Aanvragen toeslagen, hoe precies?

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by justme1974, Jul 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Nou, dit zal wellicht niet het laatste topic zijn van mij, met een aanstaande scheiding in het vooruitzicht.

Aanstaande vrijdag zal mijn aanstaande ex zich uitschrijven op dit adres. Een gek moment denk ik. Maar ook het moment waarop ik de toeslagen aan moet gaan vragen bij de belasting. Alleen... hoe werkt dat precies?

Want tot dat moment hadden we een gezamenlijk inkomen, maar straks blijft alleen dat van mij over (zo'n 500 euro per maand in mijn huidige baan als huishoudelijke hulp... huil). Hoe ga ik dat nu verder doen? Wat moet je invullen enzo?

(ik kan zelf wel kijken, maar mijn hoofd loopt enorm over op moment, het is een chaos en wellicht is er iemand die het even heel simpel uit kan leggen?)

2. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    justme je moet eens googlen aanvulling minimum loon via uwv of anders hier het team van uwv eens aanspreken.
    Van zul je aangevult worden tot een 920 euro meen ik.
    Dan moet je ex laten schrappen als toeslagpartner zodat je je kgb kunt aanvragen dit zal een 408 euro per maand zijn.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

en toeslagen.nl

4. Novy4

Novy4 Actief lid

Mar 21, 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    en eeen DigiD moet je hebben :)

verder wijst het opzich van zelf op de site van toeslagen.nl

5. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Gut ja.. sommige dingen zijn logisch he? Maar ik loop over en ben een soort in paniek, omdat we natuurlijk tot nu toe een gezamenlijk inkomen hebben, maar straks verandert dat. Maar dan nog; aan het einde van het jaar wordt daar toch ook naar gekeken; wat kwam er binnen enzo.

Ik ga zowieso google raadplegen en de belasting even doorspitten en anders maar even bellen.

6. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    justme - je kan ook kijken of je naar maatschappelijk werker kan gaan in je gemeente, dan moet je wel even al je papieren van inkomsten / uitgaven vaste lasten (stroom, water, gas licht, telefoon, etc) meenemen en je id. Hij of Zij kan dan samen met je doorlopen voor welke dingen je in aanmerking komt. Wat je kan regelen en waar. Ik vond dat zelf erg nuttig toen ik zelf paar jaar terug krap zat qua centjes. Gemeenten hebben vaak ook allerlei regelingen voor minima, je hebt dan nog de toeslagen en misschien zijn er nog meer dingen.

Qua inkomen bij toeslagen: je telt t/m juli jullie gezamenlijk inkomen. En dan van augustus t/m december jouw inkomen. En die 2 inkomens tel je op. Zorg verder dat je de prijzen van je huur weet en van de kinderopvang als je die hebt.

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Oh help.. op de site van de belasting staat dat de scheiding bij de rechtbank aangevraagd moet zijn??? Maar zo snel gaat dat toch niet?

8. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ja dat is helaas wel zo, of althans de papieren moeten bij de rechter liggen. Hoeft nog geen uitspraak te zijn. Dit geld geloof ik alleen voor de zorg toeslag en Kindgebonden budget. Huurtoeslag kun je gelijk aanvragen zodra je ex is ingeschreven voor een andere woning.

Ik kreeg destijds op 15 oktober de sleutel van mijn nieuwe woning. Heb de advocaat heel nadrukkelijk gevraagd om het voor die datum in te dienen, zodat ik recht had op de toeslagen.

Heb nog wel een heel gezeik gehad met de belastingdienst. Moest alles terug betalen. Bezwaar ingediend met de papieren waarom stond dat het op11 oktober was ingediend, toen had ik er wel recht op.

Ik weet niet hoe ver jullie al zijn met de scheidings papieren etc?
    Anders misschien scheiding van bed en tafel aanvragen. Ik heb geen idee hoor hoe dat werkt, en hoelang zoiets duurt. Maar volgens mij heb je dan sneller recht op toeslagen

9. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Hmmm volgens kun je ook niet veel met dat scheiden van tafel en bed als ik het zo even snel lees

10. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

Feb 8, 2012
    1,265
    42
    48
    Female
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
  11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Nou.. we zijn weer een dag verder en een heleboel wijzer. Gelukkig heeft mijn aanstaande ex (het blijft raar klinken) vakantie en dus kon hij lekker naar de kinderboerderij en ik me een ongeluk bellen. Maar ik ben een hoop opgeschoten en kan nu een lijstje maken met "to do's". Een hoop al gedaan. Daar ben ik blij mee. We hebben net ook aan het ouderschapsplan gezeten via Echtscheiding van A tot Z en gelukkig konden we er zo doorheen en waren we het eens over alles. Nu nog het bezoek-gebeuren doorspitten. Volgende week gaan we naar de mediator.

12. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Gelukkig, hopelijk geeft het je wat rust. Zo te horen zitten jullie ook wel aardig op 1 lijn. Dat scheelt ook veel stress

Share This Page