Vroeggeboorte erfelijk ?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door piri piri, 8 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik ben zelf 2 weken te vroeg geboren en zowel mijn broer als zus waren te vroeg.
    Ook toen mijn zus haar kleine kreeg kwam deze ruim 2 weken te vroeg.
    Mijn man is zelf ook te vroeg geboren...

Nu is mijn vraag...( ok vooruitzien is niet mogelijk) maar hoe groot is de kans dat ik ook evt te vroeg beval? Ik weet niet of dit erfelijk is ..Iemand ??:(

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Goeie vraag!

Ik werd te vroeg geboren en ademde niet. Heb 10 min mond op mond gehad voordat ik zelf ging ademhalen. Ik ben thuis geboren en moest direct naar het ziekenhuis.

Ik denk hier veel aan.....nou heb ik een medische indicatie, mag niet thuis bevallen, daar hebben ze alle apparatuur..toch vraag ik me af, waarom ik het niet deed.

3. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    het hangt er denk ik vanaf wat de redenen van de vroeggeboortes zijn geweest.
    ik ben zelf namelijk ruim 10 weken te vroeg geboren, mijn broertjes allebei 2 weken geloof ik.
    ik ben waarschijnlijk te vroeg gekomen omdat ik 1 van een tweeling was, de tweede verloor mn moeder al redelijk vroeg in de zwangerschap, maar wel bloedverlies gehad tot 16 weken. toen ze eindelijk wat vertrouwen kreeg in de zwangerschap, kwam ik al nog voor de 30 weken...
    dit is dus een vroeggeboorte dat niet erfelijk is, omdat het een specifieke reden heeft gehad.
    mijn zoontjes zijn met 40+1 en 40+3 geboren en nu zit ik precies in de week dat ik zelf geboren ben, maar alles is nog rustig, dus ga er wel vanuit dat ze lekker blijft zitten. (hoewel ik toch blij zal zijn als deze weken voorbij zijn, want het houdt me wel bezig...)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.142
    113
    2 weken voor uitgerekende datum is toch niet echt een vroeggeboorte? Na 37 weken is het normaal hoor, die 40 weken is maar een datum.

Hier zelf 1 week voor uitgerekende datum geboren, ml 2 weken en beide kids hier overtijd.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    2 weken bevallen voor de uitgerekende datum is niet te vroeg geboren.Een zwangerschap duurt 37 tot 42 weken.Dus beval je met 38 weken dan is dit niet te vroeg.Onze oudste werd met 35 weken geboren en onze dochter met precies 40 weken.Ben nu zwanger van nummer 3 en zal me niets gaan verbazen als het zomaar 42 weken zal worden(hoop ik natuurlijk niet).

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Mijn moeder is 12 weken te vroeg bevallen van mijn oudste zus dus deze vraag had ik ook in het begin van mijn zwangerschap. Mijn VK zei dat het niet erfelijk is...

7. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het hangt af van de oorzaak van de vroeggeboorte of het erfelijk is. Het kan bijv. aan de vorm van de baarmoeder liggen, dat is erfelijk volgens mijn verloskundige/gynaecoloog. Voordeel is dat je dit makkelijk kunt controleren bij een echo.
    Veel vroeggeboortes komen door een infectie, dat is niet erfelijk, gewoon 'pech'. Mijn moeder had een verzwakte baarmoedermond, dat schijnt ook niet erfelijk te zijn. Ik ben zelf veel te vroeg geboren en ik vraag volgende week toch maar even aan de vk of ze de stand van mijn baarmoedermond wil controleren, puur ter geruststelling...

8. Dana

Dana Niet meer actief

Wat versta jij onder te vroeg geboren dan? Tussen 37 en 42 is normaal, daarvoor, week 36 en eerder is het pas te vroeg.

Deel Deze Pagina