Omgang met dochter; treuzelen, aanstellen, perfectionisme

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vlinderCN, 10 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.947
    8.762
    113
    Betreft nagel knippen misschien heeft ze super gevoelige voeten. (Zelf ook) dan is een aanraking verschrikkelijk en dat voelt dan als of je onder de voeten blijft kriebelen. Ik ging met zoon zitten pakte de voet strak vast. Hij had een knuffel vast en telde de tenen tijdens het knippen. Nog 5, 4 ,3 ,2 ,1 klaar. Volgende voet.

    Betreft perfectionisme heel herkenbaar. Wat iemand ook al schreef het gedrag belonen en niet wat ze gemaakt heeft. Wat heb jij goed gezeten, wat heb jij volgehouden toen het lastig was. Wat ben jij lekker bezig geweest etc.
    Als hij in paniek schoot omdat zijn tekening mislukte vertelde ik in den treuren als je niet gaat worden wat je wil dan maak je er wat anders van. Eerst heel vaak aan tafel gezeten om te kijken wat er niet lukte en hoe we het op konden lossen. Daar hielp ik hem mee. Na heel vaak te herhalen kon hij zelf omzetten tot wat anders zonder paniek.

    Voor het eten zou ik een timer zetten. Zodra er 1 timer gaat weet ze dat ze op de helft is. Daarna is het klaar. Nu weet ze dat er geen consequenties aan zitten omdat je het eten niet weg wil gooien. Van mij part dek je het af en warm je het de volgende dag op. Treuzelen met toetje dan geen toetje. Dat is geen moet.

    Het douche. Wij lieten hem naar het plafond kijken. Dan kun je soppen en spoelen zonder water in het gezicht. We waren wel als peuter begonnen met water vrij maken. Kun jij bellen in het water maken? Dan doet ze haar hoofd in het water maar niet haar ogen. Kun jij je neus nat maken, wang, mond etc. Alvast wennen want met zwemmen zal ze toch natter worden. Bij ons doen ze niet aan verschillende badjes en konden ze niet staan in het water.
     
    hummeltje5 en vlinderCN vinden dit leuk.
  2. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Whaha grappig om te lezen.. en stroomstoring dat is het proberen waard..zijn ze gewoon teveel afgeleid en in donker minder :)
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja ik schep al weinig op.. maar vind het wel een goede tip om het haar zelf te laten doen, ga t vanavond proberen :thumup:
     
    JupitR vindt dit leuk.
  4. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Waarme kon je omkopen :D?
    Ja hier jaar op wachtlijst, ga t toch maar doir laten gaan dan is ze bijna 5, ik denk dat zij waarschijnlijk bij de andere kindjes zich ook niet zo durft te laten gaan haha
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  5. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Heel slecht maar echt met een kado’tje…
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  6. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.165
    6.692
    113
    Vrouw
    Stickers werken hier nog heel goed bij kleuter ;) Hij heeft zelf een sticker kaart gemaakt, met - mazzel voor mij - heel veel vakjes. Als die vol is, volgt ook een cadeau. Soms wil hij nu ook een sticker omdat hij zo'n goede grote broer is geweest, haha, maar de stickers zijn met name voor zwemles bedoeld.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Hoe laat eten jullie? En hebben jullie opvang na schooltijd? Misschien is ze gewoon eigenlijk te moe op dat moment om nog goed te eten

    Onze derde is ook geen goede eter en wij leiden hem een beetje af door vragen over de dag te stellen en dan met de lepel een paar happen erin te stoppen. Voor mij hoeft dat niet veel te zijn want ik vind het belangrijk dat een kind in principe grotendeels zeggenschap heeft Over hoeveel hij eet maar hij is wel aan de magere kant dus ik wil wel dat er in ieder geval een klein beetje in gaat. Hij is gewoon niet zo'n heel erg eter (houdt bijvoorbeeld ook niet van Friet) maar hij tolereert het vaak wel als ik een paar happen erin stop. Je kunt natuurlijk ook wat appelmoes eroverheen gooien daar gaat ook niemand dood van
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nee gewoon thuis meestal vanaf 14u en eten vaak al om 17u/1730 omdat zoontje erg jengelig is/wordt anders. Ze lust heel veel, weet gewoon niet zo goed wat t is. Vragen/praten werkt hier helemaal averechts dan komt er echt niks van, heel ongezellig maar probeer zo min mogelijk te praten nu aan tafel. Gisteren mocht ze zelf opscheppen..mevrouw neemt 1 theelepel groenten :rolleyes: ben ook voor zelf regie maar de theorie dat ze dan ook echt wel gezond pakken gaat hier niet op :(
     
  9. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Als een kind niet met hoofd onder water wil, zou ik zeker niet gelijk met 5jr beginnen.
    Hier ook een waterangstig kind.
    Hij is pas met 6 naar zwemles gegaan.
    Sowieso is 6 beter om mee te beginnen dan 4 of 5 omdat ze het motorisch nog niet zo goed kunnen.
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hmm.. nu twijfel ik weer, ik vond 5 al laat, de meeste uit haar klas gaan al met 4:$
     
  11. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Gijs zit ook bij een aantal 4jarigen, maar ook klasgenoten die al twee jaar les hebben.... en met 5 begonnen zijn... en nu dus 7 zijn.

    Ze zeggen wel eens, kan je kind fietsen zonder zijwieltjes, dan kan je kind ook leren zwemmen.
    Gezien de waterangst van gijs hebben we extra gewacht.
     
    vlinderCN en Lies1611 vinden dit leuk.
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Haha nou dan moet t goedkomen, ze heeft nooit zijwieltjes nodig gehad ;)
    Had zwembad gebeld en die zeggen dat het ook niet zo makkelijk is om even te verschuiven dan wordt het meteen jaar later dus laat het nu maar staan en als het niks is dan kunnen we per dir e ct stoppen en doorschuiven
     
    goblins vindt dit leuk.
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.549
    13.127
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Alvast even een reactie hierop. Op je OP reageer ik een ander keertje weer (als ik het niet vergeet).

    Zelf de regie hebben als kind kan natuurlijk op meerdere manieren.
    Je kunt ook bijv. zeggen: als je eerst een grote en een kleine lepel groente opschept en dat opeet (of 2 lepels), dan mag je daarna zoveel aardappels/ vlees/ wat dan ook kiezen als je wilt.
    En in het weekend en/ of op feestdagen kun je het misschien wat meer loslaten en dat ze bijv. -net als wat je nu doet- wél zelf de volgorde mogen bepalen.
    Het hoeft niet allemáál ineens losgelaten te worden, er bestaat ook nog zoiets als een gulden middenweg ;)

    Hier doen we het overigens tegenwoordig zo met dat vele geklets van onze jongste: zeggen dat ze één vraag mag stellen, daarna eerst haar ... (vul in) moet opeten en dan weer opnieuw een vraag mag stellen.
    Dat lijkt eindelijk z'n vruchten af te werpen nu (de meeste dagen dan) :)
    Na het eten blijven we nog even zitten om te kletsen over de dag (als we daar eerder nog niet de mogelijkheid voor hebben gehad).
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.798
    14.142
    113
    @vlinderCN lijkt de mijne wel

    Hier krijgt ze 10 minuten nadat ik klaar ben. Is ze dan niet klaar ruim ik af en is er geen toetje. Komt de eerste keren de dramaqueen voorbij maar heel simpel "het is niet mijn probleem".

    Perfectionisme zit er ook mega sterk in en dan vooral de combi met ZELLUF doen. Of t nu om leren lopen ging of een pinpuzzel alles moet maar in 1x goed gaan en als t wat moeilijker is geeft ze t op en is ze boos of ze begint er gewoon niet aan. We hebben tig keer herhaald: Het gaat er niet om of iets wel of niet in 1x lukt of perfect volgens plan gaat, het gaat er om dat je het leuk vond om te doen of dat je er wat van hebt geleerd, niet alleen het resultaat.

    Vervolgens ben ik zelf maar gaan klussen en maakte expres fouten of liet dingen vallen enzo. Gewoon om te laten zien dat het niet erg is en voor alles een oplossing is. Had ik een stukkie hout verkeerd afgezaagd, ohjee nou dan toch maar even passend maken. Of iets verkeerd vastgedraaid, dan maar weer losmaken en goed vastzetten. Bouwtekening van een kattenkrabpaal heeeelemaal verkeerd gedaan. G. kan je me helpen? Volgens mij klopt er iets niet, kan jij met me meekijken? Misschien zien we het samen wel.

    Beetje van dat soort dingen.

    Bij ali express heb je een soort badmuts/pet, als je me ff een pm stuurt probeer ik morgen een foto te maken. Dat voorkomt dat er water in de ogen komt en ook de oren zijn afgeschermd. Hij glibbert wel bij de sluiting dus zet m goed en niet aankomen als je met water bezig bent.

    Hier gilde ze t ook bij elkaar met haren wassen. Het is eigenlijk pas sinds een maand of 2-3 dat ze de sproeier op dr hoofd accepteert, inmiddels nu zonder douchemuts.

    Ik zat al die tijd dr haren te wassen en te spoelen met een washandje. Die douchemuts hielp wel, vervolgens nog een rose duikbril (decathlon).

    Met de sproeier tel ik rustig tot 10 voor zowel t natmaken van dr haren als t uitspoelen. Ook gelijk aangeleerd washandje voor je ogen en kin omhoog (ook terwijl ze nog een duikbril op had...). Uiteindelijk maar besloten haar met mij mee te laten douchen en dat zij mijn haren ging doen en papa een beetje toezicht hield. Stap voor stap ging ze wat meer met die straal klooien totdat nu uiteindelijk ik dr haren ermee kan wassen.

    Lang verhaal, beetje warrig allicht (lange avondshift hier) geef maar een gil als iets niet duidelijk is.

    Nagels van vingers en tenen doen we gelijk in dr favo kleur lakken na t knippen. Daar is ze hier enorm gevoelig voor, vindt ze prachtig. knalrose met glitters of regenboog.
     
    hummeltje5 en vlinderCN vinden dit leuk.
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja ik denk dat ik het ook wat meer uit handen moet gaan geven, ben zo gewend ook om voor iedereen bord op te maken, maar kan ze wel zelf. Ik heb t 2x gedaam en daarna vergeet ik het gewoon weer en heb ik alweer opgeschept.
     
  16. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Wat is voor jullie trouwens een normale tijdsduur voor het avondeten? Wij eten zelf nl beide erg snel..veel te snel, las ergens dat je op elke hap 20x ofzo moet kauwen :roflmao: maar wij zinn binnen 15min klaar (ik eet alleen hoofd, de rest hoofd en na)
     
  17. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Niet warrig hoor ;)
    Met badmuts op kun je toch geen haren wassen?

    Ja die nagellak, misschien moet ik roze glitterlak proberen (heb je die zonder al teveel chemicaliën?) Maar "gewone" roze of rode heeft hier 1x beetje geholpen..iets minder drama, maar de keer erna trapte ze alweer niet in de trade.
    Ik doe er nu niets meer mee..dan maar ingescheurde nagels, blijkbaar vindt ze dat minder pijnlijk dan knippen:rolleyes:.
    Het haren wass3n ging laatste x iets beter toen ik heel rustig bleef en ze echt goed kin omhoog deed..maar ik heb ook niet altijd zoveel geduld.

    Qua perfectionisme denk ik zeker dat ze het van ons mee krijgt, ikzal eens kijken of ik express nog wat dingen fout kan doen haha.. ik vergeet dat na een paar keer dan altijd weer, zo'n strategie..
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.549
    13.127
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Herkenbaar hier.
    Een mechanisme sluipt er onbedoeld gauw in en minder makkelijk uit.
    Maar: dat je je er bewust van belt is al de eerste stap in de goede richting. Daar begint het mee: bewustwording :)
    Kans is groot dat je er nu weer wat meer op gaat letten en je je over een poos ineens opnieuw realiseert dat je uit automatisme weer aan het opscheppen bent geslagen. Maar komt goed. Geef het wat tijd :)
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  19. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Is ze op school ook zo langzaam met fruit en brood eten, omkleden bij gym ?

    hier gilt de jongste ook enorm tijdens het haren wassen dus ik doe nu net of ik dr niet hoor
    Want discussie en zeggen dat het moet kalmeert dr toch niet en het duurt niet eens 5 minuten
     
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.549
    13.127
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik time het niet precies, maar "alles bij elkaar", zoals spaghetti of rijst ofzo, gaat er véél sneller in dan bijv. agv.
    En dan is het bij mij ook nog eens afhankelijk van de setting: in een restaurant eet ik een heel stuk langzamer dan thuis.
    Ik heb het eens geteld, maar ik kauw dus 40x voordat ik iets door slik. Dik respect dus ook voor m'n man als ie weer eens lang op me moet wachten in een restaurant (en dan eet hij qua tijd gewoon normaal en niet eens als een bootwerker vlug vlug).
     
    vlinderCN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina