Garnalen, zalm, chocolade

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sara80, 19 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sara80

sara80 Actief lid

14 feb 2008
    125
    0
    0
    Even een vraagje:

Dat 'rauwe' zalm niet mag weten we allemaal. Maar hoe zit het met zalm/garnalen bijv. op een pizza of verwerkt in een bepaald gerecht?
    Mag dit wel omdat het gaar is?

En klopt het dat er in chocolade ook caffeine zit?
    Al mijn favoriete dingen moet ik laten staan ben ik bang... :cry:

Edit Moderator: Verplaatst naar gezondheid. Graag goed opletten waar je iets plaatst.

2. Niet meer actief

Meid, lees eerst eens wat topics door zou ik zeggen want dit schiet niet op.

1) je mag prima rauwe vis, zolang deze maar heel vers is. (Dus dat weten we niet allemaal, want het is niet waar!)

2) chocolade bevat geen caffeine dus gewoon eten. (het bevat wel vetten, suikers, cacao maar daarom is het ook chocolade)

Je hoeft bijna niets te laten staan dus ook niet aanstellen dat je niets mag eten. Nog één keer voor de goede orde:

- geen rauwmelkse kazen! (au lait cru. Het is verplicht om dit op de verpakking te zetten. Staat het niet op de verpakking kan je het gewoon eten. Je kan dus ook gewoon melk drinken, slagroom eten, boursin etc!)

- geen rauw VLEES (vis en vlees zijn verschillende dingen). Dit is dus carpaccio, rosbief, filet americain, slecht doorbakken biefstukken en dat soort dingen. Worst dus WEL en rauwe ham ook!

- geen vacuüm verpakte vis! (verse vis mag dus wel, ook rauw)

- geen alcohol

- niet roken

- oppassen met vis die kwik bevatten (roofvissen zoals haai, je visboer weet dat wel)

- let op met: (dit betekent dus dat je het wel mag maar gebruik er niet te veel van en dat is weer hetzelfde als NORMALE hoeveelheden)
    - drop (bloeddruk verhogend, hangt dus van je bloeddruk af)
    - caffeïne (koffie en cola)
    - vetten en suikers (omdat je niet teveel wilt aankomen toch?)
    - groenten en fruit goed wassen
    - Vitamine A (lever) beperkte inname
    - rauwe eieren (zitten niet in bereide producten van de supermarkt zoals mayonaise: deze eieren zijn altijd gepasteuriseerd)

Dit had je allemaal kunnen lezen in de topics en op www.voedingscentrum.nl
    Oja je mag ook gewoon tanken, je huis schoonmaken etc. Zwanger zijn is bijzonder maar je moet het ook niet specialer maken dan het is!

Pien

3. Blaak

Blaak Niet meer actief

Ja al het "rauwe vlees" mag je niet eten. Maar op een pizza wel hoor, dat is ook verhit en inderdaad gaar. Chocolade, mag je ook gewoon eten hoor. Ik vreet me te pletter aan chocolade , vooral nu want gister kwam mn mannetje weer thuis aan met een doos Merci... hahaha :)

Groetjesssssss

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Je mag best met mate chocolade eten, maar het bevat wel in kleine hoeveelheden caffeïne.

5. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    sorry maar je mag wel iets aardiger reageren vind ik.

6. sara80

sara80 Actief lid

14 feb 2008
    125
    0
    0

Iemand last van hormoontjes? In plaats van zo stellig te doen alsof je alles weet zou ik me als ik jou was eerst verdiepen in bepaalde zaken. In chocolade zit wel degelijk caffeine, kleinere hoeveelheden dan koffie en thee maar toch! En wat betreft rauwe vis moet je wel degelijk voorzichtig zijn!

En verder hebben deze vragen van mij niets te maken met aanstellen. Dit zijn hele normale vragen als je voor het eerst zwanger bent, nog niet bij een gynacoloog/verloskundige bent geweest en als je op verschillende sites niet echt eenduidige informatie kunt vinden. Als jij al gaat zitten jnaken om zo'n topic als deze dan wens ik je veel succes in je verdere 'touchy' leventje!

7. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    groot gelijk sara, ze kan ook normaal reageren en inderdaad niet net doen of het allemaal zo vanzelfsprekend is dat je alles weet.

8. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik geef je volledig gelijk.

@ SM...

dit forum is gemaakt om vragen te stellen.. alles op dit forum staat ook wel ergens op internet.. maar waarom zou je zoveel moeite doen om alles op te zoeken als je via dit forum alle antwoorden krijgt en er nog eens leuke mensen ontmoet die je begrijpen...

als je een topic "stom" vind ofzo en je vind dat mensen zich aanstellen moet je er niet op reageren!

ook ik ben voor de eerste keer zwanger en vind het geweldig om van mensen zo snel en zon lieve begrijpende reacties te krijgen! maar jou reactie maakt mij een beetje misselijk...

@ Sarah, met rauwe vis moet je oppassen zeker met sushi enzo. ik ben van de week bij de gyn geweest en hij heeft mij verteld dat je best geen vacuum verpakte vis neemt maar verse vis of in blik (deze zijn vaak gestoomd enzo) dus ook garnalen uit blik mag.

chocolade mag je gewoon eten maar met mate, net als koffie, in koffie zit cafeine, mag je gewoon drinken maar niet overdrijven (1 kopje koffie bij je ontbijt kan dus echt geen kwaad)

mocht je nog vragen hebben! ik zal ze met Plezier "proberen" te beantwoorden ;)

9. Isabel69

Isabel69 Lid

27 apr 2007
    67
    0
    6
    Vrouw
    Oeps, er hebben een paar mensen last van hormonen geloof ik ;)

Maar on-topic:
    Sara, je kunt deze vraag misschien het beste stellen in het topic van gezondheid op deze site: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewforum.php?f=16
    Daar vind je ook meer soortgelijke antwoorden.

Een fijne zwangerschap toegewenst!

10. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @SM591: ik snap je reactie heel goed. Niet specifiek op deze TS maar af en toe word je er inderdaad een beetje flauw van dat je wekelijks zo'n topic voorbij ziet komen. www.voedingscentrum.nl of de zoekfunctie zijn erg handig!

11. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik snap het niet, dit is toch een forum, hier mag je toch vragen stellen die je wil. ik gebruik best vaak de zoekfunctie maar dan kan ik het toch net niet vinden. Dan open ik vaak een onderwerp zodat je specifieke reacties krijgt.

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    He Sara80,

het is inderdaad waar dat er geen eenduidige informatie op het internet te vinden is. Op sommige sites mag je dit wel, op de andere dan weer niet, pffff om gestoord van te worden!
    Dus dacht ik laat ik het aan mijn huisarts en verloskundige vragen en dit is het resultaat: rauwe vis mag echt als het vers is. Ik als sushi-freak bof echt! De kans dat daar een bacterie inzit is echt nul (volgens haar). Er zit inderdaad een beetje cafeine in de chocola, maar dat is zo'n klein beetje dat dat te verwaarlozen valt. Dus lekker eten! Maar niet te veel want de kilootjes vliegen er tijdens de zwangerschap opvallend snel aan :)
    En alles wat je op de pizza doet mag sowieso want dat wordt verwarmd en daarmee gaan de bacterien dood.
    Mijn huisarts maakt het helemaal bont! Van hem mag ik prima rauw vlees eten. Hij zegt dat de kans dat het vlees in Nederland besmet is, is 0.025%, de kans dat jij er besmet raakt dus de helft daarvan (als je er al niet immuun voor bent, want dat is 50% van ons) En dan de kans is dat je je kindje mee besmet is nog de helft van die helft. Tel maar uit dus :)
    Maar goed, omdat er zoo vaak gezegd wordt om het niet te eten (voor alle alle alle alle zekerheid), durf ik het toch niet. Maar verder eet ik alles hoor!

Lekker eten die dingen dus!

13. Niet meer actief

De reden voor mijn irritatie was omdat de schrijver zei "Iedereen weet dat rauwe zalm niet mag"... Dat stoort me want dat is foutieve informatie!

Ik heb de moeite genomen om een uitgebreide lijst op de schrijven.. Maar kom op zeg, er zijn al 100 topics hier over geschreven en het geiebel wat je allemaal niet zou mogen.. Internet is inderdaad geen heel eenduidige bron maar het voedingscentrum kan iedereen vinden lijkt mij.

Mijn reactie heeft niets met hormonen te maken maar wel met het feit dat er mensen zijn die alles in het bijzondere trekken en daarmee er voor zorgen dat ik als zwangere (ook van de 1e trouwens) continu wordt aangestaard als ik sushi eet (was dus mag), voor gek wordt verklaard als ik een glaasje cola bestel of een toastje met filet americain neem (ben het dus helemaal met de arts van Kiwi eens)!

Mijn excuses aan diegene die ik geirriteerd heb maar mijn mening is en blijft... iedereen mag zeker vragen stellen (je krijgt dus ook een uitgebreid antwoord) maar laat jezelf ook GOED informeren zodat je niet onnodig dingen vraagt.

Pien

PS: het gehalte caffeïne in chocolade is verwaarloosbaar. De reden waarom je het met mate moet eten is omdat er een ongelofelijk dosis (verkeerde) vetten in zitten.

14. wendyp

wendyp Niet meer actief

Plus daar komt nog eens bij, dat onder dit topic, ook al een topic is geopend over zalm.

15. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Als mensen zich zo ergeren aan dit soort topics. Reageer en lees het dan gewoon niet.... :rolleyes:

16. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Zalm mag je wel, als het VERS is van de visboer! Het is belangrijk dat het dus NIET vacuumverpakt is geweest want dan vermingvuldigen de bacterieen zich ;) (Ik heb namelijk sinds ik zwanger ben een zalm-tic) Op pizza is het dus verhit geweest dus volgens mij mag het dan wel.

17. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    @SM591
    Een beetje vriendelijkheid zou je niet misstaan.
    Dit is een forum waar vragen gesteld kunnen worden en er zijn moderators genoeg aanwezig.
    En hoe weet je zo zeker dat de vis van elke visboer vers is?
    Ooit de haringtest in het AD gelezen? :rolleyes:

Maar goed, jij gaat uit van één informatiebron. Dit staat op de site van het Voedingscentrum dame:

Listeria

Mogelijk besmette producten

Listeria komt het meest voor in levensmiddelen van dierlijke oorsprong. Maar ook plantaardige producten kunnen ermee zijn besmet. Bekende risicoproducten zijn:

Vis en schaaldieren: met name rauwe en voorverpakte gerookte vis, zoals zalm en makreel, hebben een zeker risico op listeria.

Omdat voorverpakte gerookte vis, zoals zalm in een vacuümverpakking, lang bewaard kan worden, kan de listeria-bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Gerookte vis uit de diepvries is wel veilig. Bij een temperatuur onder het vriespunt kan de listeria-bacterie zich niet vermenigvuldigen. De vis moet dan na het ontdooien wel meteen gegeten of bereid worden. Ook gerookte vis die is gegaard, zoals in een ovengerecht, is veilig: alle ziekmakende bacteriën worden bij het verhitten gedood. Om dezelfde reden is ook vers gebakken, gegrilde, gepocheerde of gekookte zalm geen probleem.
    Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria. Ook zure haring is veilig.

18. aykietje

aykietje Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.010
    0
    0
    Ambtenaar
    Mol, Provincie Antwerpen, België
    Ik wil me alvast verontschuldigen voor de vraag die ik nu stel :)

Scampi van uit de diepvries: mag het of mag het niet?

Het zou kunnen dat het hier al ergens staat maar ik vind de zoekfunctie van het forum niet zo klantvriendelijk.

19. wendyp

wendyp Niet meer actief

Als het goed is, ga je het nog bereiden?

Het is geloof ik ook niet rauw?

20. aykietje

aykietje Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.010
    0
    0
    Ambtenaar
    Mol, Provincie Antwerpen, België
    Natuurlijk, lekker in de wok met wat room en dan wat pasta erbij...

Ik had gehoord dat schaaldieren niet mochten, maar ik ben zo verzot op scampi

Deel Deze Pagina