Omgaan met ongevraagd, goedbedoeld BV-onvriendelijk advies

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door evenstar, 28 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik dacht wat dirksmama net ook al schreef. Dat mens heeft ws echt wel de bedoeling om volgens de mooie principes te werken die op papier staan, maar krijgt denk ik te weinig supervisie- en intervisiebijeenkomsten om ook zoveel op haar handelen te reflecteren dat ze die principes daadwerkelijk in haar handelen weet te integreren... :D 't Zal idd een kwestie zijn van dat ze de dingen een beetje automatisch toch doet zoals haar moeder ze gedaan heeft, zonder erbij na te denken.

Voor jou zou ik toch denken: ene oor in, andere uit. Wat je al zegt: je gaat dit op veel meer plekken tegen komen, en of het nou zo zinnig is om haar op andere gedachten proberen te krijgen? :(
    Als jullie niet verhuizen binnen afzienbare tijd, zou ik overigens wel wat anders zoeken qua opvang. Ik zou m'n kind niet willen hebben bij iemand bij wie ik mezelf niet op m'n gemak voel.
    En als je dat toch niet gaat doen: dan zou ik dit wel opengooien. Niet inhoudelijk over de kritiekpunten die ze heeft, maar over haar attitude an sich, dat ze gesprekken zo aangaat dat er altijd wel iets naar boven komt drijven waarover ze haar advies kwijt kan, en dat je daar niet op zit te wachten. pfff, zou daar zelf ook doodmoe van worden. Als je advies wilt, vraag je dat wel toch?

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoihoi!

Ik denk dat het inderdaad slim is op eens op zoek te gaan naar andere mogelijkheden, als je je er zo onprettig bij voelt. Je wil je kind bij iemand achterlaten die je volledig vertrouwt en die jóuw ding doet.

En wat ik inmiddels wel heb geleerd, is dat je het in de ogen van anderen nooit goed doet. Of je voedt te veel, of te weinig... of je bent te lief, of te streng... liever een speen, liever een duim, juist wél 's nachts, juist niet 's nachts... onder lakentje/dekentje, nee in een slaapzak of eigenlijk toch maar inbakeren, jeetje rolt/kruipt/staat/loopt/vliegt jouw kind nog stéééds niet, bla bla bla bla, noem maar op. Probeer ook voor jezelf een brede rug te gaan kweken waar je alles vanaf kunt laten glijden... helaas is het nodig!!

Doe je eigen ding, daar worden jij en je kindje het gelukkigst van!!
    Liefs en succes!

3. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Die laatste zin is de enige bevestiging die je nodig hebt! Je meisje vindt jou een fantastische moeder en laat die (pardon my french) muts maar fijn in haar sop gaarkoken.

4. Dreamtheatre

6 aug 2009
    62
    0
    0
    sjee wat vervelend! herken de effecten van de goedbedoelde adviezen.. het is zonde om je daardoor een mindere moeder te voelen, maar helaas kan je dat gevoel bij jezelf niet blokkeren! Hier is het KDV ongeveer de enige plek waar ik geen commentaar krijg.. kan me voorstellen dat je haar met wat tegenzin daarheen brengt. Ben je van plan daar te blijven?

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ja, echt superstom, het spookt de hele tijd door mijn hoofd. Ik weet niet of we daar blijven. Aan de ene kant vind ik dat ik moet leren om met dit soort dingen om te gaan, aan de andere kant vind ik haar wel echt een bezoeking ;)

Het domme is dat ik ook dichtklap als ze zo zit te preken tegen me. Ze zei: "Tja, ach als je net bent bevallen dan weet je ook niets van borstvoeding" (suggererend dat ik dus verkeerd te werk was/ben gegaan). Waarom heb ik haar niet gezegd dat ik uitstekende lactatiekundige begeleiding heb gehad? Die er ietsjes meer van wisten dan zij? Grrrr. :x

Dit jaar moeten mijn man en ik beiden een nieuwe baan zoeken, en gaan we waarschijnlijk ook verhuizen. Ik laat het daar maar van af hangen. Want als ik NU iets nieuws regel, is de kans groot dat we er eind dit jaar ook weer weg moeten, vind ik ook niet goed voor Renske. Ik moet dus gewoon ene-oor-in-andere-uit gaan oefenen. :)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou ook helemaal niet goed worden van zulke opmerkingen, iemand die hier iets negatiefs zegt over 'mijn' borstvoeding krijgt de wind van voren (ik blijf wel netjes hoor ;)). Ik vind dat er erg onprofessioneel wordt omgegaan met jou, wat een betweter zeg en dan heeft ze het ook nog eens helemaal mis....

De volgende keer als zoiets gebeurt zou ik gewoon zeggen dat het vast allemaal goed bedoeld is, maar dat je vind dat alles prima loopt en het dus gewoon ook zo laat. Juist omdat zij ook voor Renske zorgt, zou ik wel duidelijk maken dat je niet over je heen laat lopen en dat je goed weet hoe je het wil en dat je weet dat je het goed doet. Ze zal echt niet minder goed voor Renske gaan zorgen en jou dan hopelijk een beetje met rust laten met haar goedbedoelde adviezen :). Ook voor in de toekomst met bijvoeden enzo, je kan maar beter duidelijk maken dat je wel weet waar je mee bezig bent.

7. Dreamtheatre

6 aug 2009
    62
    0
    0
    Het zou enorm knap zijn als je die vrouw op de een of andere manier kan vertellen dat je haar bejegening niet prettig vindt en dat ze daarna anders op je zal reageren. Mij is onlangs geleerd dat zo'n 10% van de mensen een persoonlijkheidsprobleem heeft (hier narcisme?) en ik vrees dat je er zo een te pakken hebt.. ene-oor in en andere uit zou fijn zijn.. helaas zijn de hormonen niet 123 uit je lijf, ben je moe, moet je werken, huishouden, lief zijn tegen man en kind... en dan kan je dit er niet bij hebben.. ik herken het gevoel.. Kan me goed voorstellen dat je wacht tot je ander werk hebt met een ander verblijf zoeken, 2x wisselen is ook niet alles. Is er ook een oudervereniging op jullie KDV?

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ik denk dat het ook een fundamentele botsing in karakters is. Ken je de kwadrant-theorie? Je zet je allergieen (in anderen) in een hokje, en daar tegenover jouw sterkste punt. Dan wat je bewondert in een ander en daar tegenover waar jezelf nog aan moet werken. Wat je verafschuwt in anderen, heeft vaak met een zwak punt in jezelf te maken.

Zij is enorm 'patronizing'/betweterig. Tja, ze werkt met kindjes, dus ze lijkt iedereen als een kind te behandelen :( Dat is precies een van mijn allergieen (net als: zwakte, arrogantie, gebrek aan wilskracht en zelfbeheersing... oh ik heb een hele lijst :D). Maar haar sterke punt is iets waar ik aan zou kunnen werken: ze is niet bang om te zeggen wat ze denkt. Ik ben niet zo op de persoon af, en vermijd conflicten die te dicht bij komen. Daarnaast ben ik erg gevoelig voor kritiek en uberhaupt voor van alles (ik ben sensitief, zij is/lijkt me type olifantshuid, daar ben ik in eerdere gesprekken al wel achter gekomen).

Er is een oudervereniging ja. Maar zelfs dat durf ik niet :( Kan je nagaan hoe ver het gaat bij mij, ik kan het heel mooi vertellen hier, maar ik ben een binnenvetter. :)

9. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    @evenstar
    Haha :D, heel herkenbaar wat je schrijft over de kwadranten-theorie. Vaak als ik me ergens over opwind dan ligt het vaak niet aan de boodschap die wordt gegeven, maar meer aan de persoon die de boodschap geeft. Geeft kennis 1 een ongevraagd en slecht bv-advies dan vind ik het lief dat ze met me meedenkt, maar geeft kennis 2 een ongevraagd en slecht bv-advies dan denk ik; waar bemoeit ze zich mee :x.

Fantastisch hoe dat werkt :).

Ik pas de kwadranten-theorie vaak toe bij flinke irritaties en conflictsituaties (al heb ik die niet zoveel omdat ik conflicten het allerliefst uit de weg ga ;)). toe en denk; ok, dat is mijn uitdaging. Eén van mijn allergien is onverschilligheid. Grrr, dat maakt mij woest zo'n schouderophalende houding. Maar ja, mijn uitdaging is dan ook dat ik kan los-laten.
    Werkt altijd verhelderend die kwadrantentheorie..

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ja, het werkt wel om mezelf gerust te stellen :D Verhelderend is het he? Verzonnen door een natuurkundige, kan je nagaan... erg inzichtelijk!

En zeker, ik heb ook adviezen van vriendinnen die het NET iets anders doen dan ik- en daar kan ik het prima van hebben. Tja. Die brengen het dan ook niet zo autoritair. ;)

11. Dreamtheatre

6 aug 2009
    62
    0
    0
    Ah dat is zeker een handige theorie! Misschien dat die juffrouw er een keer naar kan kijken! wist niet dat het door een natuurkundige was bedacht, wat leuk!
    Hopelijk geeft het je wat geestelijke rust.

12. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    :D Ik ben ook vast haar allergie... zo'n gevoelig typ met teveel hersenen, een echte nerd met een brilletje.

Zucht, morgen mogen we weer. Ben benieuwd wat ik morgen fout ga doen ;)

13. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Helemaal niets:D
    Wat gaat zij aan kaarten wat nergens op slaat;)

Nieuwe week nieuwe kansen oren aan beide kanten open zetten, kan het het ene oor in een andere oor uit. Vooral andere oor niet vergeten open te zetten anders werkt het niet:D

Sterkte morgen.

groetjes Tanna

Deel Deze Pagina