering en hij heeft ook nog een lening met zijn exvrouw lopen en die zal ook akkoord moeten gaan, die 2e gaat zoiezo niet akkoord over 1,5 jaar is die daarvan afbetaald.

Ik heb wel voor ze uitgezocht en ook de telefoonnummers gegeven van een financieele coach ofzo bij de gemeente, maar nu had ze tegen mijn man gezegd dan moet ik mezelf over alles verantwoorden en kan ik niet zomaar wat kopen en dan krijg ik zakgeld. dus mijn man had al gezegd wat denk je dat de schuldsanering doet????

dan moet je iedere cent verantwoorden dan mag je niet eens meer zelf pinnen. het besef ofzo is er niet, we hebben ook al voor gesteld dat zij weer meer uren gaat werken in plaats van 20 en hij bij wijze van 2 vaste avonden in de week gaal bijbeunen zodat ze daar hun boodschappen van kunnen doen en "gewoon" 400-500 kunnen aflossen. maar het besfe is er echt nog niet, ze zijn al bijna 3 jaar bezig voor kindertjes en het lukt niet ze hebben beiden flink overgewicht en ze durft er ook niet voor naar de dokter dus heel eerlijk verwacht ik niet dat ze op korte termijn kinderen krijgen. en ik moet zeggen dat ik het stiekem ook niet hoop

heel vervelend, allemaal.

12. tulip

tulip Niet meer actief

het lijkt wel alsof ze door hun verdriet eigenlijk de verkeerde beslissingen nemen en ik kan mij dat ook wel ergens voorstellen. Het is te hopen dat ze toch het licht gaan zien en snappen dat dit ook een investering is voor hun toekomst met kindertjes.

13. marilouise

Ik denk niet dat het verdriet is, denk eerder naief hoe schrijf je dat?
    ze weten zelf niet zo heel goed wat ze willen en ook wat ze doen, valt ons heel erg op.

Hij heeft hiervoor in een huwelijk gezeten waarin hem werd verteld wat die moest doen enz. nadat dat stuk was gelopen is hij een paar jaar later deze leuke meid tegen het lijf gelopen, maar zij doet juist wat hij wil en daar gaat ze in mee.

Ik weet inmiddels zelf dat juist overleg wonderen doet, wij weten beiden wat er binnenkomt maar ook wat er uitgaat. grotere uitgaven overleggen we altijd.

Mijn man gaat ook naar het voetbal veld maar die neemt €15,00 mee bij wijze van en de ene keer gaat het op en de andere keer niet. en ik ga ook wel eens winkelen en koop ook weleens een luchtje maar niet op zijn duurst ik heb er een hobby van gemaakt koopjes te jagen

14. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Het is lief dat je wilt helpen maar doe dat nou maar niet! Niet mee bemoeien. Zij hebben duidelijk andere prioriteiten en het enige wat jullie daarvan kunnen overhouden, is ruzie. Probeer te helpen met oplossingen aanbieden in de zin van: laat ze professionele hulp zoeken! Ga er niet met je neus tussen zitten.

15. tulip

tulip Niet meer actief

nee dat snap ik, maar 3 jaar bezig zijn voor kinderen kan natuurlijk wel een hoop verdriet met zich meebrengen. Daarom heeft hij ws zoiets van, ach ik geef het uit, wat maakt het uit?

16. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    Heel hard misschien maar ik denk dat je het niet moet doen.
    Jullie vriendschap kan hier aan kapot gaan. Stel voor dat ze naar de gemeente gaan voor een coache voor de schulden. Die kunnen ze beter helpen als jij.

En ze wil geen zakgeld hebben?? dan gaat ze het toch moeilijk krijgen denk ze dat jij en je man kan toveren en vervolgens die hele 50.000 euro kan laten verdwijnen zonder dat zij er moeite voor hoeft te doen???
    Misschien kan ze de bank bellen of de gene waar de lening van is. Om te kijken of de rente naar beneden zou kunnen ??? ( gezien bij dubbeltje op zn kant )

Als je TOCH besluit om hun te helpen. Wens ik je heel veel succes want ze klinken toch best wel heel erg eigenwijs.
    TIP : laat ze alle afleveringen van dubbeltje op zijn kant eens kijken. misschien zien ze in dat ze fout bezig zijn !

17. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    tip voor roken. ga een programma volgen voor stoppen met roken. ( via ziektekostenverzekeraar word dat meestal nog vergoed ook !! ) haal pleisters, kauwgom enzo om er vanaf te komen.
    Die dingen zijn duur maar pakje sigaretten ook !!!
    als ze binnen een half jaar of jaar kunnen stoppen zijn ze meteen wel gestopt met roken. en kunnen ze dat geld weer gebruiken om schulden af te lossen.

misschien denk ik te makkelijk over het stoppen met roken ik heb nog nooit gerookt. maar bij de meeste verzekeraars word het gewoon vergoed uit je verzekering.

18. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Je kunt ze best helpen om hun adminstratie op orde te brengen en alles op een rijtje te krijgen maar verder dan dat moet je niet gaan. Als je teveel in hun problemen meegaat dan is dat voor jullie vriendschap niet goed. Leen hen aub geen geld.

Er zijn mensen die voor hun werk mensen helpen die in de schulden zitten, dit is de schuldsanering. Zij weten hoe ze dit moeten aanpakken. Je moet dan 3 jaar op de blaren zitten (rondkomen van €60 per week) maar daarna ben je overal vanaf.

Mijn broer en schoonzus zaten ook in zo'n situatie en maar de kop in het zand steken totdat ze werden afgeloten van electiciteit en tv/kabel. Zij zijn toen de schuldsanering ingegaan en nu zijn ze schuldenvrij.

Wij hebben hen toen geld geleend om de electriciteitsrekening te kunnen betalen (ze hebben ook een zoontje en zonder verwarming vond ik heel zielig) en daar heb ik heel erg veel spijt van. Die lening is nog steeds niet afbetaald (is al 4 jaar geleden) en wij moeten elke keer weer zeuren om het geld en ze hebben elke keer weer een smoesje.

Dus weer goeie vrienden maar leen geen geld aan hen!

19. marilouise

Hohoho dames

even we helpen ze met de boel in zicht te krijgen maar we lenen of geven ze geen cent doe ik absoluut niet, heb gezegd als ze daadwerkelijk echt enorm hard gaan bezuinigen en of harder gaan werken of aflossen wil ik ze best af en toe uitnodigen voor een bbq van de zomer of zoiets maar verder helemaal niets.

hetgeen wij ze willen helpen is puur in kaart brengen wat ze binnen krijgen wat ze uitgeven waaraan en hoe het ook anders kan, ze gaan binnekort mee naar een gesprek met iemand die nog veel erger in de shit heeft gezeten maar het wel heeft gered.

Ze hebben ons benaderd hij is al heel lang bevriend met mijn man en is heel gevoelig voor wat mijn man vindt, dus eigenlijk hebben we hoop dat zijn ogen open gaan als mijn man met hem om de tafel gaat.

stoppen met roken krijgt hij zoiezo niet meer vergoed heeft al een poging gedaan is er 4 maanden vanaf geweest en weer begonnen.
    zij wil het niet maar overweegt nu toch via de dokter te gaan stoppen.
    Ik weet zelf uit ervaring dat het niet zo makkelijk is als het lijkt.

Verder heb ik de juiste mensen erbij gezocht, zodat die ze kunnen helpen als dit totaal niet gaat werken.
    we hebben nog een beetje hoop dat de ogen open gaan als alles zwart op wit staat. en als ze dan maar die knop om gaan zetten om te gaan aflossen en er wat extra voor te gaan doen hoe meer je aflost hoe lager je rente wordt.

Schuldsanering is eigenlijk 99% zeker dat ze daar niet voor worden geaccepteerd, hij heeft nog een lening lopen met zijn exvrouw en ze kunnen nu alles betalen behalve de aflossing. nog wel. maandag heeft mijn man gelijk met ze afgesproken zodat ze aan de slag kunnen baal ervan, maar ja als het kwartje niet gaat vallen en de kredietverstrekkers gaan niet akkoord met schuldsanering wat dan dan worden ze failliet verklaard nee dan is het fijn dan halen ze letterlijk je huis leeg tot zoveel jaar later, dat is dus wat mijn man hem onder zijn neus gaat wrijven.

we hebben een fianciele man bij de gemeente dit is een oom van mij deze heeft heteen en ander voor ons en hun uitgezocht vandaar dat we dit allemaal weten.

we hopen gewoon dat dit gaat werken, en we maken ze ook wel gelijk duidelijk dat we voor ze klaar staan als vrienden niet als geldschieter ze zullen nooit een cent van me krijgen ze mogen me vragen als oppas, ik wil met ze naar de dokter als het nodig is als vervoer een keer nodig is mogen ze ons bellen, en als ze ervoor gaan en einde van de maand hebben ze even problemen wil ik zo een extra bord voor ze bijschuiven dan mogen ze mee eten maar ze krijgen geen geld van ons.

Ik merk wel dat het oplucht voor mij/ons dat we even ons verhaal hebben gedaan je wil het niet aan de grote klok hangen maar zo anoniem even je hart luchten lucht erg op.

hoop dat het kwartje valt

Deel Deze Pagina