Deze week hebben we een provocatietest bij de kinderarts voor m'n zoon van 4 mnd. Hoe gaat zo'n test in z'n werk? 4 weken geleden ben ik namelijk begonnen met het geven van nutrilon Pepti, maar naar mijn idee doet het niet z'n werk zoals het zou moeten. In de eerste week ging het een heel stuk beter met hem (geen rode uitslag meer, dronk flesjes meer leeg, sliep meer, niet continue krijsen e.d.) maar sinds 2 weken heeft hij weer een vreselijk droge huid, laat flesjes staan, laat stinkwinden, altijd diarree en spuugt altijd na een voeding. Kan het zijn dat nutrilon pepti te 'licht' voor hem is? en dat we over moeten gaan op een andere voeding? Ik hoop dat er deze week wel uitkomt dat hij last heeft van KMA, want dan krijgen we de voeding van de verzekering vergoed. Maar wat als hij dat niet heeft? wat kan hij dan wel hebben? hopelijk hebben jullie hier ervaring mee.
Het kan heel goed zijn dat de pepti te licht is. Mijn zoontje reageerde eerst ook vrij goed op de pepti en na een paar weken niet meer. Hij heeft toen nutramigen gekregen en deze was blijkbaar ook nog te licht, dus toen over op nutramigen AA. In het zh doen ze vaak een blinde provocatietest. De test bestaat uit 2 dagen in het zh. Je kindje krijgt dan 1 dag normale voeding en de andere dag dieet voeding. Er zit meestal 2 weken tussen die testdagen. Niemand weet, behalve de dietiste van het zh, welke voeding op welke dag je kind krijgt. Beiden dagen moet je dan de symptomen in de gaten houden. Daarnaast heb je nog een provocatietest die je thuis kan uitvoeren. Deze hebben wij gedaan. We moesten toen 4 weken dieetvoeding geven en na die 4 weken moesten we langzaam beginnen met normale voeding te geven. Op de 1e dag was dit 10cc. Zodra er reactie kwam stoppen, kwam er geen reactie bouwde je het steeds verder op.
Wat je beschrijft klinkt inderdaad als pepti die nog niet zwaar genoeg is. Ik zou eerst verder met de kinderarts overleggen voordat je toestaat dat je kind een provocatietest krijgt. Want als je kind op de pepti nog reageert en je sterkere dieetvoeding nodig hebt, dan is een provocatietest niet betrouwbaar.
mijn dochter heeft ook de test in het ziekenhuis gehad, mijn advies is dan ook dat je ruim voor een voeding moet gaan. haar fles zou om half 12 zijn en wij starte om half 11. half 11 : 1 cc 11 uur : 2 cc half 12 : 10 cc 12 uur : 25 cc half 1 : 50 cc 1 uur : 125 cc je raad al wat bij ons gebeurde ze was moe en had honger! de 2de keer zijn wij 2 uur voor een voeding gestart en dit ging prima. mijn dochter krijgt niet direct reactie maar een paar uur daarna...ze krijgt krampen, obstipatie waardoor ze krijstte. Even de test afwachten en heeft ze geen allergie dan zou ik aan de kinderarts vragen wat je dan moet doen en wat het dan kan zijn. succes ermee.