als ik alimentatie ga ontvangen. Moet ik dat dan bij mijn inkomen reken of is dat apart van je inkomen? Het gaat over kinderalimentatie.
Ik heb laatst gekeken op internet en als ik het goed begrepen heb moet je partneralimentatie bij je inkomen optellen maar kinderalimentatie niet. Voor een ex-partner is kinderalimentatie ook niet aftrekbaar bij de belastingdienst en partneralimentatie wel. Maar het is soms echt een doolhof om duidelijkheid te krijgen over dingen...
Kinderalimentatie is wel aftrekbaar voor de belastingdienst. @TS, kinderalimenatie hoeft naar mijn weten niet bij je inkomen opgeteld te worden. Heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.
Ligt eraan. De belastingdienst ziet dit NIET als inkomen, maar bij een uitkering kan dit eventueel wel gezien worden als inkomen.
Dit staat op de site van de belastingdienst: Er staat toch duidelijk dat kinderalimentatie niet aftrekbaar is.. Betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen Als u gescheiden bent of in 2011 duurzaam gescheiden leefde, moet u misschien alimentatie betalen. Ook als u samenwoonde en daarna uit elkaar ging, kan het zijn dat u alimentatie moet betalen. Alimentatie is een bijdrage in de kosten van levensonderhoud van uw ex-partner. Een ex-partner kan een ex-echtgenoot zijn of iemand met wie u hebt samengewoond, maar ook een echtgenoot waarvan u duurzaam gescheiden leefde. Betaalde u in 2011 alimentatie aan uw ex-partner? Dan mag u die alimentatie aftrekken als 'Betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen aan de ex-partner'. Het maakt niet uit of u de alimentatie via de rechter hebt geregeld of onderling met uw ex-partner. Ook andere onderhoudsverplichtingen mag u in bepaalde gevallen aftrekken. Welke onderhoudsverplichtingen mag u aftrekken? periodieke betalingen van alimentatie en losse aanvullingen daarop een afkoopsom van alimentatie aan uw ex-echtgenoot Dit geldt niet in de volgende gevallen: U betaalde de afkoopsom in de periode dat u duurzaam gescheiden leefde. U woonde ongetrouwd samen met uw ex-partner. betalingen voor de verrekening van pensioenrechten, lijfrenten en andere inkomensvoorzieningen waarvan u de betaalde premies eerder hebt afgetrokken bijstand die de Sociale Dienst aan uw ex-partner heeft betaald en op u heeft verhaald andere onderhoudsverplichtingen, zoals pensioenbetalingen aan vroeger huispersoneel een deel van het eigenwoningforfait als uw ex-partner in de eigen woning bleef Zie ook Ex-partner bleef in de woning. Niet aftrekbaar: alimentatie voor uw kinderen Alimentatie die u voor uw kinderen hebt betaald, is niet aftrekbaar. U mag misschien wel uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar aftrekken.
Ok, vreemd.. Mijn ex kon het gewoon aftrekken van zijn andere zoontje. Misschien dat het per 2012 veranderd is? Ik dacht dat het pas zou veranderen per 2013.
@Demaco, Partneralimentatie is wel aftrekbaar. Ik weet niet of het gespecificeerd gevraagd wordt bij de aangifte. Maar vaak is het bij de belastingdienst zo dat als je iets opgeeft en je blijft dat gewoon doen (ook al is het onterecht) dan hoor je daar niks over.. Dus dan denk ik dat jouw ex misschien mazzel heeft gehad en het afgetrokken heeft terwijl het eigenlijk niet kon?! Ik vind het overigens wel raar dat het niet aftrekbaar is....
Advocaat zei ook dat het aftrekbaar is en van partner alimentatie is beide keren geen sprake geweest.
oke meiden bedankt alvast voor de antwoorden. Dus als het niet bij mijn inkomen word gerekend houd ik mijn recht op de toeslagen. En dat zou dan dus betekenen dat ik lekker in mijn huis kan blijven wonen. En daar word ik super blij van.
Het wordt inderdaad niet bij jou inkomen opgetelt en je houdt recht op de toeslagen! Kan me goed voorstellen dat je daar blij van wordt! @Demaco, dan zal het inderdaad misschien nog niet zo lang zo zijn... Geen idee. Ik heb het een aantal maanden geleden voor het eerst opgezocht.
Ja daar word ik echt heel erg blij van!!!! Het is echt Beau zijn stekkie en alleen al voor hem zou het geweldig zijn. Ik logeer nu even bij mijn ouders maar zal blij zijn als ik weer naar huis kan.
kinderalimentatie is wel aftrekbaar maar idd onder uitgaven levensonderhoud. Is niet heel anders hoor. nee je hoeft het niet bij je inkomen op te tellen.
Kinderalimentatie is niet volledig aftrekbaar nee, afhankelijk van de hoogte van het bedrag mag je een vast bedrag aftrekken voor 'kosten levensonderhoud kinderen', zoals ik hierboven ook al iemand zie zeggen. Ik weet de bedragen niet uit m'n hoofd, het gaat om een bedrag per 3maanden, als je dat besteedt aan ka dan mag je dat bedrag aftrekken. Betaal je minder, mag je niks aftrekken. Betaal je meer, mag je nog steeds alleen dat bedrag aftrekken. Het telt niet mee voor toeslagen, inkomstenbelasting, hypotheekaanvraag etc etc. Inderdaad wel voor uitkering enzo.