Omgaan met kinderen die alles kapot maken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Acem, 23 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Het is vaker bij ons voorgekomen dat mijn nichtje spullen van mijn zoontje kapot maakt. Waar kan dat toch aan liggen? vraag ik mij dan af.

Mijn nichtje heeft alles wat een meisje wensen kan, meest roze kamer die er bestaat (bij wijze van spreken) en toch lijkt zij mijn zoontje zijn spullen niet te gunnen. ;) haar eigen broertje z'n spullen maakt zij dan weer niet kapot.

Ik vind dat zo raar.

2. 1992

1992 Actief lid

16 apr 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    opvoeding, daar ligt het aan. je zou dat kind eens flink op haar donder moeten geven. haar broertjes spullen zijn mischien niet zo interesant omdat ze die gewend is. je moet haar gewoon duidelijk maken dat het zijn spullen zijn en geef haar wat dingen waar ze mee mag spelen. leg uit dat je wilt dat ze er voorzichtig mee doet. komt ze toch aan zijn spullen of doet ze niet voorzichtig, geef haar dan een waarschuwing, luistert ze dan nog niet moet je haar gewoon straf geven. dat als jij op haar past, jou huis jou regels, als haar moeder erbij is en die zegt er niks van, zou je dat tegen haar kunnen zeggen, moeilijk maar beter wel doen

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.107
    113
    Nog al domme en kortzichtige reactie dit. Op d'r donder geven? Pardon? Ben blij dat jij geen familie bent. ;)
    Hoe oud is het kindje? Kan ze uitleggen waarom ze t doet?
    Mijn zoontje heeft ook wel dingen kapot gemaakt, gelukkig alleen van onszelf, dit was nieuwsgierigheid, hoe iets in elkaar zit, geen wil om bewust iets te slopen. Uitleggen dat het zo stuk gaat en dat mensen daar verdrietig van kunnen worden, inclusief hijzelf, heeft hier geholpen.
    In jouw geval, hoe reageert de moeder erop? Ik zou het ook van haar reactie af laten hangen en het met haar bespreken.

4. Vagans

Vagans Niet meer actief

Eens met hierboven. (1992)

Hier wordt niks (expres dan he) zomaar door een ander gesloopt hoor. Dan hebben ze aan mij de verkeerde. Lijkt me gewoon dwars en jaloers gedrag. Zou ook zeker wat tegen de ouders zeggen en die de straf laten bepalen. (Niet zelf doen wel weghalen bij dat speelgoed)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat doen de ouders eraan? Is er een specifieke situatie waarin het gebeurd? Wat is jou reactie of die van je zoontje?

Het kan zijn dat jou reactie of die van je zoontje wel interresant is. het kan jaloezie zijn. Of misschien uittesten. Maar in alle gevallen moet ze wel leren dat dit niet mag.

Ik vind eigenlijk dat die ouders op zo'n moment moeten ingrijpen. En dat ook tegen de ouders zeggen..
    Als de ouders niks doen en maar hun schouders ophalen, dan zou ik zo'n kindje wel aanspreken, op zijn leeftijdsniveau.

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mmm... pittige reactie op een kindje.

Een alternatieve reactie is gewoon rustig tegen haar zeggen dat je zuinig met spullen om mag gaan. En dat doe je niet door spullen stuk te maken.

Ik vind dat je trouwens wel grote gevoelens (misgunnen) op een meisje projecteert.

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe oud is ze? Ik zou ook niet meteen uitgaan van allerlei negatieve emoties, maar proberen er met haar over te praten, uit te leggen dat het niet leuk is als iemand je speelgoed kapot maakt, dat ze netjes moet omgaan met andermans spullen.

Ik herken het niet in deze mate, maar ik zie bv wel bij mijn neefje en nichtje dat ze dingen mogen die mijn dochter echt niet mag, die dingen doen ze ook gerust bij mij thuis en mijn zus knippert niet eens met d'r ogen. Zo springen ze gewoon op de bank hier, met schoenen aan. Of ze hangen haast in de gordijnen. Of ze plukken kussens van de bank en glijden ermee over de vloer. Daar zeg ik dan gewoon iets van hoor, maar dan iets als;'Laat die kussens maar op de bank liggen, die zijn niet om mee te spelen.' Ik geef ze dus niet 'op hun donder' ofzo. Dus misschien als je ziet dat je nichtje onvoorzichtig is, gewoon zeggen;'Oh, leg dat ding maar even weg, daar is je neefje erg zuinig op.' en dan iets geven waar ze wel gerust mee kan spelen?

8. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Mijn nichtje wordt 6 jaar, haar broertje wordt 4 en mijn zoontje is 3 geworden.

9. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Bij ons thuis gaat het er ook zo aantoe.. ik zeg er soms wat van, maar heb altijd liever dat de ouders dat zelf doen, omdat als ik zie dat mijn eigen kind iets doet, waarvan ik weet dat zij het ook niet op prijs zouden stellen, ik hem daar ook duidelijk op aanspreek.

Zo had mijn zoontje iets voor zn verjaardag gehad van opa en oma, en de volgende ochtend is dat ding helemaal uit elkaar! :$ 'met opzet kapot gemaakt' leek het. Terwijl mijn eigen kind niet eens de kans heeft gehad om uberhaupt dat ding te testen. Snap dat niet.

10. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Had ook gedacht aan jaloezie, maar waarom zou ze? ze heeft alles.

Deel Deze Pagina