Omgaan met de overgang van het 1ste trimester naar het 2de trimster

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Myrthew, 11 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Vandaag zit ik officieel in het tweede trimster. Superblij mee, want mijn vorige zwangerschap is helaas met 8 weken geëindigd in een missed abortion. Ik heb drie goede echo's gehad en de uitslag van de nipt test was helemaal goed. Ik heb in het eerste trimester met vlagen last gehad van misselijkheid, vermoeidheid, maagzuur, constipatie, heb continu pijnlijke borsten gehad, maar merk nu dat dit allemaal af begint te nemen. Opzich niet erg en ook wel fijn om me weer wat fitter te voelen, toch vind ik het heel eng om nu even een fase in te gaan waarbij duidelijk zwangerschapssymptomen afnemen. Een duidelijk buik heb ik nog niet en ook het kindje voel ik uiteraard nog niet.

    5 december heb ik pas weer een geslachtsecho (dan heb ik vijf weken geen echo gehad) en ik merk dat de angst en onzekerheid of het goed gaat daarbinnen, toch weer enorm toeslaat. Kortom hoe ga ik om met de komende weken, waarin mijn buik nog niet groeit, ik het kindje nog niet voel en mezelf ook niet erg zwanger voel?

    Thanks voor de tips alvast!
     
  2. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja dat had ik ook na mijn termijnecho met 11 weken en afnemende symptomen. Wat bij onze vk kan is hartje luisteren tijdens speciale inloopspreekuren, misschien is dat bij jullie ook mogelijk?
    Bij mij groeide mijn buik wel snel maar was toch ook onzeker. Evt kun je een extra pretecho doen tussendoor, is tegenwoordig niet meer zo duur.
     
  3. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    Dank voor je reactie :) mijn verloskundige heeft een speciaal spreekuur elke dinsdag om naar het hartje te luisteren. Helaas kan ik morgen niet, maar ik heb wel over een week een gewone controle, ik weet niet of je tijdens die controles ook naar het hartje mag luisteren?
     
  4. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Ja hoor! Je krijgt vanaf nu bij je controles het hartje te horen. Kan me voorstellen dat je deze fase spannend vind....
     
    Myrthew vindt dit leuk.
  5. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Dat is juist waarom je op controle gaat zelfs. Er wordt naar het hartje geluisterd, je bloeddruk wordt gemeten en ze voelen hoe hoog je baarmoeder al zit op die controles. Normaal zou je die controles met deze termijn elke 4 weken krijgen. Dus dat betekent met 14 weken, 16 weken echo en met 18 weken weer luisteren. Daarna heb je al snel de 20 weken echo en dikke kans dat je hem/haar daarna al kunt voelen. :)
     
    Myrthew vindt dit leuk.
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    @Myrthew Bij de mijne wel! En anders gewoon erom vragen dat je graag wil luisteren. En leg ook je angsten bij hun neer. Ik had met 10,2 week de termijnecho gehad. En nog een extra controle rond 13 week, en zelf een pretecho gepland rond de 16,4 week. En centering pregnacy begon bij mij met 19 week.
    Dus ook net eventjes wat vaker dingen gepland. Ze zei zelf ook al van we doen nog 1 tussendoor anders duurt denk ik te lang voor je!
     
    Myrthew vindt dit leuk.
  7. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    Ooh wat fijn! Dat wist ik helemaal niet. Thanks ladies! Dacht dat ze alleen je baarmoeder voelen en je op een weegschaal moet gaan staan haha. @Irene2, als je het zo zegt, dan is het hartstikke goed te doen idd. He fijn, nu voel ik me al een stuk beter, in deze wetenschap :thumup:
     
    NiVa0230, sarah28 en Loveischocola vinden dit leuk.
  8. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Hier inderdaad ook elke 4 weken controle. Hier wordt ook iedere keer het hartje geluisterd
    Op de weegschaal staan doen ze in mijn praktijk niet ;)
    Ik mag woensdag weer en volgende week 20-wkn echo dus nu even snel 2x achter elkaar.
    Wij hebben geen pretecho gepland.
    Maar ik het is inderdaad een ‘loze’ ruimte die je hebt na de termijnecho. Nu heb ik genoeg te doen met nog 3 kinderen dus de weken vliegen voorbij.
    Ik moet zeggen dat ik ook mijn eerste kindje als tussen de 15-16 weken voor het eerst voelde, dus wie weet voor jou!
     
  9. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    @Juun012 oh de 20 weken echo, spannend! Dan zit je al op de helft joh, heerlijk. Ja rondrennende kinderen om me af te leiden heb ik nog niet en ben van mezelf al geen ster in geduldig zijn, maar idd hopen dat ik mijn kindje ook al zo vroeg mag voelen. Leg nu al elke avond mijn hand even op mijn baarmoeder, kijken of ik wat voel haha
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  10. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Ik had met 12 weken een echo, 16 weken controle en 20 weken komt er weer een echo. Maar uiteraard vond ik het te lang om ons kindje niet te zien dus heb ik er zelf een pretecho tussen gezet op 15 weken waarbij we het geslacht ook te zien kregen. Met 16 weken alsnog een vlugge echo bij de vk gehad (yay!) en nu nog even wachten op de 20 weken echo.
    Maar eerlijk is eerlijk, stiekem vind ik die weken ertussen ook veeeel te lang. Bij mijn zoon werd ik bijna om de week gezien, ben waarschijnlijk een beetje verwend.
    Ik ben er ook iets nerveuzer over omdat ik al 1,5 constant aan het hoesten ben en hoewel ik weet dat het schijnbaar geen kwaad kan is het toch net iets meer geruststellend om de kleine dan ook daadwerkelijk te zien of horen.
    Nog even volhouden, de 25e mogen we weer.
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Jazeker, dat is onderdeel van de gewone controles. Bloeddruk, hartje luisteren, voelen waar baarmoeder zit
     
    Myrthew vindt dit leuk.
  12. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    @Amaranthas ja hé, die weken in het eerste trimester zijn al zo slopend, ben je daar eindelijk uit, begint het wachten op de spannend momenten in het tweede trimester haha. Jij nog drie weken volhouden tot de 20 weken echo dus. Ik kijk uit naar mijn controle van komende maandag:thumup:
     
  13. nadine001

    nadine001 Fanatiek lid

    10 apr 2014
    1.794
    2.226
    113
    Vrouw
    noord holland
    Ik had een doppler aangeschaft, zodat ik zelf af en toe kon luisteren:p. En bij 15 weken een geslacht echo laten doen(betaald). Zo kwam ik de weken een beetje door..
     
  14. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    Haha daar heb ik ook zo lang over zitten twijfelen, maar ik ben echt zo’n zenuwpees die dan bang is t hartje niet te kunnen vinden of dat het schadelijk is voor de baby. Kon jij altijd makkelijk t hartje vinden?
     
  15. nadine001

    nadine001 Fanatiek lid

    10 apr 2014
    1.794
    2.226
    113
    Vrouw
    noord holland
    Ja dan krijg je er misschien meer stress door.. ik had gewoon in mn hoofd van, kans is groter dat ik hem niet vind. Maar dan ga ik ook niet te lang zoeken en probeer ik het later nog eens. Ik deed het ook wel al vanaf 8 weken. Dus dan is de kans nog kleiner:roflmao:. Tot een week of 15 kon ik hem heel af en toe niet vinden. Dan zijn ze nog zo klein en hebben ze alle ruimte om te draaien. Maar op een gegeven moment zit het vrij wel altijd op ongeveer dezelfde plek. Dan is het wel makkelijk. En ik deed het ook maar max 1 x per week of als ik echt heel ongerust was. Maar zat niet elke dag met dat ding:p
     
  16. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    Oeh dat klinkt wel aanlokkelijk haha. Welke Doppler heb je als ik vragen mag?
     
  17. nadine001

    nadine001 Fanatiek lid

    10 apr 2014
    1.794
    2.226
    113
    Vrouw
    noord holland
    De luvion angelsounds. Ja je moet denk ik echt voor jezelf nagaan of je niet compleet doordraait als je hem niet vind:roflmao:.. Het kan heel geruststellend zijn, maar het kan ook juist meer stress geven!
     
    Myrthew vindt dit leuk.
  18. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Ja nog eventjes. We houden het wel vol natuurlijk maar er blijven altijd spannende momenten tussen zitten. :)
     
  19. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    I
    Ik ben ook heel onzeker in deze zwangerschap na 4 miskramen. Ik ben morgen 13 weken zwanger. Wat mij rust geeft is de doppler. Deze mag je vanaf 12 weken gebruiken. Ik heb die op bol.com gekocht en 1x in de week, wanneer ik weer heel erg onzeker ben, luister ik f. Ik luister echt maar 10 seconden ofzo maar om te horen dat het hartje nog klopt geeft mij rust. Ik denk maar zo.. stress bij mama is ook niet goed voor de baby dus als ik zo wat kalmeer is dat goed voor iedereen.
     
    Myrthew vindt dit leuk.
  20. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    @laney wow 4 miskramen, wat heftig zeg. Ik vond eentje al genoeg om vervolgens geen vertrouwen in mijn lichaam te hebben. Ik ben uiteindelijk woensdag even langs de verloskundige geweest om naar het hartje te luisteren wat enorm fijn is, maandag had ik al controle staan dus dan mag t weer. Misschien dat ik idd toch eens ga kijken naar zo’n Doppler. Kan me heel goed voorstellen dat dat toch een fijne bevestiging is elke keer :) iig een fijne zwangerschap gewenst. Ben je eerder bij de 13 weken gekomen?
     
    sarah28 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina